Hallo al een hele tijd vraag ik mezelf af ,waarom er tube banden/wielen bestaan.
ik durfte de vraag nooit te stellen,maar ik wil het NU graag weten.
na op youtube diverse filmpjes te hebben bekeken over het omleggen van een tube band om een velg,met schoonmaken van de velg ,het opnieuw lijmen van de band om de velg etc,snap ik niet dat er zoiets bestaat ,wat is het grote voordeel ervan,als ik een stuk ga fietsen en Lek rijd dan leg ik gewoon een nieuwe binnenband om,oppompen en klaar,en weer door.
De vraag die ik stel ,is als leek wat betreft materiaal kennis,ook mede om dat ik een paar carbon wielen wil kopen merk en uitvoering is nu niet belangrijk,maar vooral de vraag het waarom van Tube wielen + banden.
alvast bedankt voor een reactie , please be gentle.
waarom Tube wielen en banden
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Zonder hele discussies te moeten doorlezen:
Een tubevelg is lichter en steviger te maken: De tube wordt immers gewoon op de velg gelijmt, terwijl bij een draadveld de band in opstaande randen moet gemonteerd worden.
Die opstaande randen zijn moeilijk stevig te maken bij met name carbonnen velgen, en bij alu velgen zorgen ze voor meer gewicht. De warmte van die randen bij hard remmen wordt doorgegeven aan de binnenband, waardoor (bij latex binnenbanden vooral) deze het kan begeven. De randen zorgen ook voor het mogelijk optreden van stootlekken (dus met tubes kan je de banden zachter zetten, belangrijk bij veldrijden/kasseikoersen), en bij lekrijden heb je op een tube meer controle dan op een draadband, bij hoge snelheid is het veiliger tot stilstand komen.
Het grote voordeel quá rijgedrag van een tube is dat hij volkomen rond is. Dit zorgt voor een constant contactvlak en vervorming van de band met het wegdek, ook in de bochten.
----------------------
Tegenwoordig heb je draadbanden die ook soepel en vrij rond zijn, dus op dat vlak is het verschil tussen tube en draadband een stuk (of stukje) kleiner geworden.
Echter het gewicht/stootlek argument geldt nog steeds, en samen met de (nog steeds) betere rij-eigenschappen is de tube nog altijd alomtegenwoordig bij profwedstrijden.
Een tubevelg is lichter en steviger te maken: De tube wordt immers gewoon op de velg gelijmt, terwijl bij een draadveld de band in opstaande randen moet gemonteerd worden.
Die opstaande randen zijn moeilijk stevig te maken bij met name carbonnen velgen, en bij alu velgen zorgen ze voor meer gewicht. De warmte van die randen bij hard remmen wordt doorgegeven aan de binnenband, waardoor (bij latex binnenbanden vooral) deze het kan begeven. De randen zorgen ook voor het mogelijk optreden van stootlekken (dus met tubes kan je de banden zachter zetten, belangrijk bij veldrijden/kasseikoersen), en bij lekrijden heb je op een tube meer controle dan op een draadband, bij hoge snelheid is het veiliger tot stilstand komen.
Het grote voordeel quá rijgedrag van een tube is dat hij volkomen rond is. Dit zorgt voor een constant contactvlak en vervorming van de band met het wegdek, ook in de bochten.
----------------------
Tegenwoordig heb je draadbanden die ook soepel en vrij rond zijn, dus op dat vlak is het verschil tussen tube en draadband een stuk (of stukje) kleiner geworden.
Echter het gewicht/stootlek argument geldt nog steeds, en samen met de (nog steeds) betere rij-eigenschappen is de tube nog altijd alomtegenwoordig bij profwedstrijden.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Hoi,
Vroeger, lang geleden, bestonden er geen draadbanden en reed iedereen op tubes.
Sinds de opmars van carbon composieten en de jacht op steeds lichtere wielen is de tube weer in de lift geraakt.
Ciao,
Vroeger, lang geleden, bestonden er geen draadbanden en reed iedereen op tubes.
Sinds de opmars van carbon composieten en de jacht op steeds lichtere wielen is de tube weer in de lift geraakt.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Zover ik kan constateren rijden alle Profs hun wedstrijden op tubes, inclusief bochtige afdalingen, Parijs Roubaix, tijdrit naar Kronplatz en Cyclocross. Daaruit moet ik afleiden dat ze tubes gewoon beter rollen, sturen en lekbestendiger zijn.
(PS: dat geld ook voor de profploegen die zogenaamd met Michelin Pro3race rijden, foto's van dichtbij lieten in het verleden zien dat dit gewoon geverfde vittoria tubes waren.)
Of profs ook tijdens training met tubes rijden weet ik eigenlijk niet, wie wel?
(PS: dat geld ook voor de profploegen die zogenaamd met Michelin Pro3race rijden, foto's van dichtbij lieten in het verleden zien dat dit gewoon geverfde vittoria tubes waren.)
Of profs ook tijdens training met tubes rijden weet ik eigenlijk niet, wie wel?
Trainen doen ze bijna allemaal op draadbandjes... Heb dit van Thijs Al vernomen welke een oude vriend van mij is. Volgens hem rijdt bijna niemand op tubes op training puur vanwege het lekrijdgevaar.
Hij zegt overigens wel dat er wel degelijk een enorm verschil zit tussen tubes en draadbandjes m aar bij trainingen heb je dit natuurlijk helemaal niet nodig en ga je voor "safe"
Hij zegt overigens wel dat er wel degelijk een enorm verschil zit tussen tubes en draadbandjes m aar bij trainingen heb je dit natuurlijk helemaal niet nodig en ga je voor "safe"
Hallo,
Vandaag naar Huy getogen voor de waalse pijl.
Met name op de reservefietsen van een aantal damesteams kunnen zien dat er ook nog ploegen zijn die er vouwbandjes op hebben zitten.
Het merendeel rijdt echter met tubes van voornamelijk veloflex/conti/vittoria
Ook zie je veel omgelabelde veloflexjes waar dan bv. hutchinson opgedrukt staat.
Groetjes,
Eric
Vandaag naar Huy getogen voor de waalse pijl.
Met name op de reservefietsen van een aantal damesteams kunnen zien dat er ook nog ploegen zijn die er vouwbandjes op hebben zitten.
Het merendeel rijdt echter met tubes van voornamelijk veloflex/conti/vittoria
Ook zie je veel omgelabelde veloflexjes waar dan bv. hutchinson opgedrukt staat.
Groetjes,
Eric