Simpel en goed, zo’n moderne 1×11-aandrijflijn, maar het bereik is voor doorsnee mountainbikers wel wat beperkt. Het is niet voor niets dat fabrikanten over elkaar heen buitelen als het gaat om het brengen van wide-range-cassettes. Shimano met een 11-46 (418 %), SunRace met een 11-50 (455 %) en E*thirteen met een 9-46 (511 %!). En dan zijn er nog de aanbieders van losse kransen, waarmee je een bestaande cassette kunt modificeren. Zoals het Amerikaanse Wolf Tooth, dat een setje stuurde met een gefreesde, aluminium 49-tands binnenkrans en een stalen 18-tands tussenkransje. Hiermee kan het bereik van een 11-42 Shimano XT-cassette vergroot worden van 380 naar 445 procent.

Montage is simpel. Eerst de 49er over de body schuiven, dan de twee losse units met de 32, 37 en 42 en de 21, 24 en 28. Vervolgens vervang je de 17 en de 19 van Shimano door de 18 van Wolf Tooth. En tot slot schuif je 15, 13 en 11 aan. O ja, en dan nog een langere ketting monteren.

Tegen de verwachtingen blijkt schakelen in het terrein, ondanks dat onderdelen van verschillende fabrikanten gemixt worden, totaal geen compromis. Op een steile helling onder volle belasting van de 42 naar de 49? Geen probleem, met dank aan de maar liefst zeven gefreesde schakelhulpen die in de krans zijn aangebracht. Ook de tussengeplaatste 18 schakelt minstens zo goed als de originele kransjes.

Wel een compromis is het ontbreken van de 17 en de 19. Dat is nét het stuk van de cassette waar ik vaak zit. En om de cadans vast te houden, vindt ik het prettig als de stapjes tussen de verzetten klein zijn. Ook de prijs is een dingetje. Voor de Wolft Tooth-combi betaal je € 89,95, terwijl je voor maar net iets meer ook een 11-50 van SunRace in huis haalt. Dat is op papier dus een betere deal, waarbij ik echter gelijk opmerk, dat de grote 49er van Wolf Tooth beter schakelt dan de 50er op de SunRace.

Meer info: wolftoothcomponents.com