Op de Taipei Cycle Show kwam het nieuws dat de WFSGI (World Federation of the Sporting Goods Industry) met de UCI overeenstemming heeft bereikt over het afschaffen van de gewichtlimiet van 6,8 kilo. Racefietsen van de profs mogen op dit moment niet lichter zijn. Een oude regel die ooit is ingesteld om de fietsen veilig te houden en er voor te zorgen dat wielerploegen uit minder rijke landen konden concurreren qua materiaal.

Wat wordt de nieuwe limiet?

De overeenkomst houdt in dat de UCI en de WFSGI het er over eens zijn dat de gewichtslimiet niet meer van deze tijd is. Fietsen kunnen met de huidige stand van de techniek makkelijk veel lichter gemaakt worden, zonder dat de veiligheid in het geding is. Er is daarom afgesproken snel te onderzoeken wat de nieuwe limiet zou moeten worden. Streven is per 1 januari 2018 met de nieuwe gewichtslimiet te starten.

Naast besprekingen over de gewichtslimiet spraken de 2 organisaties ook over vorken, standaardmaten voor de rotors van schijfremmen en de 3:1 ratio voor frames. Die laatste is ook geschrapt, waarmee de weg open ligt om meer aerodynamische frames te ontwikkelen voor de profs. Die 3:1 ratio houdt in dat als bijvoorbeeld een framebuis 3 cm breed was, deze niet hoger dan 9 cm mag zijn. Waarmee veel aerodynamische designopties worden beperkt.

Er blijven nog heel veel regels over, mocht je je vervelen dan kun je op de website met alle uci regeltjes prima een uurtje vermaken. De ontwerpers kunnen dus nog steeds niet de ultieme fiets neerzetten in het profcircuit. Misschien maar goed ook, zo blijft het vooral gaan over wie de beste benen of het meeste koersinzicht heeft.