Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5337
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 04 mei 2021 22:21

Denk dat je band (of bandenlichters) eerder kapot gaat dan de velg.
P1800 velgen zijn trouwens niet van cabon.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 10 mei 2021 19:52

Nu er misschien binnenkort weer iets meer mogelijk kan gaan zijn qua sporten. Mijn fixie ook weer eens in orde gemaakt. Gister een setje Tufo Comptura TR4 bij mijn fixie er op gelegd. :winkthumb:

Afbeelding

Wat ging dat makkelijk. En ze blijven ook goed hard. :winkthumb:

Mijn laatste montages met tubeless banden gaat best perfect de laatste tijd. Onlangs nog een setje Vittoria Rubino Pro TR's en een setje GP5000 TL's gemonteerd voor anderen. Die monteerden ook best makkelijk.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6187
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 12 mei 2021 19:09

Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe One's 23mm / makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit / WTB CrossWolf / makkelijk (met hulp van bandenknecht)
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (met de hand)
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Kojak 35mm / makkelijk (alleen veel latex om luchtdicht te maken)
Campa Shamal 2-way-fit / Schwalbe One's 23mm / moeilijk (m.b.v. kunstof bandenlichter)
Campa Zonda standaard / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Campa Zonda standaard / Schwalbe One's 23mm / makkelijk
Campa Zonda 2-way fit / Hutchinson Fusion 3 / moeilijk (m.b.v. kunststof bandenlichter)
Carbonal DX60L / Schwalbe Pro One TLE / net te doen met de hand / Vloerpomp (met ventiel nog geplaatst
Carbonspeed C38-20 / Hutchinson Fusion 3 / moeilijk (m.b.v. kunststof bandenlichter)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / extreem moeilijk (bandenknecht)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe One 23mm / moeilijk (banden waren al opgerekt)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe Pro One 23mm / zeer moeilijk m.b.v. kunststof bandenlichters
Carbonspeed C38-20 / Hutchinson Fusion 5TL-11 all season 23mm / makkelijk (m.b.v. kunststof bandenlichter) / compressor
Carbonspeed C38-23 Tubeless variant / Schwalbe One 23mm / makkelijk
Carbonspeed 38-25 UST / Schwalbe Pro One 25mm / makkelijk (hand) / compressor
Carbonspeed 38-25 UST / Hutchinson Fusion 5TL-11 performance edition Voeckler 25mm / makkelijk / compressor
Carbonspeed 38-25 UST / Schwalbe Pro One Addex 25mm / makkelijk (hand) / compressor
DT Swiss R1700 Tricon / Schwalbe Ultremo ZX 23 mm / moeilijk (als bij 'krappe' clinchers)
DT Swiss R460 / Hutchinson Fusion 5 Performance 25mm / makkelijk (hand) / Tire Booster
DT Swiss R460 / WTB ByWay 34mm / makkelijk (1 bandenlichter maar was achteraf gezien waarschijnlijk niet nodig) / Tire Booster
DT Swiss R460 / Panaracer Gravelking Slick Plus TLC 32mm / makkelijk (hand) / Tire Booster
DT Swiss R470 / Pirelli Cinturato Velo 32mm / makkelijk (hand) / makkelijk (vloerpomp)
DT Swiss R500 disc / Schwalbe One TLE addix 28mm / doenbaar (laatste stuk met bandenknecht) / makkelijk (vloerpomp)
Easton EA70 XCT 29 / Schwalbe One (28 mm) / makkelijk
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / extreem moeilijk (bandenknecht, oprekken op campa wielen)
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe One's 23mm / moeilijk (bandenknecht)
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (laatste wipje bandenknecht)
Fulcrum R1 2wayfit / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk (icm Schwalbe montagevloeistof)
Fulcrum Racing Quattro 2015 / Schwalbe One 25mm / makkelijk (compressor)
Fulcrum Racing Quattro 2015 / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (compressor)
Fulcrum Racing Quattro 2015 / Schwalbe Pro One 25mm / makkelijk (compressor)
Fulcrum Racing Quattro 2015 / Hutchinson Fusion5 Performance 25mm / makkelijk (compressor)
FFWD Tyro / Schwalbe pro one tle 28mm / makkelijk / makkelijk (vloerpomp bij Schwalbe velglint, compressor of co2 bij velglint ffwd)
Giant P-SLR1 / Schwalbe One 23mm / makkelijk (SKS vloerpomp, TESA 4289 tape, Schwalbe ALU Ventielen+verlengers)
H-Plusson The Hydra / Maxxis Padrone TR 28mm / montage makkelijk - tubeless oppompen erg moeilijk, ook met compressor (3 extra lagen yellow tape)
H-Plusson The Hydra / Mavic Yksion Pro UST 28mm / montage makkelijk - oppompen makkelijk met vloerpomp
H-Plusson Archetype / Schwalbe Pro One 25mm / monteren strak (bandenknecht) / oppompen makkelijk
H-Plusson Archetype / Vredestein Fortezza Tubeless Ready 25mm / montage makkelijk / oppompen met compressor
Kinlin XR270 / Hutchinson Fusion 5 Performance 25mm / makkelijk (heb gelijk compressor gebruikt)
Kinlin XR270 / Hutchinson Fusion 5 All Season 25mm / makkelijk (heb gelijk compressor gebruikt)
Kinlin XR270 / Schwalbe One 25mm / makkelijk (met de hand en vloerpomp)
Kinlin XR270 / Schwalbe Pro One 25mm / monteren moeilijk (bandenknecht) / oppompen makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe One 23mm / makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe One 25mm / makkelijk
Mavic Aksium / Hutchinson Fusion 3 23mm / makkelijk (compressor)
Mavic Aksium / Continental Grand Prix 5000 TL 25mm / niet gelukt
Mavic cosmic carbon pro sl / conti gp 5000 TL / montage niet gelukt.
Pacenti SL23 / tacx trainingsband 23mm / makkelijk (VAR tyre lever)
Pacenti SL23 / Schwalbe Ultremo ZX (23mm) / makkelijk (VAR tyre lever)
Pacenti SL23 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / Hutchinson Sector 28 (28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / WTB Crosswolf (32 mm) / gemiddeld (VAR, en 400km ingereden op andere velg)
Pacenti SL23 / Schwalbe Kojak (35mm) / makkelijk
Ryde Edge 20 / Maxxis Padrone TR 28mm / zeer moeilijk
Ryde Pulse Comp CSS / Continental GP5000S TL 25mm / onmogelijk: lukte ook fietsenmaker niet
Reynolds Attack / schwalbe pro one 23 mm / makkelijk met de hand
Reynolds Assault 2013 (46mm versie) / Schwalbe one 23 /makkelijk plastic bandenlichter
Reynolds 46 / Schwalbe one 23 / makkelijk plastic bandenlichter
Scope R4D / Schwalbe pro one tle 28 / makkelijk
Scope R4D / Schwalbe one tle 28 / makkelijk
Shimano Ultegra 6800 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / makkelijk
Shimano RS81-TL / Schwalbe One 28 mm / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 23 / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe Pro One 23 (prototype) / makkelijk, met de hand
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Hutchinson fusion 23 / moeilijk maar te doen
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 25mm / makkelijk
Superstars Pave 28 / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk
Supra RA Comp / Schwalbe One 23mm / moeilijk
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1280
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 13 mei 2021 11:08

