Oh, wat knalt daar toch langs de kust van Mallorca? Een lekker ‘dikke’ Kuota Kom met BB 30 crankstel! Hier een korte test.

Tekst: Menno Grootjans, foto’s SRAM en Menno Grootjans

Dik! (!)

Vroeger kocht je een frame, liet de balhoofdbuis en het bracket frezen en vlakken en je koos een balhoofdstel en een trapas in combinatie met een crankstel naar keuze. Eind  jaren ’90 veranderde dit: de voorvork werd met het frame geïntegreerd en Shimano bracht in 2003 crankstelen met de Hollowtech II technologie waarbij de lagers buiten het frame geplaatst zijn. FSA en Campa volgden en er was zoiets als de S(ystem)I(ntegrated) van Cannondale. Deze Amerikaanse firma was een van de eersten ( in 2000) die het oversized bracket omarmde: een normale as is 25 mm van doorsnede, een B(ottom)B(racket) 30 is 30 mm van doorsnede. Om zo’n ‘dikke’ as te kunnen herbergen wordt een frame voorzien van interne lagers: deze lagers zijn uiteraard meer oversized als die van de 25 mm assen. En daartoe moet het frame aangepast worden; de bracketpot is niet meer voorzien van schroefdraad, maar de lagers worden in het frame geperst. SRAM en FSA voeren anno 2009 BB 30 brackets.

Lichte Italiaan!

We hebben een tijdje rond mogen rijden – in NL en op Mallorca- met een 2009 Kuota Kom met SRAM BB 30. In principe is dit dezelfde fiets die we in FIETS nummer 7 van 2008 hebben getest. Van een afstand lijkt het of de Kuota KOM de weegschaal ver doet uitslaan, maar in werkelijkheid is het een van de lichtste frames in het profpeloton. De KOM is een monocoque model met oversized buizen, vooral vierhoekig in combinatie met een wishbone achtervork. Het bracket is extra verstevigd. De bovenbuis is aflopend en de full carbon voorvork een recht model. Met 990 gram voor het frame en 330 gram voor de voorvork komt het compleet met een SRAM Red-groep, Zipp delen, Continental banden en een Fi’zi:k zadel net rond de UCI-norm van 6,8 kg uit. De stijfheid van het frame is uitstekend. De torsie stijfheid is Nm/ 95,6, bij de voorvork noteerden we 63,7 en het bracket scoort 40. 

 

Dik! (2)

De KOM is een mooi platform om een lichte en stijve ‘Italiaan’ op te bouwen. De combinatie met de SRAM Red-groep en hoge carbon velgen van de SRAM S wielset is prima geslaagd, al hoor je onderweg wel goed dat je fietst, door het resoneren van alle geluiden in de carbon klankkast. Een ritje met standaard wielset met 32 spaken leverde meteen een stuk minder geluid op. 

Erg comfortabel is de Kuota niet, al vangt het Fi’zi:k-zadel heel wat schokken op. Maar stoer is hij zeker. En het bracket is voelbaar stijf! Dat gevoel is niet alleen terug te voeren op het frame, maar zeker ook op het carbon SRAM Red crankstel, de pedalen en de carbon schoen zolen. Het is moeilijk te achterhalen ‘wat wat doet’, maar zeker is wel: als je een echt aanvalswapen zoekt is de KOM een uitstekende keuze. En de BB 30 is volgens ons een goede toevoeging aan het frame. Echter, metingen van frames met BB 30 bracket geven geen wezenlijk andere bracketstijfheid dan frames met een ‘gewoon’ bracket. Het gaat bij de bracketstijfheid namelijk ook om de vorm en de bouw van de achtervork. 

 

Aanvallen!

Voordelen van BB 30 zijn: lichter –je hebt geen aparte lagerpotten nodig-, stijver –oversized-, een betere Q factor en minder onderhoud. Om de BB 30 populair te maken werd de techniek vrijgegeven –zie ook www.bb30standard.com  – en de strijd begon. Op die site is trouwens ook precies te vinden wie een BB 30 produceert. Shimano en Campagnolo blijven aan hun eigen systeem blijven vast houden. Shimano het Hollowtech II en Campa het UTS-systeem. Deze werken nog wel middels schroefdraad en zijn ‘compatible’ met elk frame. Ook eventueel met een BB 30 systeem, al heb je dan wel adapters nodig om de 25 mm as pas te maken. Tevens is er een reeks fabrikanten – bijvoorbeeld de nieuwe Trek Madone, de Red Bull Carbon SL, Wilier Cento Uno en de Scott Addict- die wel een frame met bracketpot zonder schroefdraad hebben maar deze alleen ‘pas’ maken voor losse Shimano lagers –waar dan weer een Shimano crankstel en eventueel een klassiek FSA crankstel in passen. 

 

Geen fiets voor…

Wat betreft de RED groep: in FIETS 5 staat een duurtest van de groep. We citeren hier uit: ‘Bij de introductie in 2007 was de Red-groep met een gewicht van minder dan 2000 gram de lichtste complete groep op de markt en dat is hij nog steeds. Ander onderscheidingspunt zijn de keramische lagers in de derailleurwieltjes, remhoeven en bracketlagers die niet alleen de weerstand moeten verlagen maar ook de levensduur vergroten. Eind 2007 hebben we de Red-groep gemonteerd op een Jan Janssen Sonic (Fiets nr. 02-2008), waarmee we het afgelopen jaar 5000 kilometer hebben gereden. Vooral in de afgelopen winter heeft de groep het zwaar te verduren gehad. De groep heeft zich daarbij kranig geweerd. De originele ketting hield het bijna 3000 kilometer vol voordat deze aan vervanging toe was volgens de KMC-kettingmeter () De ketting is overigens het enige wat tot nu toe is vervangen. Zelfs de remblokken zijn nog prima in orde. Door het toepassen van veel carbon heeft ook bijvoorbeeld pekel weinig invloed gehad op de groep. Schakelen met de Double Tap-hendels werkt nog steeds prima’. 

Tot slot: de KOM is geen fiets voor watjes. Het is een echte recht-toe, recht-aan racer. Samen met de RED groep plus ‘oversized’ bracket vormt het een mooi geheel. Licht, stijf en zeer reactief. Geen racer om mee te toeren. De importeur verkoopt de Kuota in principe alleen als los frame. De RED groep kost circa € 1900,-. Zo compleet als getest moet je op een kleine € 6000,- rekenen.

Kuota KOM, € 2569,- frame, voorvork en zadelpen, gewicht 990 / 330 gram, rond de 6,90 kg (L, zonder pedalen), verkrijgbaar in maat XS t/m XL. Info via VDB Parts, (B) 03-7807120 en www.kuota.be