Binnen de franse industrie is Renault F1 een begrip. Niet alleen worden er de Renault Formule 1 wagens ontwikkeld, het is ook een soort denktank voor knappe koppen op allerlei vakgebieden. Tien jaar geleden badachten zij een achterveringsprincipe voor mountainbikes.
Het verscheen op de markt in de Giant XTC NRS, Giant had een exclusieve licentie voor het systeem. Indertijd was het een kleine revolutie, Renault was er inderdaad in geslaagd trapbeweging en vering te scheiden waardoor het systeem als een van de eersten niet deinde onder het trappen. Dat was nog voor lockouts en platformssystemen hun intrede deden, erg knap dus. Nadelen had de NRS ook, bij een paar flinke hobbels na elkaar kon de vering gemeen hard uitveren waardoor je de controle kon verliezen. Ook Giants eigen demper kon dat niet helemaal voorkomen. In 2006 ging Giant over op het eigen Maestro systeem dat heel anders werkt. Bianchi heeft daarna nog gebruik gemaakt van het systeem.
Engine Lab heeft in samenwerking met Renault F1 nog eens flink aan het systeem gesleuteld. Zo werkt het nu met 25% ‘sag’, inzakken zodra je op de fiets gaat zitten. Hierdoor kan de vering nu ook uitveren als je door een kuil rijdt zodat je grip houdt.
Wij reden vast met de NGN100, een crosscountry model met voor én achter 100mm veerweg. Wat opviel was het uitstekende rendement, aanzetten betekent versnellen zonder energieverlies. De terreinprestaties zijn prima, Engine Lab heeft zijn huiswerk goed gedaan. Bovendien is de NGN100 lekker stijf en precies te sturen, gewoon zoals een moderne fiets hoort te zijn.
Bij iedere EngineLab krijg je een koffer want ze zijn niet in de winkel te koop. Er zijn 3 modellen, ieder in twee afmontages. Wil je meer weten kijk dan op http://www.engine-lab.com Leverbaar vanaf begin volgend jaar.