Friederichshafen 2008 brengt niet alleen nieuwe producten voor 2009, sommige merken laten ook concepten zien die pas over een aantal jaar verkrijgbaar zijn. Zo laat Selle Italia achter glas de Nighthawk zien. Een concept model waarbij het zadel gemonteerd wordt met een single rails. Eenvoudig te monteren, gemakkelijk te verstellen, maar wel alleen te gebruiken met een speciale zadelpen. Het patent heeft Selle Italia al vastgelegd, maar een werkelijk productiemodel hoef je niet te verwachten voor 2011. Sneller brengt Selle Italia de CX Zero met monoque carbon rails. Met een gewicht van 81 gram het lichtste verkrijgbare zadel dat volgens de Italianen geschikt is voor alle gewichten.
Nieuwe spullen die wel al in 2009 beschikbaar zijn, brengt de beurs uiteaard ook voldoende. Zo melden we in ons blad al dat Mavic volgend jaar, naast hun bekende wielen, ook schoenen en kleding onder eigen naam op de markt gaat brengen. De Fransen maken echter nog een stap en presenteren een lijn van drie racepedalen. De toppers van deze lijn zijn de Race SL Ti pedalen. Een van de eigenschappen die de Mavic pedalen moet gaan onderscheiden is het Energy Transfer System (ETS) voor optimale fietser/fiets contact. Een groot schoenplaat pedaal contactoppervlak zorgt daarbij voor maximale energy overdracht. De Mavic pedalen worden geleverd met Dura Cleats. Deze plaatjes zouden volgens Mavic langer mee moeten gaan dan plaatjes van huidige systemen door strategisch geplaatste weerstand zones. Gewichten en prijzen zijn nog niet bekend.
Na zadelfabrikanten met zadels in verschillende breedtes brengt de kleding afdeling van Campagnolo dit jaar zemen in verschillende breedtes. De Italianen bedachten zich dat het eigenlijk maar vreemd was dat in een S broek dezelfde zeem genaaid wordt als in een XXXL broek. De drie verschillende zemen die Campagnolo volgend jaar vanaf de zomer gaat voeren, twee heren en een dames zeem, komen dan ook in verschillende maten. Afhankelijk van de broekmaat wordt een passende zeem gebruikt. Bij de mannnen gaat het hierbij op drie verschillende maten zemen per type, de dameskleding doet het met twee maten.
Vorig jaar introduceerde Michelin de Pro3 Race banden. Logisch is dan dat dit jaar de introductie volgt van de Pro3 Grip en en de Pro3 Light versie. De Grip is gemaakt op te presteren onder natte omstandigheden. Hiervoor gebruikt Michelin een rubber compound afkomstig uit de MotorGP die 20 procent meer grip op moet leveren dan de Pro3 Race band. Bij de Light is vooral gelet op, je raadt het al, het gewicht. Met 185 gram weegt de 15 gram minder dan de Race-versie, volgens Michelin zonder dat dit ten kosten is gegaan van de prestaties van de band. We zijn benieuwd.