De Damocles was de eerste carbon racer van Ridley. Dat was in 2003. Ook in 2010 maakt de Damocles deel uit van de collectie van de firma uit Belgisch Limburg.

Sinds 1990

De Damocles is een soort vaste waarde in de collectie van Ridley. Het was het topframe, maar inmiddels zijn ‘boven’ de Damocles, de Excalibur, de Helium en de Noah gepositioneerd. De Damocles heeft een ronde zitbuis, ‘Sharp Edge’ boven – en onderbuis, aflopende bovenbuis, licht doorgezakte achtervorken, CNC aluminium  verwisselbare patjes, er is een monobox bracket  en een balhoofdbuis met 1 1/8 inch lagers. Het frame van de testfiets is de ‘gewone’ Damocles. Er is ook een ISP uitvoering, maar die is € 300,- duurder. Het frame is van zogenaamd 30 en 24-ton HM carbon in combinatie met de volledig carbon 4ZA voorvork. Gewicht: respectievelijk 1275 gram en 340 gram. In vergelijking met de eerdere versies is de Damocles zo’n 100 gram afgeslankt.

SRAM Force

De Force-groep was de eerste groep van de Amerikanen. Geïntroduceerd begin 2006 werd de groep met de zeer eigenzinnige Double Tap-rem/schakelgrepen aarzelend ontvangen. Met één hendel zowel op- als afschakelen.
Het leek zo simpel, maar je moet er toch maar op komen! En er waren toch ook wat probleempjes: het terugkomen van de achterrem had echt ‘langzaam aan’ neigingen en had slecht weer een te grote invloed op de ´finish´. Sinds 2006 heeft SRAM toch heel wat gewonnen met de Force-delen: de Giro en de Tour bijvoorbeeld. Eerst met Force, later met de Red-groep. Die was uiteraard gebaseerd op de Force-  groep, maar werd nog wat extra getuned. Ondertussen bleef de Force-groep leverbaar, al werd de populariteit minder door de Red-delen.
 

Nieuw!

Dat heeft ze bij SRAM ook doen besluiten om een compleet nieuwe Force-groep te brengen, die dan weer sterk gebaseerd is op SRAM’s Red-componenten! De Double Tap-hendels en de cranks zijn deels van unidirectional
carbon, er zijn nieuwe Dual Pivot design remhoeven en er is het lichtere cq stijvere BB30-crankset. De (gesmede 6000) aluminium onderdelen zijn geanodiseerd in een ‘zephyr silver’ finish en de carbon delen dragen opvallende graphics. Uiteraard zien we de technieken als DoubleTap™, ZeroLoss™ Reach adjust en Exact Actuation™ bij de Force-groep. Er zijn zeven combinaties van cassettes van 11-23 tot 11-28. Crankstellen zijn er in 170, 172.5, 175 en 177,5 millimeter en in 55/42, 54/42, 53/39, 52/38, 52/36, 50/36 en 50/34.

De Force is verkrijgbaar in een GXP- en BB30- uitvoering. Gewicht: 2097 gram (GXP) en 1951 gram (BB30).
Dat is slechts circa 30 gram meer dan Red en ruim 100 gram minder gewicht dan Shimano 7900 Dura-
Ace. Mooi: de draaiende delen van Force zijn uitwisselbaar met 10-speed Shimano-kettingen en -cassettes.

Wishbone

Je kunt in elke positie gemakkelijk remmen en schakelen. Trouwens, door de mogelijkheid om de rem- en schakelhendel in te stellen past het vrijwel altijd. Opschakelen gaat met drie tegelijk, afschakelen een voor een. De trimfunctie van de voorderailleur is nu wel in orde; alle 20 versnellingen zijn te schakelen. Als je nog nooit met SRAM gereden hebt, is dit even puzzelen en weet je ook niet precies hoe je je Shimano- of Campa-gevoel moet omzetten. Het gaat zeker niet langzamer of sneller of lastiger. Wel is het een kwestie van doseren. Maar als je eenmaal weet hoeveel kracht je moet zetten om op dan wel af te schakelen, dan schakel je nooit mis. Geruisloos is het niet bij deze Focus, ook al door het mega-bracket van de Izalco en de 60 millimeter hoge carbon velgen.  De Force- groep is een goede middenklasse groep – je krijgt in principe alle features van de Red-groep en de finish is ook nog eens beter! Bij Red wordt veel blank alu toegepast en daar slaat het weer snel in. Deze Zephyr-fi Tot slot: mooi is ook dat er verschillende kleuren ‘covers’ voor de Dual Tap-hendels verkrijgbaar zijn. Zo kun je je fiets optisch tunen. Een losse groep kost rond de € 1495,-. 

Vlaams op het kantje

Het is een heerlijk ‘levendige’ koersfiets, de Damocles. Niet mega-stijf -de torsiestijfheid is met 77 N/m niet hoog- maar wel prima als je een ervaren rijder bent. Of niet al te ‘oversized’. Het is een echte Vlaamse koersfiets. Dat houdt ook in dat je toch wat ‘skills’ moet hebben om goed op het kantje te kunnen rijden. En die eigenschappen zijn net wat belangrijker als een mega-stijf kader. Echter, het bracket noteert 53 en dat is dan weer hoger dan doorsnee. Ook de voorvork is helemaal in orde: 69. De afmontage met de SRAM groep en de Edco wielset, Ritchey oversized WCS stuur en stuurpen en Deda carbon zadelpen draagt ook zeker bij tot een ‘zeker en vast’ gevoel. Wil je echter een echt stijve dan wel super stabiele fiets, dan kun je beter bij een ander model van Ridley kijken. De Edco wielset komt binnenkort nog uitgebreid aan bod en de SRAM Force groep gaan we aan een duurtest onderwerpen. Voor info zie …. www.ridley-bikes.com, www.sram.com en www.edcoengineering.com