Sneller naar beneden
9 november 2013
‘De Target groep is de enthousiaste wielrenner, niet zozeer voor professionele renners. Eigenlijk is het high end voor de Gran fondo rijders. Het gebruik van hydraulische schijfremmen is nog niet toegestaan door de UCI. Wel al bij de cyclocross wedstrijden. Een aantal profs van het Rabo ‘Off Road’ team rijden daar al mee’. Onder andere Lars van der Haar die al twee wereldbeker wedstrijden won –en uitvoerig het remsysteem prees. Gerrits vervolgt: ‘Doordat de profs de remmen op de weg nog niet mogen gebruiken hebben we de 785 remmen op Ultegra niveau geplaatst’. Shimano levert vanaf pakweg januari 2014 kits: remklauwen, schijven, leidingen en 11-speed Dual Control Di2 hendels. ‘Maar waarschijnlijk zullen er begin van 2014 vooral complete fietsen met de 785 delen te koop zijn. En we verwachten dat 2015 helemaal het jaar van de racer met disc brake gaat worden.’ Een doorbraak?
Gerrits vervolgt: ‘Of er vanaf 2015 maar racers met schijfremmen zijn? Dat is koffiedik kijken. Hoe de markt zich gaat ontwikkelen is nog even de vraag. Er zijn op dit moment volop technische vragen van de fabrikanten. Zo is het nog maar de vraag of de montage ‘post mount’ of ‘international standaard’ wordt. En krijgen de wielen straks steekassen of toch gewoon snelspanners. En hoe zit het met het spaakpatroon?’ Daarnaast is het nog de kwestie van de doorsnede van de schijf. 120, 140 of 160 mm. Gerrits: ‘120 mm zou het mooiste zijn en het beste bij een racefiets passen. Maar dan heb je weer problemen met de warmteafvoer. 160 mm is dan weer te groot, teveel mountainbike. 140 mm is op dit moment het meest ideale’. En de wielen? ‘Het zijn nu nog standaard 29er wielen, maar is zeker ruimte voor lichtgewicht wielen met een mooie kleine rotor. En er mag ook nog gekeken worden naar de kabelvoering; ook hier moet je waken dat het niet teveel ‘mountainbike’ wordt’. Hoe staat Shimano in de kwestie dat de UCI de remmen nog niet heeft goedgekeurd?
Gerrits is hier zorgvuldig in ‘Shimano is slechts leverancier van onderdelen. Het is niet aan ons om het gebruik van ‘disc brakes’ er ‘door te drukken’. De UCI heeft ze goedgekeurd als product. We werken continue samen met andere leveranciers in een werkgroep (WFSGI – World Federation of the Sporting Goods Industry). Er zijn op dit moment vooral issues als aansprakelijkheid, de kwaliteit van de frames en fietsen en het verhoogde remvermogen van schijfremmen ten opzichte van velgremmen die een nog bestudeerd worden. En ook: moeten alle teams dan over? SRAM en Shimano hebben al wel ‘disc brakes’, Campagnolo niet. Zo simpel is het dus niet’. In FIETS 11 een eerste test van de 785 remmen.
9 november 2013
Menno Grootjans
Nestor in het illustere gezelschap dat zich Fiets-redactie noemt. Werkt al sinds mensenheugenis voor Fiets, toen nog als MTB-redacteur….met baard! Import-Brabander met grote voorliefde voor “de cross”. Laat zich niet snel uit het veld slaan, maakt zijn testen zelfs met gescheurde achillespezen af…en altijd op tijd. Menno is het hele jaar in vorm, zowel op de weg als op het toetsenbord, en zorgt ervoor dat je in ieder nummer van Fiets weer de nieuwste racers te zien krijgt. “Hallo, met Menno”, is al genoeg om via de telefoon de nieuwste Dogma’s los te krijgen. We verdenken hem van het stiekem hebben van een 2e huis op Mallorca waar hij onder het mom van “een persintroductie” met grote regelmaat heen gaat om lekker te fietsen.
Meer artikelen van Menno Grootjans