Op het eerste gezicht is het duidelijk waar deze Cannondale van is vervaardigd: aluminium. Want hoewel Cannondale haar pijlen vooral toekomst lijkt te richten op carbon als framemateriaal –SIX 13 en Synapse- blijft aluminium in 2006 nog volop aanwezig bij de racefietsen. Bij de complete fietsen zijn het de CAAD 5, Synapse Alu en CAAD 8 frames die we vinden. De top is de CAAD 8: in 2003 nog het frame waarmee Simoni de Giro d’Italia won. De CAAD 8 is ook als frameset te koop.

Tekst en foto’s: Menno Grootjans
 

100 procent aluminium

Van voor tot achteren: de C(annondale)A(dvanced)A(luminium)D(esign) 8 is aluminium. Dat zie je doordat de buizen ‘kaal’ lijken. Met name de geborstelde gedeeltes rond de lasnaden zijn goed zichtbaar, maar wie echt goed kijkt ziet toch de schittering van een blanke laklaag. De zwart/witte ‘decals’ zitten onder de lak. Cannondale noemt de buizenset ‘Optimo’ en de decal op de onderbuis laat zien dat het aluminium speciaal door Alcoa is geproduceerd voor Cannondale. De staande buis is rond en meet tussen de 32 en 35 mm Ø , de bovenbuis loopt naar de balhoofdbuis ‘spits’ toe ( maximaal 40 mm Ø) en de ‘Power Pyramid’ liggende buis is naar het bracket rond en bij de balhoofdbuis geovaliseerd. De Ø bedraagt maximaal 50 mm. De zeer slanke staande achtervork is in een ‘hourglass’ vorm gegoten, de liggende achtervork is licht oversized. De achterderailleurpat is uiteraard verwisselbaar. Tot slot: de bovenbuis is zeer licht ‘sloping’: 2,5 centimeter om precies te zijn.
 

1645 gram

Wat een feest! Je hoeft echt geen carbon frame te kopen om aan een laag gewicht te komen. Het gewicht: slechts 1265 gram voor een 58 centimeter frame, 380 gram voor de ‘full carbon’ Premium voorvork. De torsiestijfheid van een CAAD 8 is met 78 Nm/º weliswaar aan de lage kant, maar volgens ons zeker nog veilig voor vrijwel alle fietsers. Dit ook omdat de voorlopers van de CAAD 8, de CAAD 7 en CAAD 6 niet veel beter scoorden en we met deze frames in het verleden menige berg snel en zeker mee zijn afgedaald. De bracketstijfheid is met 37 Nm/º niet extreem stijf, de carbon voorvork noteert 73 en helpt mee om voor een zeer stabiel stuurgedrag te zorgen. Dat doet ook de allround geometrie met een zithoek van 73 º, balhoofdhoek van 73,5 º, een wielbasis van bijna 1000 millimeter en een naloop van 53 mm.

Little Italy

Een goede afmontage helpt om een stabiel rijgedrag te verwezenlijken. De CAAD 8 is afgemonteerd met bijna alleen Italiaanse onderdelen. Campagnolo Chorus carbon crankstel (564 gram), Campagnolo Record trapas (190 gram) Ergopower rem/schakelhendels (324 gram), derailleurs (185 en 100 gram),  ketting (250 gram), remmen (324 gram), freewheel (190 gram) en de nieuwe 2006 Campagnolo Eurus wielset (1490 gram per stel). Het stuur komt van DedaElementi (Newton 31,6 mm, 250 gram) evenals de stuurpen (150 gram). De 185 gram lichte zadelpen is een klassieke Campagnolo Record Titanium, het zadel een Selle Italia Signo (240 gram) met titanium rails. De banden zijn Frans: Hutchinson Top Speed vouwbanden van 206 gram per stuk. En niet te zien: Michelin Latex binnenbanden van 80 gram per stuk. De weegschaal: 7,50 kilo zonder pedalen.

Plus

We herhalen het nog eens: je hoeft echt geen carbon frame te kopen om aan een laag gewicht te komen. De CAAD 8 is een heerlijke fiets die zich gewillig in en uit een bocht sturen. Het frame is netjes afgewerkt, het is redelijk stijf, de geometrie is helemaal OK waardoor je nooit voor vervelende verrassingen komt te staan. Helemaal een feest wordt het als je de heuvels intrekt. Positief is ook dat in deze CAAD 8 alle ervaringen die Cannondale heeft met aluminium verwerkt zijn, het goede ‘image’ dat het merk heeft en het grote aantal dealers in Nederland en België. Daarnaast is deze CAAD 8 afgemonteerd met lichte, maar betrouwbare onderdelen. Die wel exclusief zijn, maar niet exotisch. En die ook allemaal gewoon te koop zijn bij de rijwielspecialist, waardoor het met de service en garantie ook goed zit. 

Min

Echte minpunten zijn er niet. Ja, de CAAD 8 is niet de eerste keuze als je tegen de 90 kilo weegt. Dan kun je wellicht beter een iets zwaarder en stijver CAAD 5 frame kopen ( de R500 en R700 hebben beiden een CAAD 5 frame). Daarnaast is de prijspolitiek van Cannondale een beetje diffuus: ze verkopen liever complete fietsen dan losse frames. Dat is natuurlijk beter voor de portemonnaie van de Amerikanen. Daarom geven ze ook een hoge adviesprijs op voor een los kost een CAAD 8 frame: € 1695,-. Er is al een fiets met dit frame en Shimano 105 voor € 1899,- (de R800).. Overigens: als je een oud Cannondale frame hebt en dat inruilt kun je een CAAD 8 voor € 1195,- kopen. Ter info: in vergelijking met de Six13 frames en fietsen zijn de ‘full aluminium’ Cannondale fietsen en frames betaalbaar. Het Six 13 frame treffen we aan bij de €2699,- kostende Six13 Pro, de Six13 Team kost €3649,-. Info: www.cannondale.com.