We gaan een paar jaar terug in de tijd. Naar de oorsprong van de TiCa ‘Four’. De naamgever van het frame, Gijs van Tuyl, had tot begin van deze eeuw een tweewielerspeciaalzaak in Bruchem en verkocht van daaruit heel veel Italiaanse frames. Onder eigen naam. Via de wielersport kwam hij in contact met enkele Oost-Europese wielrenners: Litouwers, Tsjechen en Russen. En via deze contacten verzeilde hij in Rusland en dan met name in Novgorod, de plaats waar veel defensiematerieel gemaakt wordt. En dan met name titanium. En juist ja: Van Tuyl begon met het importeren van titanium frames vanuit het verre Rusland. Ergens in 1994 hebben we voor de eerste keer een Van Tuyl Titanium getest. 

Tekst: Menno Grootjans, foto’s Edwin Haan
 

Spectaculair

De standaard titanium kaders werden op een gegeven moment aangevuld met een carbon voorvork en later met een carbon achtervork. En weer wat later –we menen dat dit in 2004 was- ontstond de eerste TitaniumCarbon, de TiCa. De hoofdbuizen waren van carbon, de verbindingsstukken van titanium. Er is een ‘gewone’TiCa en een TiCa +, die net weer wat andere framebuizen heeft. Deze frames rijden nu ook nog steeds volop rond. Ondertussen is de naam Van Tuyl overgegaan naar een nieuwe eigenaar en is de winkel voortaan gevestigd in Zaltbommel. Sinds kort is er de TiCa ‘Four’. Spectaculair! Het frame is gemaakt van Columbus ‘Carve’ carbon en Ti 3AL/2.5 V. Uiteraard zijn de framebuizen oversized: de schuine buis is maximaal 45 mm doorsnede. De doorlopende staande buis is 35 mm van doorsnede, de bovenbuis 40 mm. De bovenbuis is geovaliseerd en licht gebogen en maximaal 38 mm van doorsnede. De achtervork: zowel liggende als staande zijn S-Bended. De verbindingsstukken zijn van titanium. Dat wil zeggen: de balhoofdbuis, het monobox bracket en de de wishbone. De voorderailleur zit met een losse klem vast, de achterderailleur aan een verwisselbare aluminium pat. Precies 1475 gram weegt een 56 centimeter model. De TiCa Four is er in maat 52 tot en met 62 centimeter.  

 

Er door heen

De balhoofdbuis is natuurlijk ook stevig: boven en onder huist een 1 1/8 inch ‘Orbit’ balhoofdlager, mooi weggewerkt. De nokken van de derailleurkabels zijn op de balhoofdbuis gelast; de kabels lopen dan ook door de onderbuis. Geheel nieuw ontwikkeld! Vlak bij het bracket komen de kabels weer uit de buis. Ook de achterremkabel voert de bovenbuis. De TiCa is leverbaar met een bracket met schroefdraad of met zogenaamde ‘press fit’ : dan vallen de lagers in het bracket en kun je zo een crankstel monteren. De voorvork: standaard wordt er een 400 gram lichte Columbus Carve vork meegeleverd.

 

Anders dan…

De stijfheidswaarden: torsiestijfheid 90 Nm/°, bracket 40 en voorvork 77. Helemaal goed: niet te stijf, prima voor alle soorten rijders! Dat bleek ook tijdens de testritjes. Balhoofdhoek en zithoek rond de 73 graden, wielbasis van ruim 99 centimeter, een vorksprong van 43…geen verrassingen! Het is wel een echte koersfiets natuurlijk. Zoef, zoef….dat hoor je onderweg. De 7, 5 kilo lichte TiCa is afgemonteerd met Shimano Dura-Ace 7900 en een hele reeks aan eigen onderdelen van het merk ‘Qlano’. Inclusief de tubewielen met hoge carbon velgen. Het eigen spuitwerk in combinatie met het zwarte carbon maken deze fiets echt spectaculair. Echt super stijf is de VT niet. Echt heel veel beter –technisch gezien dan – dan de oude TiCa is de ‘Four’ niet. Maar de kleine technische oplossingen zoals de kabeldoorvoer, de exclusieve mix van titanium en carbon maken de TiCa net weer anders als wat er doorsnee te koop is. En daarbij kun je van de expertise van de verkopers in combinatie met de mogelijkheden van een eigen spuiterij volop profiteren. Een frame kost € 2395,- de voorvork € 349,-, het balhoofdstel € 39,- www.vantuyl.nl