Hutchinson maakt een heel uitgebreide collectie banden. Voor de mtb, de cross, gravel en ook voor de racefiets. Ik testte afgelopen tijd de Sector 32 tubeless ready banden. Dikke banden voor op de weg, niet al te uitdagend gravelwerk én hobbeldebobbelwegen. Hutchinson noemt zelf Parijs-Roubaix als ideaal inzetmoment. Ik heb gekozen voor de 32 (er is ook een 28) omdat ik benieuwd was naar de meerwaarde ten opzichte van 28 millimeter bandjes waar ik al meer ervaring mee heb.
Hoe breed gaan we?
Racefietsbandjes worden breder en breder. Zeker met de huidige trends van comfortfietsen en gravelbikes. Als ik heel diep in mijn geheugen graaf (ja, ik word oud ;-)) kan ik me nog de dunne (19 millimeter?) bandjes op mijn eerste Giant Peloton Lite herinneren, op hele smalle velgjes. Het was ergens halverwege de jaren 80. Daarna werden bandjes dikker en is 23 millimeter jaren de standaard geweest. Die standaard is ondertussen aangepast naar 25 millimeter. Op de comfortfietsen die we vaak testen zitten zelfs al 28 millimeter banden, daar heb ik zelf ook prima ervaringen mee. Hutchinson doet er met deze Sector banden nog een schepje bovenop, 32 millimeter breed zijn ze. Hoe breed zullen de banden in 2025 zijn?
Hoe breder, hoe … ?
Lang werd gedacht dat hoe smaller de band en hoe harder je hem oppompt, hoe minder rolweerstand je hebt. Dat idee is gelukkig de wereld uit. Uit diverse testen blijkt dat de band met de minste rolweerstand zo ergens net boven de 25 millimeter breedte ligt. Het verschil in rolweerstand tussen 25 en 28 mm is vaak nauwelijks meetbaar, terwijl het extra comfort het best de moeite waard kan maken om eens voor wat dikkere banden te gaan. Een reden om nog met 23 millimeter te rijden is er eigenlijk niet meer, behalve als er geen 25 millimeter banden in je fiets passen. In deze test ga ik dus nog een stapje verder, met een setje 32 millimeter tubeless ready banden.
Praktijk
Na een kleine 600 kilometer testen ben ik er wel uit. Ik hoopte (tegen beter weten in) op een alles-in-een band. Goed voor gravel én asfalt. Dat kan natuurlijk nooit helemaal, het is altijd compromissen sluiten. Dat gravelverhaal moet je dus maar vergeten, kies daarvoor liever een bredere band met meer profiel. Blijft over de geschiktheid voor slecht wegdek, bijvoorbeeld die kasseien van Parijs-Roubaix.Daar zou ik deze banden best mee naartoe willen nemen. Ik reed er mee over kasseien, zwaar beschadigd wegdek en wat gravel- en schelpenpaden en dat ging heel comfortabel. Logisch, want dankzij het grotere volume kun je met veel minder lucht in je bandjes rijden. En omdat ik ze tubeless reed, hoefde ik ook niet zo bang te zijn voor een stootlek. Hutchinson raadt zelf aan om er 4.8 bar in te stoppen. Dat heb ik ook gedaan, maar ik ben een stuk groter en zwaarder dan de gemiddelde fietser. Ben je een lichtere fietser dan zou ik daar zeker nog een stukje onder durven gaan zitten.Tubeless monteren was een eitje. De banden zijn behoorlijk soepel en gaan prima om de velg, een compressor was zelfs niet nodig. Even met een groot volume pomp oppompen. Met een paar knallen goed in het velgbed laten zetten en ik heb pas daarna via het ventiel de latex er in gedaan. Let wel, dat is ook afhankelijk van de gebruikte velgen. Bij jou zou dat dus anders kunnen zijn.
De grip is prima, ook als het nat is. Aan de zijkant zit een klein beetje profiel. Ik kan niet zeggen dat ik daar in de praktijk iets van voel. Na 600 kilometer zijn de kleine puntjes die er altijd op zitten nog niet eens helemaal versleten. Het loopvlak heeft nog geen noemenswaardige slijtage. Zo op het oog lijkt het met de slijtvastheid dus wel in orde. Er zit 1 flinke snee in, daar heb ik een scherp steentje uitgepeuterd. Maar er is geen latex doorheen gekomen, de anti-lek laag (die volgens de Hutchinson-site niet in de 28mm versie zit) lijkt zijn werk gedaan te hebben.
Conclusie
Deze banden zijn te breed en lomp voor de echte asfalttijgers. Ben je een gravelrijder dan wil je waarschijnlijk iets breders met meer profiel. Maar houd je van kasseien, lange tochten over slecht wegdek en veel comfort, dan ben je bij de Hutchinson Sector 32 aan het juiste adres. Zorg wel dat je een brede velg hebt en gebruik ze tubeless. Dan heb je volop profijt van de breedte en kun je ze met lekker winig druk rijden. De adviesverkoopprijs is €49,90.