Cavendish
In de dagen daarna zal Terpstra ook een oog moeten houden op kopman Mark Cavendish die de Alpen dient te overleven om te kunnen sprinten op de Champs Elysées. “Dat geldt overigens voor de helft van de ploeg. De andere helft zal bij Michal Kwiatkowski blijven.”De sprinttrein van Cavendish kwam in de Tour traag op gang. Meermaals haperde hij. Volgens de Nederlander in Belgische dienst is dat ook niet gek. “In Marseille ging het natuurlijk wel goed, niet foutloos, dat zal het nooit zijn. Dat is ook logisch met deze groep. Als je naar Lotto en Argos kijkt: die rijden heel veel wedstrijden met dezelfde jongens in de trein. Logisch dat dat beter klikt.”Toch denkt Terpstra dat het belang van de sprinttrein soms overschat wordt. “Het hoeft niet honderd procent te zijn om kans te maken. Dat zag je ook in die laatste etappe die Marcel Kittel won. Argos werd weggeblazen, hij koos het wiel en won. Als je de beste bent kun je ook op een andere manier winnen.”Los van de etappezeges van Cavendish zegt Terpstra vooral verrast te zijn door het sterke rijden van de Pool Kwiatkowski. “Dat hij zo sterk zou zijn had ik niet verwacht. Hij rijdt goed bergop, maar heeft niet de bouw van een Alberto Contador of zo’n andere magere lat. Hij is een blokkie. Ik hoop dat hij de Alpen goed verteerd. Het is voor het eerst dat hij meerdere bergetappes achter elkaar voor de kiezen krijgt.”Tot slot, jij bent een tijdrijder. Maar ben je dat ook als het bergop gaat?“Nee! Heel simpel. Die klimtijdrit die gaat komen, dat wordt een trainingsdag. Dat is helemaal niets voor mij.”© NUsport/Anne Joldersma