Het uithangbord  van het Nederlandse Be One is Thijs Al, de mountainbiker en crosser. Als lid van het AA Drink Cycling Team koerst hij de hele winter in plaatsen als Niel, Woerden en Hoogstraten. Als prof rijdt het met de Be One Raw Carbon. Een framesetje kost € 1399,-. Voor niet-profs heeft Be One de Chase Alu € 699,- kost het frame, compleet  € 1299,-. Kijk, dat is een mooie prijs!

Tekst en foto’s Menno Grootjans  
 
 

T 6 en Easton EC 70 X

 De Chase Alu  is van aluminium. Dat is logisch, als dat zo in de naam verwerkt is… Alu T 6 Lite vermeld de decal op de onderbuis. De TIG gelaste Hydroformed buizen zijn oversized, de onder- en bovenbuis deels vierhoekig, de staande buis oversized en rond. De achtervork is slank uitgevoerd met meer dan voldoende ruimte tussen achtervork en band. Wel zo belangrijk! De bovenbuis loopt licht naar achteren af. Alle kabels lopen bovenlangs de bovenbuis en ‘verdwijnen’ vlak bij de zadelpen naar beneden. De voorderailleur wordt via een katrolletje bediend. Het frame in een maat 56 weegt 1640 gram, wat heel mooi is voor deze prijsklasse. En ook maar naar de voorkant van Chase: heel mooi oogt de gemonteerde Easton EC 70 X carbon voorvork. Mega licht is de vork niet: 750 gram. Wel lekker stabiel!
 

TA 36/46

De Chase Alu Major is afgemonteerd met 10-speed Shimano 105, een handgespaakte wielset met 105 naven, Mavic CXP 22 velgen en 32 spaken per wiel.  Verder een Selle Italia zadel, Pro delen en 35 mm Schwalbe Racing Ralph vouwbanden. Compleet weegt de Be One 9,4 kilo. De Chase is er in vijf maten. En uiteraard heeft de Be One een echt cross-crankstel: een FSA Gossamer met 36/46 TA kettingbladen. Mooi! Groter dan ’46’ is een ramp voor de gemiddelde ‘weekend’ crosser…

124 Nm/؛

De stijfheid van de Chase. We hebben de torsiestijfheid – de doorbuiging van de balhoofdbuis-  gemeten. Dit is de belangrijkste waarde! Deze is 124 Nm/º. Uitstekend. Nu is dat echter voor een crosser niet  het belangrijkste. De invloed van banden, de druk in de banden, het terrein waar gereden wordt en de zithouding is van groot belang op het rijgedrag. De Be One heeft een moderne cross geometrie met een naloop van 60 mm, zitbuishoek 73,5 º en balhoofdhoek 71,3 º, wielbasis van 1014 cm en een achtervork van 42 centimeter. Goed om te ‘sporen’ in het bos en je kunt kort genoeg aan het wiel zitten! En aangezien crossen steeds meer op snelheid gereden worden is deze geometrie goed geschikt. Remmen en schakelen staan op een hoog niveau, ondanks het ‘slechts’ Shimano 105 is… Maar onze ervaring met 105 is prima: het werkt altijd en de onderdelen zijn dan wel wat zwaarder, het ‘spul’ is betrouwbaar en de vervangingsdelen zijn niet duur. Alleen de slecht afgedichte derailleurwieltjes zijn vervelend. De Tektro remmen doen wat ze moeten doen: remmen wanneer nodig! Echter wie remt in de ‘cross’ verliest…

Aanrader!

De bijna € 1300,- die de Chase kost is zeer fair. Er zit niks verkeerd op de Chase! Het is een uitstekend ‘apparaat’ om de winter goed door te komen. Stoer en stevig, licht genoeg en lekker betrouwbaar. Even het stuur naar believen afstellen, de hendels misschien een tikje hoger, een stel pedalen monteren, de banden op spanning – zo rond de 3 bar- en dan maar het bos in! Lekker scheuren, even bijremmen, beetje driften in de bocht en dan weer aanzetten. De Chase is er in maten 50, 53, 56, 59 en 62.  www.beone-bikes.com