Cube zet in op de 29-er markt
Mathijs Wagenaar
17 augustus 2011
In 2012 komt CUBE op de markt met tien 29- ers: ANALOG 29, ACID 29, twee modellen in de LTD-series: LTD PRO 29 en LTD SL 29, REACTION GTC Pro 29, REACTION GTC SL 29, AMS 29, AMS 29 Race, ELITE 29 Super HPC, EPO 29 completeert de 29er range.Cube 29
Voor de 29er modellen heeft Cube de Agile Ride Geometry ontwikkeld dit houdt in:1. De bottom bracket hoogte van een 29″ is het zelfde als bij een 26″ model.
2. De speciale (patent pending) positie van de voorderailleur levert perfecte prestaties en biedt meer tyre clearance. Daardoor waren we in staat om de chainstays korter te maken en zo de wendbaarheid te vergroten. De derailleurbevestiging is zo dat het niet nodig is om de zadelbuis een bocht te geven, of de positie naar de bottombracketbuis te wijzigen, zodat de zadelbuishoek bij elke maat hetzelfde is.
3. De verende voorvorken hebben een custom offset. De balhoofdhoeken zijn exact hetzelfde als op de Cube 26” fietsen, in combinatie met de custom offset zou dit identieke rijeigenschappen, wendbaarheid en besturing moeten geven.ELITE SUPER HPC 29 “REACTION GTC 29”
De ELITE SUPER HPC 29 en REACTION GTC 29 betreden de markt in het hogere segment van 29” hardtails. Beide frames komen met een conische balhoofdbuis, press-fit BB, internal cable routing en post mount remaansluiting, alle specificaties die op dit moment worden aangetroffen in moderne fietsen. Het carbon frame wordt opgetrokken uit drie onderdelen: de voordriehoek, rechter- en linkerachterdriehoek. Dit minimaliseert het aantal verbindingen in het frame. De verbindingen zelf maken onderdeel uit van een speciaal proces van Cube. Daarnaast is er het gebruik van aluminium in het balhoofd en achterpadden verminderd, ook hier om het aantal verbindingen in het frame zoveel mogelijk te minimaliseren. Het geoptimaliseerde productieproces en de Advanced Twin Mould procedure die wordt gebruikt op de lichtere en stijvere ELITE SUPER HPC 29 reduceert gewicht in vergelijking met de REACTION GTC 29 en dat bespaart energie bij het sprinten of klimmen. AMS 120 29
De AMS 120 29 is de toevoeging aan het all mountain full-suspension segment. Bij de ontwikkeling is er gewerkt aan dezelfde criteria als bij de 26” modellen: neutrale rijeigenschappen bij het klimmen (dus geen invloed van de pedaalslag) en stabiel bij de downhill. STK (Size-Tuned Kinematics) en ERC moeten hiervoor zorgen. Door aangepaste verende voorvorken, korte chainstays, een korte balhoofdbuis en een laag bottom bracket toe te passen is geprobeerd om een gelijkwaardig rijgevoel te bereiken als bij de 26” modellen. LTD en Competition Series 29
Ook komen er nieuwe modellen in de Limited en Competition series. Hier vindt je dezelfde features zoals korte chainstays, laag bottom bracket, laag zwaartepunt en speciale voorderailleurbevestiging. In de Competition series, die wordt opgetrokken uit Aluminum Lite, vinden we de ATTENTION en ACID modellen. In de Limited series bestaande uit de LTD PRO en SL , wordt gebruikt gemaakt van Aluminum Superlite buizensets. Deze modellen verschillen in gewicht door de verschillende buizensets en de componenten die worden toegepast voor de verschillende doelgroepen.
Voor de 29er modellen heeft Cube de Agile Ride Geometry ontwikkeld dit houdt in:1. De bottom bracket hoogte van een 29″ is het zelfde als bij een 26″ model.
