In Fiets nr. 6-2019 stond de Kuota Khan teamfiets van Cofidis. Nu hebben we gekozen voor een wat betaalbaarder model, de Kryon. Een verschil van circa 2 kilo en zo’n 6000 euro… Maar van een afstandje zal je buurman denken dat jij gewoon het fietspad opdraait met een teamfiets.Dit is de Kryon, een echte ‘replica’ oude stijl. Nee, het is natuurlijk geen oude fiets; het is een gloednieuw aero model. Het aerodynamische karakter is direct zichtbaar. Vooral de indrukwekkende staande aero buis, bol toelopende balhoofdbuis, de laag aangezette achtervork – met een soort bruggetje – en de platte zadelpen vallen op. De Kuota Kryon is als frameset verkrijgbaar in een versie voor velgremmen (1795 euro) en voor 200 euro meer in een versie voor schijfremmen.
Deze Kryon heeft standaard remmen. En een pressfit bracket, interne kabelvoering, een volledig carbon voorvork met twee maten lagers en… Wat is dat rode stukje achter de zadelpen? Dat is een soort elastomeer inzetstukje van 5 millimeter – wat tussen de staande buis en de pen zit. Het elastomeer vangt de klappen onderweg op en dempt zo de schokken – en dat blijkt prima te werken. Er zijn twee types: een voor rijders tot 75 kilo en een voor 75+ kilo.
Rijden de Fransen van Cofidis met Campagnolo, deze replica heeft een 11-speed 105 aandrijving (de Kryon is er ook met Campa trouwens). Met het populaire verzet van 50/34 voor en 11-28 achter. Mooi is dat deze fiets een GS achterderailleur heeft; ga je de Franse Alpen in dan kun je gerust een cassette met een 34 steken – dat kan de 105 prima aan. De 105-groep staat bekend om zijn volkomen probleemloze werking. Schakelen en remmen gaat makkelijk en lekker snel.
Voor de rest is de de Kryon technisch gewoon in orde. Het is een racer waarmee je zonder problemen je kilometers kunt maken. Hij blinkt nergens in uit, dat dan weer niet. Lekker vrolijk fietsje, carbon, 11-speed, stijf en door het elastomeer inzetstukje niet oncomfortabel. Mooie replica. Ben je geen fan van Cofidis: de Kryon is er ook in andere kleuren.