Tekst Menno Grootjans, foto’s Edwin Haan
Born for Performance: de nieuwe Sempre – Italiaans voor ‘overal en altijd’- past uitstekend in de categorie die Bianchi bedacht heeft voor haar reeks luxe middenklasse racefietsen. Naast de B4P zijn er de HOC fietsen ( de 928 SL en de Oltre) en de C2C ( Infinito en Via Nirone). Deze Sempre vervangt de tot 2011 gevoerde Mono Q. Zo, zijn we weer helemaal bij. Uiteraard is de Sempre een carbon frame, een monocoque model gebouwd met de welbekende nano technologie. Flink oversized buizen, monobox bracket met BB 30 passing, slanke staande achtervork, platte liggende achtervork en een aflopende bovenbuis. Het frame weegt net geen 1100 gram. Kijk, dat is uitstekend!
Geen twee maten lagers aan de voorzijde –dat is voorbehouden aan de Oltre- maar gewoon 1 1/8 inch. De voorvork is ook nieuw echter de vork met carbon poten en aluminium balhoofdbuis weegt ruim 500 gram. Dat is wel jammer, vooral bij de voorvork kan nog heel wat gewonnen worden. Het gewicht van boven de halve kilo voor een fiets in deze prijsklasse is niet echt een aanrader. Dat wil zeggen: het is niet zo heel moeilijk om een vork van zo’n 400 gram te produceren die ook nog eens stabiel is! Maar het frame zelf is technisch helemaal in orde: de torsiestijfheid is 101 Nm/˚, de bracketstijfheid 44 en de stijfheid van de voorvork 97.De rijeigenschappen: stijf en stabiel zonder dat het een bonkige racer is. Je rijdt er zo op weg. Pedalen monteren en op weg. Licht is de fiets niet echt: 8,40 kilo. Maar mede daardoor is het ook geen ‘volbloed’ Italiaan: een ieder die fan is van de Giro kan overweg met deze Sempre. Geen probleem. De Sempre Giro d’Italia is er in twee uitvoeringen, deze Sempre is de duurste en afgemonteerd met Shimano 6700 en FSA Gossamer 50/34 en heel veel ‘Reparto Corse’ componenten: stuurpen, San Marco zadel, carbon zadelpen en kabelgeleiders en ‘Custom’ FSA remhoeven. Er is ook een versie met Shimano 105 voor bijna 1800 euro.
Er is niet echt 1, 2, 3 iets heel ‘slechts’ te zeggen over de Sempre. Alleen: de goedkope Shimano wielen met Vittoria banden zijn duidelijk een sluitpost bij een fiets van bijna € 2000,-. Maar je hoeft ze zeker niet 1, 2, 3 te vervangen. Wij hebben dat wel gedaan en reden o.a. een wedstrijdje in St Willebrord: daar, waar heel veel renners vandaan komen -en die ook in de Giro schitterden… Zoals Van Est en Wagtmans. Echte coureurs! Op de wat onscherpe foto zit ‘de schrijver’ in het 5e wiel: af te zien.Tot slot: over smaak valt niet te twisten en als je niet van het kenmerkende ‘Celeste’ houdt: geen probleem. Er is ook een Sempre in een niet-Giro uitvoering. De Sempre is er in de maat 50 tot en met 61 cm. Alle info via
www.bianchi.nl