De Canyon CF SL loopt al een aantal jaren mee; het model werd in 2012 geïntroduceerd en geldt als een ‘oer’ Canyon. Dit keer nemen we de CF SL 8.0 mee in de review.

Dit model was ook het eerste carbon frame dat werd ingezet in het professionele peloton. In eerste instantie bij het Belgische Omega Pharma-Lotto van Gilbert en Evans, later in licht gewijzigde vorm bij het Russische Katusha. Ondertussen sponsort Canyon ook nog het Spaanse Movistar. En is de Ultimate SL op het hoogste niveau vervangen door de SLX en de Aeroad, de Ultimate CF SL is nog steeds te koop in twee uitvoeringen. De goedkoopste Ultimate CF SLX is er voor 2799 euro. Ja, er zijn meer SL-modellen, maar daar staat de toevoeging ‘Disc’ bij.

1. Eigen Canyon-stuur & V13 pen

2. Deels plat stuur: veel ruimte voor je handen

Mooie setup

Terug naar de basis SL. Een oversized composiet frame dat net wat minder high tech is dan de nieuwste SLX. De SLX heeft een interne klem en is net wat lichter, de SL mag er zeker zijn. Kabels binnendoor, pressfit bracket, tapered balhoofdbuis, rechte voorvork en een 27,2 millimeter zadelpen in een klassieke zadelpenklem. Compleet weegt deze in een maat M 7,1 kilogram. Dat is ook te danken aan de mooie setup van Ultegra 11-speed, DT Swisswielen en de eigen Canyon-zadelpen, -stuurpen en -stuur. Ook nog de onvolprezen 25 millimeter Continental GP 4000S-banden.

3. Met CANY R22-RD UCI-code

11/28, 8000 GS-derailleur

Elke keer als we op een Ultimate stappen is het weer even wennen. Vooral als je van een ‘zware’ aluminium of carbon racer komt. Hij is bijna nerveus te noemen, zo licht voelt-ie aan, vooral aan de voorzijde. Na een paar honderd meter gaat dit in eerste instantie wat onzekere gevoel vanzelf over. Even je positie bepalen op het zadel en je handen op het stuur en dan kun je lekker gas geven. En voel je je helemaal thuis. Een stijf frame, mooi draaiende wielen en een super schakelende Ultegra. Spectaculair is hij zeker niet, maar als je een meer dan goede Canyon zoekt, dan is de Ultimate CF SL een absolute aanrader. Wil je minder uitgeven: de beperkt leverbare 7.0 met 105 en Mavic-wielen kost slechts 1499 euro.

A Losse zadelpenklem
B Ultegra 52/36
C Lichte one one four volledig carbon voorvork