Frames met een wielerhistorie zijn er niet zoveel in deze klasse. Die kosten toch veelal een €500,- tot €1000,- meer. Kijken we bij het aanbod van betaalbare afgeleide, replica’s of zelfs echte frames komen we alleen deze Cannondale CAAD 9 tegen.  €1299,- kost de fiets compleet.

Opvolger

Het Cannondale CAAD 9-frame is eind 2007 geïntroduceerd als opvolger van het CAAD 8-frame waarmee de Giro d’Italia werd gewonnen. De CAAD 9 is gemaakt van speciaal Alcoa 6061 Optimo aluminium. Weegt een CAAD 8 (in maat 58) 1265 gram, de CAAD 9 blijft onder de 1200 gram. Daarnaast is de torsiestijfheid van de CAAD 9 uitstekend te noemen tegen de gematigde torsiestijfheid van een CAAD 8: 112,7 Nm/º ten opzichte van 78 Nm/º. De hogere stijfheid komt vooral op het conto van de nieuwe meer oversized ‘hydroformed’ bovenbuis: deze tordeert duidelijk minder dan de wat iele bovenbuis van de CAAD 8.

‘Slice Aero’

De CAAD 9 heeft een oversized onderbuis, slanke ‘Slice aero seatstays’ en een ‘full carbon’ voorvork. Het frame is dus helemaal in orde. Ook het rijgedrag staat op een hoog peil. De CAAD 9 is een heerlijke fiets die zich gewillig in en uit een bocht laat sturen. Het frame is netjes afgewerkt, het is stijf, de geometrie is zeer uitgewogen waardoor je als rijder nooit voor vervelende verrassingen komt te staan en altijd ontspannen op de fiets zit. Wat betreft de afmontage: Shimano Tiagra en WH-R550 wielen zijn voor een fiets van € 1299,- net voldoende, maar je moet in ogenschouw nemen dat de Cannondale echt ‘made in the USA’ is en een rijke aluminium historie van Cannondale vertegenwoordigt. Om kort te gaan: voor de onderdelen moet je de Cannondale niet kopen. Wel om het mooie, lichte aluminium frame. Dat kan jaren mee en kun je eventueel later nog opwaarderen. 

(bron: FIETS 10 2008)