In FIETS nummer zes staat een rijtje ‘vette bakken’. Stevige racers, lekker opvallend, hebbedingen. Licht en exclusief en ook nog eens ‘gewoon’ heel goed.. En hier nog zo’n eentje: een ‘custom’ opgebouwde Supersix Evo.
Sinds de introductie van de Supersix Evo in 2011 heeft de Supersix veel vrienden gemaakt. Want: de ‘oude’ Supersix was al goed, de Evo is net wat beter. Het verschil  wordt voor een groot deel zichtbaar als je het frame op de weegschaal legt: een 58 centimeter frame, gelakt in de groen-wit-zwarte ‘Team’ kleuren weegt 860 gram. Toch zo’n 20 % lichter dan de ‘oude’ Super Six Hi-Mod. Er werd gewicht gespaard bij de achtervork en de constructie van het frame: een monocoque driehoek, verbonden met een deel bestaande uit de staande buis en het bracket en de slanke achtertrein. De derailleurkabels lopen gewoon langs het frame –lichtste oplossing!-, de achterremkabel loopt wel door de bovenbuis.

Licht en stijf

Geen schroefdraad in het bracket, maar plaats voor alle soorten en maten lagers van zowel Shimano, SRAM en Campagnolo via adapters. Een 340 gram lichte voorvork met twee maten lagers vooraan. Even optellen: frame en vork wegen samen slechts 1200 gram en dat voor een vrij grote maat! De stijfheid van de Evo is gewoon goed, zeker als je het lage gewicht in ogenschouw neemt. Torsiestijfheid van 118 Nm, bracketstijfheid 56.

Compleet en als frame

De Supersix Evo is compleet te koop met groepen van Shimano en SRAM. De meest betaalbare is de Ultegra Di2 versie van €3999,-. De versie met SRAM Red kost net zoveel trouwens. Daarboven komen versies met Dura-Ace en Red en dan afgemonteerd met lichte carbon wielsets en het eigen crankstel van Cannondale. Cannondale heeft ook drie opties qua losse framesets: de ’13 SuperSix EVO Hi-Mod met BB30 voor € 3199,-,  de ’13 SuperSix EVO Nano BB30 met S SL2 crank met spider ring voor € 4999,- en de ’13 SuperSix EVO Hi-Mod Di2 BB30, incl. FSA K-Force zadelpen met ruimte voor de interne Di2 batterij voor € 3299,-. En allemaal te koop in 48,50,52,54,56,58,60 en 63 cm.

6 kilo en 750 gram

Dit is de ’13 SuperSix EVO Hi-Mod met BB30 voor € 3199,-. De dealer (www.ventoux.nl) heeft de fiets voor zichzelf opgebouwd… 6 kilo en 750 gram compleet. Hop, alles werd er uit de kast getrokken. Shimano Dura-Ace 9000 11-speed, 3T delen, Selle Italia zadel, FFWD wielset, Continental GP 4000 S en het eigen SL SL2 crankstel van nog geen 500 gram. Mooi: de groene Jagwire rem- en schakelkabels.

Inspirerend

Belangrijker is hoe de Evo rijdt. Gaat die met je er vandoor? Is die niet te licht? Nee, geen moment. De Evo is zelfs redelijk comfortabel: door een speciale ‘lay up’ en de richting van diverse soorten vezels heeft de Super Six Evo veel verticale flexibiliteit. En een soepelere fiets is efficiënt, zeker efficiënter als alleen maar een aerodynamische fiets volgens Cannondale. En uiteraard functioneert Dura-Ace 9000 vlekkeloos, ook in combinatie met het lichte en stijve Cannondale crankstel. Wat moeten we hier nu van zeggen? We bedoelen: er is hier geen ruimte voor kritiek. Want die is er gewoon niet. Heel veel beter kan een fiets niet worden, eerlijk gezegd. Ja, hij kan nog lichter bijvoorbeeld. Maar het gezoef van de FFWD’s is wel heel inspirerend om eerlijk te zijn. Ja, eigenlijk gaat dat woord ‘inspirerend’ gewoon helemaal op voor deze fiets. Je krijgt gewoon extra veel zin om te fietsen…

Conclusie

Voorzichtige schatting: compleet zal de fiets toch rond de € 6500,- kosten. Het is nu eenmaal een custom opgebouwde racer. Je vindt hem mooi en anders laat je hem anders opbouwen! De Supersix Evo past mooi in het rijtje in FIETS 6 met onder meer Wilier, Storck en De Rosa. Overigens: we kozen voor een test van de Supersix EVO op de website omdat er zo ruimte was ‘op het papier’ voor de nieuwe Synapse. Goed. Niet elke C’dale dealer heeft losse frames in huis, maar wie dat wel heeft…die zal ook veel tijd en moeite in de opbouw van een Supersix EVO steken. Inspiratie genoeg –komt dat woord er weer- om er een mooi op te bouwen…

Tekst: Menno Grootjans, foto’s: Remco Veurink

Info www.cannondale.com