De Chase Alu is van aluminium. Dat is logisch, als dat zo in de naam verwerkt is… Alu T 6 Lite vermeld de decal op de onderbuis. De TIG gelaste Hydroformed buizen zijn oversized, de onder- en bovenbuis deels vierhoekig, de staande buis oversized en rond. De achtervork is slank uitgevoerd met meer dan voldoende ruimte tussen achtervork en band. Wel zo belangrijk! De bovenbuis loopt licht naar achteren af. Alle kabels lopen bovenlangs de bovenbuis en ‘verdwijnen’ vlak bij de zadelpen naar beneden. De voorderailleur wordt via een katrolletje bediend. Het frame in een maat 56 weegt 1640 gram, wat heel mooi is voor deze prijsklasse. En ook maar naar de voorkant van Chase: heel mooi oogt de gemonteerde Easton EC 70 X carbon voorvork. Mega licht is de vork niet: 750 gram. Wel lekker stabiel!
De Chase Alu Major is afgemonteerd met 10-speed Shimano 105, een handgespaakte wielset met 105 naven, Mavic CXP 22 velgen en 32 spaken per wiel. Verder een Selle Italia zadel, Pro delen en 35 mm Schwalbe Racing Ralph vouwbanden. Compleet weegt de Be One 9,4 kilo. De Chase is er in vijf maten. En uiteraard heeft de Be One een echt cross-crankstel: een FSA Gossamer met 36/46 TA kettingbladen. Mooi! Groter dan ’46’ is een ramp voor de gemiddelde ‘weekend’ crosser…
De bijna € 1300,- die de Chase kost is zeer fair. Er zit niks verkeerd op de Chase! Het is een uitstekend ‘apparaat’ om de winter goed door te komen. Stoer en stevig, licht genoeg en lekker betrouwbaar. Even het stuur naar believen afstellen, de hendels misschien een tikje hoger, een stel pedalen monteren, de banden op spanning – zo rond de 3 bar- en dan maar het bos in! Lekker scheuren, even bijremmen, beetje driften in de bocht en dan weer aanzetten. De Chase is er in maten 50, 53, 56, 59 en 62. www.beone-bikes.com