Magura introduceert iets heel gaafs. Het is vermomd als een e-mtb voorvork. Maar het is een USD (up side down) vork, de tweede op de markt na de RS1 van Rockshox, en Magura doet direct een paar dingen goed die Rockshox iets minder goed heeft gedaan. Bij een USD is de binnenpoot-as verbinding namelijk van fundamenteel belang voor de stuurpreciezie.

Rockshox bedacht een verstevigde versie van de 15mm steekas, 110×15 die een speciale naaf vereist en die het probleem half oplost. Magura gebruikt voor de Boltron de 110×20 maat die al sinds jaar en dag gebruikt wordt voor downhillers. Inclusief klembouten om de as echt vast te zetten. We hebben op de Demo Days stiekem even aan de vork staan trekken, hij zat al in een KTM, en hij voelde heel veel stijver, iets als een Lefty.. Dat is ook de bedoeling, want als e-bike vork moet hij geschikt zijn voor erg zware fietsen en hoge snelheden.

Specs

De vork komt in twee versies, 650b en 29″.
Die eerste heeft 150mm veerweg, de 29-er 120mm.
Hij weegt zo’n 2200 gram, inclusief steekas en protectors.

Magura heeft geen geweldige naam op vorkengebied, maar dit is eigenlijk geen Magura. De techniek is afkomstig van WP, het bedrijf dat ooit werd gestart door Wim Peters en verkocht aan KTM en crossmotorvering van wereldniveau maakt. Het is dan ook meteen duidelijk waarom KTM hem als eerste monteerde, nog voor de officiële introductie. Wij hopen dat dit het begin is van meer. Een e-bike vork sluit natuurlijk naadloos aan op de crossvorken van WP, maar voor gewone bikes is het wat too much. Qua sterkte en stijfheid, en qua gewicht. Wij denken alvast aan een modelletje van 1800 gram, iets slapper maar nog steeds met motocross gevoel.