Zoveel diversiteit als er in frames en fietsen er is, zo weinig variatie is er op de markt van vorken en dempers. Fox en Rockshox zijn de twee grootmachten die regeren in de wereld van suspension. Wil je wat anders of exclusievers kom je snel bij kleinere spelers als DVO of X-Fusion uit. Marzocchi is inmiddels ook weer terug op de markt. Ik koos echter voor iets mooiers. De nieuwe DT-Swiss F535 vork.

De Zwitsers hebben al jaren de OPM vork. Een erg soepele lichtgewicht vork, puur gericht op cross country. Deze vork, ooit een voortvloeisel uit het faillissement van het Britse Pace heeft echter één nadeel. De service interval is vrij hoog en redelijk prijzig. Het gewicht en de eigenschappen van de vork zijn dan weer een dikke plus.

Met de 535 heeft DT nu een vork waarmee de focus ligt op trail en enduro. Met versies van 130 tot 160 millimeter is er voor bijna ieder wat wils. De oversized vorkpoten hebben een diameter van 35 millimeter en bewegen zich op en neer in magnesium buitenpoten. De vork is verre van goedkoop en je mag dan ook wel wat verwachten. Met de 535 probeert DT op te vallen door minimalisme. Alle knoppen zijn weggewerkt onder mooie covers. Fraai, maar verre van handig. Het minimalisme is nog iets verder doorgeslagen. Wil je iets verstellen aan de vork dan is dat enkel mogelijk met een torx 10 sleutel. Deze zit weggewerkt in de steekas.

Bijzonder aan de vork is de ‘plushport’ Een klein kanaal rondom de compressie demper die de vork soepeler en progressiever moet maken. Dit wordt ondersteund met een kleine veer in de compressie demper. APT (Adaptable Progression Tune) is de manier om de veercurve te manipuleren. Meegeleverd zijn extra volume spacers die in de luchtkamer kunnen worden bevestigd. Twee zijn er standaard al gemonteerd. Door deze te verwijderen wordt de curve meer linear. Met een extra spacer kan de curve nog een fractie meer progressief worden gemaakt.

Testen

Goed, op pad met de vork. We combineren een 140 millimeter exemplaar met de (bij het frame geleverde) Fox DPS Factory demper met 135 millimeter vering. We beginnen in ‘stock settings’ oftewel dat wat de fabrikant ons aanraadt. Met een rijdersgewicht van 75 kilo betekent dit 85 PSI. Ook de rebound, compressie en spacers stellen we in zoals bedoeld door DT-Swiss.

 

Basisinstellingen vork:

Basisinstellingen demper:

We maken runs in de Ardennen om vork en demper naar wens in te stellen. Later doen we hetzelfde in Willingen en Winterberg. Dit komt er in de praktijk vooral op neer dat ik bezig ben de vork te laten aansluiten bij de demper. Het geheel is duidelijk niet in balans. De demper blijft achter bij de prestaties van de vork. Bij de achterdemper missen we platform in het midden van de veerweg. Eigenlijk heb ik heimwee naar de prestaties van de Fox DPX demper. De grote broer van de DPS die veel meer platform heeft en meer feedback geeft tijdens het inveren. De demper slaat te snel door bij flinke impact. Om dit te verbeteren pompen we de demper in stapjes van 5 psi op en testen door. Uiteindelijk stranden we op 230 PSI. De demper geeft zo meer feedback maar de maten van inveren blijft behoorlijk lineair. Inmiddels hebben we spacers gemonteerd om de veercurve verder te kunnen beïnvloeden. Dit lost het probleem nagenoeg helemaal op. De Rebound draaien we naarmate we meer ervaring hebben met de fiets verder open.

Huidige instellingen vork:

Huidige instellingen demper:

De vork blijkt een lastigere opgave om prettig te krijgen. In de basisinstelling is de vork behoorlijk stug. We laten daarom in stapjes de vork wat aflopen. Uiteindelijk blijkt 70 PSI het prettigst. Hoewel er in de basis settings al 2 (vd 3) volume spacers gemonteerd zijn monteer ik uiteindelijk ook de derde. Een verademing als het gaat om wat extra marge op het einde van de veerweg. De rebound draaien we ook een klein beetje terug. vijf klikjes uiteindelijk.

Het duurde een flinke tijd voordat de fiets in balans kregen zodat beide merken mij in een samenspel soepel de berg af laten rollen. De DPS demper is eigenlijk iets te ‘licht’ om in goede harmonie samen te werken met de F533. De DT vork is dan weer dusdanig complex dat je blijft sleutelen. Leuk, maar voor de gemiddelde fietser waarschijnlijk iets te complex.