Er zijn allerlei plugs te koop om (wat) grotere gaten in banden te dichten. Heb je die voor de racefiets/wegfiets ook echt nodig? Of heb je zo’n setje meer bij je voor je gemoedsrust? Wat zijn de ervaringen daarmee?

sjursjen
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jun 2011 20:06

sjursjen 13 mei 2021 12:09

Ik heb ze al een paar keer gebruikt bij een groter gat wat de latex niet wilde dichten waardoor ik geen binnenband erop hoefde te leggen. Zeker dus niet alleen voor de gemoedsrust voor mij dus, maar erg fijn om mee te werken. Ik gebruik de dynaplug.

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1280
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 13 mei 2021 12:53

Dank voor je reactie.
Ben wel benieuwd naar andere ervaringen voor plugs en sets voor de racers en die niet te veel kosten.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 13 mei 2021 15:47

2 weken geleden de Dynaplug nodig gehad, werkt perfect.

Ik heb nog Lezyne 'bacon-strips' gehad en dat werkte niet zo goed.
Afbeelding

anniversary
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 nov 2006 15:09

anniversary 13 mei 2021 18:30

Ik gebruik ook de Dynaplug, reeds driemaal nodig gehad en gaten perfect dicht.
Groetjes

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6187
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 13 mei 2021 19:05

Als ik zo de antwoorden over pluggen lees krijg ik het gevoel dat men bij elk lekje een (Dyna)plug inzet. Dat terwijl het soms helemaal niet nodig is als men gewoon de tijd gunt dat de latex het gaatje dicht. Ik zelf rijd nu al bijna 8 jaar tubeless met de racefiets en heb wel geteld misschien 5 keer de mogelijkheid gehad om het (te) grote gaatje te repareren met een plug. Tot nu toe dus altijd gewoon een binnenband moeten steken omdat ik zelfs nu nog niet eens met een reparatieplug in mijn achterzak ben gaan/ga rijden.

Mijn ervaring is dat in 90% van de gevallen dat je lek rijdt het niet eens merkt, 5% dat je lek rijdt en dat je door het drukverlies moet bijpompen en in de overige 5% dat je een binnenband moet steken. Met andere woorden die reparatiepluggen zou je dus bijna nooit moeten/hoeven te gebruiken. For me "just my 2 cents".
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 14 mei 2021 06:44

Ik heb gisteren mijn tubeless Schwalbe Pro One van binnenuit moeten plakken, er zat een gat in wat niet meer gedicht kon worden met de latex.
Eerst met de dremel goed opgeruwd, daarna een plakkertje erop en daarna weer gemonteerd en afgevuld met latex.
Voorlopig blijft de band goed hard, kijken wat er gebeurt tijdens een rit...

sjursjen
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jun 2011 20:06

sjursjen 14 mei 2021 08:17

Ik vind een tubeless band van de velg halen nogal een gedoe. Zeker onderweg om tijdelijk een binnenband te steken. Latex die eruit komt, band en velg schoonmaken enzo, dan steek ik er liever een plug in en kan ik daarna doorrijden met de band tot hij op is. In de praktijk gaan mijn tubeless bandjes dus pas van de velg wanneer ze opgereden zijn.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 14 mei 2021 19:26

Bij mij ook, alleen liep deze band tijdens het rijden leeg, terwijl ie op druk bleef toen de fiets in de garage stond.
Vorige week voor het eerst lek gereden, maar bleef de druk op 5bar hangen, nu tijdens de 2e rit liep ie iets verder leeg maar heb ik toch zo'n 90km kunnen rijden.
Thuisgekomen zat er nog zo'n 3,5 bar in.
Aangezien de band pas een 1000km erop ligt, besloten om een poging tot repareren te wagen.

Plaats reactie