DT Swiss p1800: hinderlijk geluid
Hi,
Ik heb sinds 1,5 jaar een nieuwe fiets met DT Swiss P1800 Spline wielen. Het achterwiel geeft een hinderlijk geluid.
Lokaliseren van het probleem
Het probleem moet zich in de naaf van het achterwiel bevinden. Ik heb namelijk ook een setje Fulcrum racing 3, waarmee geen geluid hoorbaar is. Ook heb ik de cassette overgezet van de DT Swiss naar Fulcrum wielen en dan is er ook niets hoorbaar.
Het geluid zelf
Het geluid is bij iedere omwenteling een tik. DIt is ongeveer vergelijkbaar met het niet geheel goed uitgelijnd hebben van de ketting t.o.v. de cassette, waardoor het lijkt of deze steeds van tandwiel wil wisselen. Daarnaast is het geluid niet hoorbaar als ik de fiets in een reparatiestandaard zet, of optil. Het is alleen (duidelijk) hoorbaar als ik er daadwerkelijk op fiets, dus met kracht en of gewicht erop.
Mogelijke oorzaak
Ik kan in de naaf niets opvallends vinden, anders dan het feit dat ik geen veer in de naaf zie. Van dit type kan ik geen technische documentatie op internet vinden. Wel zie ik van DT diverse filmpjes en documentatie van andere types en alle naven hebben een veertje .(vergelijkbaar met deze https://www.bike-components.de/en/DT-Sw ... ubs-p7968/).
Weet iemand of dit veertje ook in de P1800 naaf hoort. Of heeft iemand een andere suggestie voor een oplossing?
Alvast dank voor het meedenken!.
Ik heb sinds 1,5 jaar een nieuwe fiets met DT Swiss P1800 Spline wielen. Het achterwiel geeft een hinderlijk geluid.
Lokaliseren van het probleem
Het probleem moet zich in de naaf van het achterwiel bevinden. Ik heb namelijk ook een setje Fulcrum racing 3, waarmee geen geluid hoorbaar is. Ook heb ik de cassette overgezet van de DT Swiss naar Fulcrum wielen en dan is er ook niets hoorbaar.
Het geluid zelf
Het geluid is bij iedere omwenteling een tik. DIt is ongeveer vergelijkbaar met het niet geheel goed uitgelijnd hebben van de ketting t.o.v. de cassette, waardoor het lijkt of deze steeds van tandwiel wil wisselen. Daarnaast is het geluid niet hoorbaar als ik de fiets in een reparatiestandaard zet, of optil. Het is alleen (duidelijk) hoorbaar als ik er daadwerkelijk op fiets, dus met kracht en of gewicht erop.
Mogelijke oorzaak
Ik kan in de naaf niets opvallends vinden, anders dan het feit dat ik geen veer in de naaf zie. Van dit type kan ik geen technische documentatie op internet vinden. Wel zie ik van DT diverse filmpjes en documentatie van andere types en alle naven hebben een veertje .(vergelijkbaar met deze https://www.bike-components.de/en/DT-Sw ... ubs-p7968/).
Weet iemand of dit veertje ook in de P1800 naaf hoort. Of heeft iemand een andere suggestie voor een oplossing?
Alvast dank voor het meedenken!.
DT Swiss wielen geven wel eens bijgeluiden op de kruispunten van de spaken, 1 klein drupje olie op die kruispunten en je weet of het daar in zit.
In de naaf zou ik het niet zoeken.
In de naaf zou ik het niet zoeken.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- Maatwielen
- Forum-lid
- Contact
In een 350 en 240 naaf zitten zelfs twee van die veren. De naven die DT Swiss voor haar wielen gebruikt, zijn vaak 350 of 240 naven (maar dan anders vormgegeven), dus ...
Groeten,
Hans
Website: https://www.maatwielen.nl
Ik denk dat ik herken wat je bedoeld, als ik namelijk mijn achterwiel heel langzaam rond draai hoor ik een soort snerpend tikje. Het geluid is goed hoorbaar als het helemaal stil is of bv binnen, als ik fiets hoor ik namelijk niks
Bij mij is het ook alleen als ik mijn wiel voorwaarts draai, achterwaarts hoor ik niks
Herkenbaar?
Bij mij is het ook alleen als ik mijn wiel voorwaarts draai, achterwaarts hoor ik niks
Herkenbaar?
Het geluid is inderdaad een snerpend tikje. Ik merk het echter alleen als ik fiets en dan is het goed hoorbaar. Als ik achteruit trap, dan ratelt het gewoon normaal, dan hoor ik geen bijzonder bijgeluid.
Op de website van DT zie ik inderdaad voor spline wielen dat er twee veertjes in horen te zitten...Kan het zijn dat door het ontbreken dit alleen een vervelend bijgeluid geeft, maar verder in het rijden niet te merken is?
Op de website van DT zie ik inderdaad voor spline wielen dat er twee veertjes in horen te zitten...Kan het zijn dat door het ontbreken dit alleen een vervelend bijgeluid geeft, maar verder in het rijden niet te merken is?
- Maatwielen
- Forum-lid
- Contact
Die veertjes horen er sowieso in, dus los dat eerst op, zou ik zeggen.
Website: https://www.maatwielen.nl
-
- Forum-lid
Eerder een nippel
Hoe kan je nou een losse nippel hebben als de spaken op spanning zijn en dus het wiel geen slag heeft wat je als eerste zou moeten kunnen zien, toch . . . . . ?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless