Ook wielrenners en mountainbikers shoppen graag online. Steeds vaker en voor hogere bedragen blijkt uit uit een persbericht dat Futurumshop gisteren de wereld in stuurde. Zij blijken goed garen te spinnen bij onze aankooplust. Ze realiseerden in het eerste halfjaar van 2016 namelijk een omzetgroei van maar liefst 37%! In 2018 verwacht de grote onlineshop in sportartikelen de grens van 50 miljoen euro omzet in Nederland en Belgie te doorbreken.

Vooral de verkoop van fietskleding heeft een grote groei doorgemaakt. Futurumshop CEO Harmen van der Meulen heeft daar wel een verklaring voor: “De traditionele fietsenwinkel kan niet de voorraden en collecties aanhouden om te blijven voldoen aan de wensen van de fanatieke wielrenner en mountainbiker. Het assortiment van FuturumShop is zorgvuldig samengesteld zodat de belofte “voor 22.00 uur besteld, dezelfde dag gratis verzonden”, waargemaakt kan worden”.

Online passen gaat helaas nog steeds heel lastig, net als bij Zalando, Wehkamp en Bol.com zal er dus heel wat kleding, helmen en schoeisel geretourneerd worden. Uit een onderzoek van ABN Amro van vorig jaar bleek dat 66% van de klanten die online iets kopen minimaal 1x per jaar een artikel retour te sturen.

Consequenties voor fysieke winkels

Vanuit de fysieke fietsenwinkels horen we al jaren (en dat wordt bepaald niet minder) klachten over klanten die in de winkel komen passen, en vervolgens online gaan kopen omdat het daar een paar euro goedkoper is. Er is zo een soort neergaande spiraal ontstaan: de LBS (Local Bike Shop) neemt minder voorraad/keuze omdat ze minder verkopen <-> online shops verkopen meer doordat de fysieke winkel in het dorp weinig keuze heeft.

Aan de andere kant zien we een trend dat de, van origine, online shops steeds vaker ook fysieke winkels openen. Bits and bricks noem je dat in marketingtaal. De Futurumclub Experience in Amsterdam is daar een mooi voorbeeld van.  Maar ook aanbieders als Mantel en Salden hebben zowel online als fysiek, shops met een flink formaat. Die zijn echter vanuit de stenen winkel naar online gegaan in plaats van andersom.

We zijn benieuwd naar hoe jij hier mee omgaat. Is een LBS je dierbaar omdat je direct je materiaal kunt meenemen en alles kunt passen, of vindt je online shoppen net zo makkelijk en vaak ook voordeliger?

POLL:

Pas jij wel eens kleding of schoenen bij je LBS, om hetzelfde artikel vervolgens online goedkoper te kopen?

Bekijk resultaten

Loading ... Loading ...