De Factor One aeroracer heeft voor 2018 een make-over gekregen. Het frame is nu nog stijver en ook meer aerodynamisch.

Wat is gebleven zijn de direct mount remmen, interne bekabeling en de lage seatstays. Ook de aparte constructie van de voorvorkbevestiging is gebleven. Deze zit niet met een vorkbuis in de balhoofdbuis, maar als een soort scharnier buitenlangs bevestigd. De foto hieronder maakt het duidelijker. Volgens Factor levert dit een stijvere constructie op, wat ook de stuureigenschappen zou moeten verbeteren. Samen met de stuur/stuurpen uit één stuk noemt Factor dit het OTIS concept, ONE Total Integration System.

Ook de schuine buis is bijzonder van vorm (Twin Vane EVO), wat volgens Factor een betere luchtstroom en minder aerodrag tot gevolg heeft. De vorkpoten hebben een ‘wide stance construction’ die plaats biedt aan 28mm banden. Hetzelfde uiteraard bij de achtervork.

Alle aerodynamische onderdelen zijn ontworpen in samenwerking met BF1Systems. Een bedrijf dat samenwerkt met Formule 1 en MotoGP teams, en sportwagenfabrikanten als Ferrari, Maserati en Aston Martin.

Lees ook

Review: Factor O2

3 januari 2018 - Racefiets

Zero of 25 mm setback

De Factor One heeft een eigen zadelpen, die beschikbaar is in 0 of 25mm setback. Het frame is er voor zowel velg- als schijfremmen en alleen geschikt voor elektronische schakelgroepen. Er zijn zeven maten, van 46 tot 61 cm. Ook komen er drie kleuropties, waaronder ook zwarte met lichtblauwe AG2R La Mondiale kleuraccenten. Dat is het Pro-team dat op deze fiets rondrijdt. Je zult de Factor One dan ook gaan zien in de voorjaarsklassiekers, waar de profs blij gaan zijn met de ruimte voor 28mm banden.

Het frame wordt afgemonteerd met wielen van het eigen Black Inc. label. Lagers in balhoofd en het BB386EVO bracket zijn van CeramicSpeed. De stack is aan te passen met spacers in de stuurconstructie. Je kunt de fiets zelf samenstellen op factorbikes.com/product/factor-one. Prijzen lopen van 5.500 tot 11.500 euro, afhankelijk van de gekozen onderdelen.