De topper binnen de collectie van Wilier is de ‘Cento Uno’. De “originele” Wilier Cento 1 is in 2008 geïntroduceerd als opvolger van de Wilier Cento (de Cento is gemaakt t.g.v. het 100‐jarig bestaan van Wilier). Nu is er de speciale Cento Uno met Di2.

Zesenveertig Ton

Voor de DI2 versie is de “standaard” Cento 1 aangepast zodat de elektrische kabels in het frame worden weggewerkt. Ook zijn er geen nokjes aanwezig voor “standaard” derailleur kabels. Het frame is dus echt DI2
specifiek. Verder is er een nieuw design gemaakt die enkel voor de DI2 versie wordt gebruikt.

Eigenschappen van de Cento 1:
1) Voor het frame wordt het zgn. 46Ton carbon gebruikt. Deze door Mitsubishi geproduceerde carbon composiet kan (zoals de naam al aangeeft) een belasting van 46.000 kg/mm2 weerstaan.

Weggewerkt

2) Geintegreerde achtervorken: bij de Cento 1 zijn de liggende en staande achtervork uit een stuk
gemaakt. Hierdoor ontstaat een stijvere constructie met minder kans op bijgeluiden door “werkende” delen.

3) Ook de achterpat is geïntegreerd in de achtervork voor maximale stijfheid en duurzaamheid. Uiteraard is de derailleurhanger wel vervangbaar.

Asymmetrisch

4) Verder zijn de achtervorken van de Cento 1 asymmetrisch; na analyse van de krachten die op de achtervorken worden uitgeoefend bleek deze te verschillen voor de beide kanten. Hiervoor zijn dus speciale achtervorken ontworden voor beide zijdes die deze krachten optimaal verwerken.

5) Ook de trapaspot is volledig geïntegreerd in het frame. Door de lagers in het frame te plaatsen kon de verbinding tussen het bracket en de rest van het frame groter worden waardoor de stijfheid van het bracket toeneemt met 39%. Doordat het een universeel “open” design is, is de Cento 1 compatibel met alle “gangbare” crank‐ en bottom bracket systemen.

 

 

 

 

 

 

Geintegreerde zadelpen

6) De Cento 1 beschikt verder ook over een geïntegreerde zadelpen waarvoor speciaal ontworpen klemmen bestaan. Met de meegeleverde (Ritchey WCS) klem is het mogelijk om de zadelhoogte 3 centimeter te varieren. Verder is de constructie van de geïntegreerde zadelpen zo ontworpen, dat deze helemaal kan worden afgezaagd waarna een standaard 31.6 mm zadelpen kan worden gemonteerd. Onder de bovenbuis wordt de diameter van de zadelpenbuis steeds groter richting het bracket om hier een nog grotere stijheid te krijgen.

7) De balhoofdbuis is gemaakt volgens het zgn. “easy drive system”. Dit betekent dat de balhoofdbuis aan de bovenkant helemaal rond is en richting de onderkant meer vierkant wordt. Hierdoor ontstaat een stijvere constructie waardoor het stuurgedrag en de stabiliteit verbeterd. Ook de versterkte vorkkroon sluit aan op deze vierkante balhoofdbuis.

Zelf testen?

1) Er wordt een testprogramma opgezet waar iedere dealer die de Cento 1 DI2 fiets afneemt gedurende 1 week de beschikking krijgt over een hele maatserie Wilier Cento 1 DI2 testfietsen.

2) Dealers die deelnemen aan dit testprogramma (en waar dus ook permanent een Cento 1 DI2 aanwezig is in de winkel) staan genoemd op de Veltec website bij het merk Wilier onder het kopje “Cento 1 DI2”. Via onze website zal ook worden gecommuniceerd waar de testfietsen iedere week te vinden zijn.

€ 8499,-

De Cento 1 DI2 wordt enkel als complete fiets geleverd (in dit rood/zwarte design) met Fulcrum Racing Zero wielen, SLR zadel en Ritchey WCS afmontage (zonder pedalen). De complete fiets (maat L) weegt 7,10 kg. De adviesprijs van deze fiets is € 8499,-. Kijk op de video voor meer info! 

www.veltec.com