In de zomer van 2016 introduceerde Canyon de nieuwe Endurace. Eerst uitsluitend in de luxe SLX-versie en alleen met schijfremmen, later ook in een SL-versie – ook alleen met schijfremmen, maar dan afgemonteerd met minder luxe onderdelen. Is de meest betaalbare SLX die met Ultegra (4299 euro), de SL-serie begint bij 1999 euro voor de versie met 105.

Comfort

Dit is de 8.0 SL. Door een iets gematigder geometrie ten opzichte van bijvoorbeeld de Aeroad en Ultimate zit je iets meer op je gemak, maar het blijft wel een echte racefiets. Je zit meer rechtop en door verschillende nieuwigheden is er meer controle en comfort. Vooral te zien bij de zadelpen; die bestaat namelijk uit twee delen die zich gedragen als een soort bladveren, waardoor het comfort aanzienlijk zou worden verhoogd. En ook de knik in de staande buis geeft extra vering.

28mm

Om de wielen 28 millimeter banden. Allemaal endurance. Race is het H31-stuur en – vooral – het crankstel met 52-36 combi. Klimmen oké, maar er mag ook vaart worden gemaakt. De Endurace maakt waar wat-ie belooft. Merken wij gewone stervelingen het verschil tussen SLX en SL? Nee. Om eerlijk te zijn: de Endurace CF SL heeft de beste prijs/kwaliteit van de zes. Niet voor niets. Het is vooral de zadelpen die de grootste invloed heeft op het rijgedrag. De pen geeft extreem veel mee; als je achter iemand rijdt zie je hem of haar ‘bewegen’. Hoe meer je meeneemt aan kilo’s, hoe meer je de pen ziet bewegen. Op zich is dat niet erg. Als je voor zoveel mogelijk comfort kiest is dit juist een pluspunt. Wil je echter een ‘harde’ racer, dan is een Aeroad of een Ultimate een stuk aantrekkelijker – je kunt ook een standaard zadelpen monteren trouwens, dan wordt de fiets net wat ‘harder’. Mooi is dat de Canyon H31 Aerocockpit wel heel erg aero lijkt, maar de bocht maakt een ergo buiging.

A Speciale spacers.
B 52/36 cranks.
C 11/32 achter.