2. De speciale (patent pending) positie van de voorderailleur levert perfecte prestaties en biedt meer tyre clearance. Daardoor waren we in staat om de chainstays korter te maken en zo de wendbaarheid te vergroten. De derailleurbevestiging is zo dat het niet nodig is om de zadelbuis een bocht te geven, of de positie naar de bottombracketbuis te wijzigen, zodat de zadelbuishoek bij elke maat hetzelfde is.
3. De verende voorvorken hebben een custom offset. De balhoofdhoeken zijn exact hetzelfde als op de Cube 26” fietsen, in combinatie met de custom offset zou dit identieke rijeigenschappen, wendbaarheid en besturing moeten geven.ELITE SUPER HPC 29 “REACTION GTC 29”
De ELITE SUPER HPC 29 en REACTION GTC 29 betreden de markt in het hogere segment van 29” hardtails. Beide frames komen met een conische balhoofdbuis, press-fit BB, internal cable routing en post mount remaansluiting, alle specificaties die op dit moment worden aangetroffen in moderne fietsen. Het carbon frame wordt opgetrokken uit drie onderdelen: de voordriehoek, rechter- en linkerachterdriehoek. Dit minimaliseert het aantal verbindingen in het frame. De verbindingen zelf maken onderdeel uit van een speciaal proces van Cube. Daarnaast is er het gebruik van aluminium in het balhoofd en achterpadden verminderd, ook hier om het aantal verbindingen in het frame zoveel mogelijk te minimaliseren. Het geoptimaliseerde productieproces en de Advanced Twin Mould procedure die wordt gebruikt op de lichtere en stijvere ELITE SUPER HPC 29 reduceert gewicht in vergelijking met de REACTION GTC 29 en dat bespaart energie bij het sprinten of klimmen. AMS 120 29
De AMS 120 29 is de toevoeging aan het all mountain full-suspension segment. Bij de ontwikkeling is er gewerkt aan dezelfde criteria als bij de 26” modellen: neutrale rijeigenschappen bij het klimmen (dus geen invloed van de pedaalslag) en stabiel bij de downhill. STK (Size-Tuned Kinematics) en ERC moeten hiervoor zorgen. Door aangepaste verende voorvorken, korte chainstays, een korte balhoofdbuis en een laag bottom bracket toe te passen is geprobeerd om een gelijkwaardig rijgevoel te bereiken als bij de 26” modellen. LTD en Competition Series 29
Ook komen er nieuwe modellen in de Limited en Competition series. Hier vindt je dezelfde features zoals korte chainstays, laag bottom bracket, laag zwaartepunt en speciale voorderailleurbevestiging. In de Competition series, die wordt opgetrokken uit Aluminum Lite, vinden we de ATTENTION en ACID modellen. In de Limited series bestaande uit de LTD PRO en SL , wordt gebruikt gemaakt van Aluminum Superlite buizensets. Deze modellen verschillen in gewicht door de verschillende buizensets en de componenten die worden toegepast voor de verschillende doelgroepen.
Mathijs Wagenaar
17 augustus 2011
Gerelateerd nieuws
Review | Cube Litening Air C:68X SLX, is deze lichtgewicht geschikt voor de Marmotte?
9 augustus 2024 - Nieuws
Mathijs Wagenaar
Deze wielertechneut maakt de mountainbiketesten en veel techniektesten voor Fiets. Van pompje tot powermeter, van zadel tot ondershirt, Mathijs test alles tot het stuk gaat. De combinatie van een opleiding “industrieel productontwerp” met een niet onverdienstelijk mountainbike verleden (sinds hij bij Fiets werkt is zijn vorm overigens niet meer wat het geweest is ;-)) staat garant voor interessante invalhoeken. Fabrikanten sidderen als Mathijs weer een nieuwe test aankondigt. Drijft eindredacteur Peter tot waanzin met zijn ‘of/als’ dialect, maar komt uiteindelijk toch altijd tot fraaie testen met bijzondere conclusies.
Meer artikelen van Mathijs Wagenaar