Giro Vanquish met MIPS
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Edwin Haan
28 augustus 2017
Giro Sport Design toonde vandaag de nieuwe Vanquish MIPS helm.De Vanquish is een aero road helm, met het bekende geïntegreerde MIPS systeem dat de impact op het hoofd bij een crash flink kan verminderen. De nieuwe Giro helm heeft een techniek aan boord die TransformAir is genoemd. Een systeem om de lucht die over en door de helm stroomt soepeler te laten glijden, daarmee de aerodynamic drag en dus luchtweerstand verminderend. Het gaat daarbij om de ‘inkeping’ net achter de bovenkant van de helm. Uit windtunneltesten blijkt dat dit het aerodynamisch effect van een complete ’teardrop’ vorm benaderd, zonder dat er zo’n grote punt op de achterkant van de helm nodig is. Dat zit comfortabeler en geeft je meer mogelijkheden om je hoofd te bewegen, volgens Giro dan hè. We moeten er zelf nog mee rijden.Nog zo’n technisch hoogstandje is het Multi-density foam, waarbij Giro het schuim niet overal even dik heeft gemaakt. Dat scheelt gewicht, zonder dat het de helm minder veilig maakt. En dan vind je ook nog een Vivid shield, een magnetisch bevestigd vizier, dat niet alleen bescherming biedt maar ook bijdraagt aan de aerodynamica van de helm. Dit vizier is gemaakt door Zeiss en zorgt voor meer contrast en daarmee een beter zicht. Zoals gezegd magnetisch bevestigd, je kunt hem ook losklikken en omgekeerd op de helm zetten als je even geen vizier nodig hebt. Of je laat hem thuis en neemt een gewone fietsbril mee.
Edwin Haan
28 augustus 2017
Edwin Haan
Hoofdredacteur bij Fiets. Rijdt op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien.
Meer artikelen van Edwin Haan