Wat een spektakel was dat toen Cervélo in de wielersport verscheen. Dat was aan het begin van deze eeuw. Met mannen als Sastre, Hushhovd, Cancellara, Hesjedal en O’Grady die successen haalden in de Tour, het WK en in klassiekers als Parijs-Roubaix en Ronde van Lombardije. Op modellen als de R1, R3 en de RCA. Zeg maar het klassieke model van Cervélo. We zijn inmiddels ruim tien jaar later en Cervélo vond het tijd voor een nieuwe ‘R’ serie.

‘Reinventing the classic road bike’ zoals Cervélo  het zelf omschrijft.  Tijden zijn veranderd, maar Cervélo is nog steeds actief in de wielersport. Ondertussen valt Cervélo onder de vlag van PON, de eigenaar van ondermeer Gazelle, Focus en Kalkhof. Dat wil niet zeggen dat ze zich zouden moeten schikken; de Canadezen kunnen nog steeds hun eigen koers varen. En eigenlijk nu weer beter: PON staat erachter met zowel know-how als financiële middelen, Cervélo is daarnaast ook het sportieve uithangbord van PON; het is de leverancier van de fietsen van het Dimension Data team. Die rijden met de P5 tijdritfiets, de aero S5 en de nieuwe R5. Afgemonteerd met Shimano Dura-Ace Di2, Rotor, KMC, Continental tubes, Fi’zi:k zadels en Enve wielen en delen.  Met de nieuwe R5 werd in de Giro al een etappe gewonnen door de Spanjaard Fraille. Kijk, dat is een mooie binnenkomer. Cervélo spreekt liever van een ‘platform’: er is niet alleen een R5, er is ook een R5 Disc en er is een nieuwe R3, zowel in klassieke uitvoering met velgremmen als met ‘disc brake’.

R5
Waar wijkt de nieuwe R5 af van de oude? De in 2012 geïntroduceerde Cervélo R5 was gebaseerd op de RCA; een superlichtgewicht frame (667 gram) met vooral minimaal geprofileerde buizen. ‘Toen’ een ware testwinnaar, maar ook vrijwel onbetaalbaar. 10.000 dollar voor het frame, er zijn er zo’n 350 stuks van geproduceerd. In Californië -daar verklaart de C.

Squoval buizen

De nieuwe R5 is een stuk meer aerodynamisch. En nog steeds licht. Een opgegeven gewicht van 815 gram en rond de 300 gram voor de vork. Net als andere fabrikanten focust Cervélo zich anno 2017 minder op het gewicht dan op overige kwaliteiten. Het gaat nu meer over comfort, de ‘fit’ (= pasvorm) van het frame en natuurlijk de rijeigenschappen. Een verder uitstekende zadelpen door de interne zadelpenklem, ruimte voor banden tot 28 mm en een iets aangepaste geometrie moeten hiervoor zorgen. Een zogenaamde ‘Pro Fit’ voor de R5 en ‘Race Fit’ voor de R3. In het Engels: ‘Stack reduction in the new R5 compared tot he previous version’. Ergo: je kunt dieper zitten. Verder ligt het bracket iets lager en is het stijver. Nieuwe Squoval Max buizen zorgen hiervoor. Daarnaast is het frame ook meer aero; een winst van 44 gram. Ook al doordat Cervélo een eigen geïntegreerd stuur en stuurpen produceert. Wel gewoon af te stellen, ‘Thank God’.

Het stuur heeft gaten voor de doorvoer van de Di2 kabel vanaf de junction in de stuuruiteinde -de kabel loopt door het stuur via een opening in het stuur dóór de opening van de stuurpen naar ‘achteren’: daar verdwijnt het a la de S5 de bovenbuis is. Monteer je een mechanische groep dan lopen de kabels dus ook als spaghetti slierten het frame in. Mooi? Nee. Wel aero volgens Cervélo. Geen ‘direct mount’ remmen: dat voegt alleen maar gewicht toe.

Cervelo R5 kabelloop

Cervélo biedt de R5 in diverse uitvoeringen aan: vanaf een versie met Dura-Ace 9100 tot en met Red eTap en Dura-Ace 9150. Van maat 48 tot en met 61 cm. Relatief simpele wielsets aangezien volgens Cervélo de rijders specifieke wensen hebben; dan beter een stel Aksiums of Ksyriums dan dure Enve wielen. Dan kun je nog in de slag met je dealer voor een upgrade. En de disc uitvoeringen zijn er met de nieuwe Dura-Ace Disc en Red eTap HRD. Deze frames hebben een ART steekas, remleiding door de onderbuis en een specifieke voorvork.

R3
De R3 is net wat klassieker: 1018 gram voor het frame, 330 gram voor de vork. Klassieke 27,2 mm zadelpen, losse klem, derailleurkabels door de onderbuis. De R3 zou volgens opgave dezelfde stijfheid hebben als de ‘oude’ R5. ( in 2014 gemeten als 330 gram, frame 900 gram, torsiestijfheid 104). De R3 zal er zijn met Ultegra 8000, Ultegra Di2 en Dura-Ace 9100. En in een disc uitvoering met Ultegra. Prijzen: R5 met Dura-Ace en Ksyrium en Fi’zi:k en Cervelo delen 6500,- euro, met Di2 of eTap € 8500,-, disc € 9000,-. R3 compleet met Ultegra 8000 vanaf € 3400,-. Los R5 frame disc en klassiek € 3300,-, R3 disc en klassiek € 2300,-. In FIETS 7 een eerste test van de R5.

Cervelo

Cervélo R5 en R3 disc modellen en prijzen

R3 Dura Ace (9100):  €4.799
R3 Ultegra Di2 (R8050): €4.499
R3 Ultegra (R8000):  €3.499
R3 Frameset:  €2.499
R3 Disc Ultegra Di2 (R8070): €4.999
R3 Disc Ultegra (R8020): €3.999
R3 Disc Frameset: €2.499

R5 Dura Ace Di2 (9150):  €8.499
R5 RED eTap: €8.499
R5 Dura Ace (9100): €6.499
R5 Ultegra (R8000):  €4.299
R5 Frameset: €3.299
R5 Disc Dura Ace Di2 (9170): €8.499
R5 Disc  RED eTap: €8.499
R5 Disc Frameset: €3.799

De velgremversies van de R5 en de R3 9100 zijn per 8 juni beschikbaar. De andere modellen komen later dit jaar.