Edge 520 of Elemnt of toch de Elemnt Bolt?
- Infinito GB
- Forum-lid
Na het definitief overlijden van mijn Edge 810 heb ik bij Coolblue een shoptegoed voor €249. Ik moet dus op zoek naar een nieuwe fietscomputer annex navigatie.
Ik zat te denken aan de Elemnt, mede omdat ik al de Wahoo sensoren gebruikte. Maar de Bolt is een stukje goedkoper. Maar die heeft weer een kleiner scherm, wat misschien weer minder handig is met navigeren.
Ook een Edge 520 zou kunnen, maar dan is er weer dat gedoe met weinig opslagruimte. Een Edge 820 zou misschien ook nog kunnen, maar dan moet er wel €100 bij, en ik weet niet of die dan wel echt zo "goed" is. Ik las reviews van gebruikers die het hadden over soortgelijke uitvallen en vastlopers bij rijden van routes als de 810.
Bij Mio verdrinken de schermen nog al vaak, las ik.
Kortom, ik twijfel nogal, en nu vroeg mij af wat jullie keuze zou zijn, en waarom? misschien zie ik iets over het hoofd.
B.t.w. Ik rij meestal ritjes van +/- 100km of langer. Geen wedstrijden, en niet om het hardst. meer tourritjes dus.
Ik zat te denken aan de Elemnt, mede omdat ik al de Wahoo sensoren gebruikte. Maar de Bolt is een stukje goedkoper. Maar die heeft weer een kleiner scherm, wat misschien weer minder handig is met navigeren.
Ook een Edge 520 zou kunnen, maar dan is er weer dat gedoe met weinig opslagruimte. Een Edge 820 zou misschien ook nog kunnen, maar dan moet er wel €100 bij, en ik weet niet of die dan wel echt zo "goed" is. Ik las reviews van gebruikers die het hadden over soortgelijke uitvallen en vastlopers bij rijden van routes als de 810.
Bij Mio verdrinken de schermen nog al vaak, las ik.
Kortom, ik twijfel nogal, en nu vroeg mij af wat jullie keuze zou zijn, en waarom? misschien zie ik iets over het hoofd.
B.t.w. Ik rij meestal ritjes van +/- 100km of langer. Geen wedstrijden, en niet om het hardst. meer tourritjes dus.
520 versus Bolt zou een no brainer zijn, dan zou ik de Bolt pakken. Geklooi met kaarten is echt ruk.
De 820 versus de Bolt vind ik lastiger. Dat hangt vooral af van wat je belangrijk vindt.
Voordelen Bolt t.o.v. de 820
- routes overpompen is handiger (geen kabel nodig)
- stabieler en sneller
- scherm is beter afleesbaar
- tot 6 datavelden op kaartscherm
- accuduur is iets beter
- ook bluetooth-sensoren
- betere oplossing voor lussen en kruisingen bij navigeren
- knoppen werkt beter dan touchscreen
- live tracking werkt beter / uitgebreider
- goedkoper
Nadelen
- geen panning (scrollen op kaart)
- support is ruk
- Nederlandse vertaling is één groot drama (app op Engels zetten kan niet bij iOS)
- geen navigate to start bij route
- GPS is minder accuraat van die van de 820
- software kent nog de nodige kleine bugs
Voordelen 820 t.o.v. de Bolt
- navigate to start bij route
- panning (scrollen op kaart)
- geen smartphone nodig om routes te maken of datavelden te wijzigen
- IQ apps
- Garmin Connect (toch het beste gratis platform IMHO)
- Accurate GPS-chip
Nadelen
- kabel nodig voor inladen routes
- kleur lijn (navi) niet aan te passen qua kleur en dikte
- afleesbaarheid scherm is minder
- accuduur is minder
- geen oplossing voor zich kruisende routes (of dubbele stukken)
- touchscreen is minder dan knoppen
- max 2 datavelden op kaartscherm
- software soms traag/instabiel
- duurder
De 820 versus de Bolt vind ik lastiger. Dat hangt vooral af van wat je belangrijk vindt.
Voordelen Bolt t.o.v. de 820
- routes overpompen is handiger (geen kabel nodig)
- stabieler en sneller
- scherm is beter afleesbaar
- tot 6 datavelden op kaartscherm
- accuduur is iets beter
- ook bluetooth-sensoren
- betere oplossing voor lussen en kruisingen bij navigeren
- knoppen werkt beter dan touchscreen
- live tracking werkt beter / uitgebreider
- goedkoper
Nadelen
- geen panning (scrollen op kaart)
- support is ruk
- Nederlandse vertaling is één groot drama (app op Engels zetten kan niet bij iOS)
- geen navigate to start bij route
- GPS is minder accuraat van die van de 820
- software kent nog de nodige kleine bugs
Voordelen 820 t.o.v. de Bolt
- navigate to start bij route
- panning (scrollen op kaart)
- geen smartphone nodig om routes te maken of datavelden te wijzigen
- IQ apps
- Garmin Connect (toch het beste gratis platform IMHO)
- Accurate GPS-chip
Nadelen
- kabel nodig voor inladen routes
- kleur lijn (navi) niet aan te passen qua kleur en dikte
- afleesbaarheid scherm is minder
- accuduur is minder
- geen oplossing voor zich kruisende routes (of dubbele stukken)
- touchscreen is minder dan knoppen
- max 2 datavelden op kaartscherm
- software soms traag/instabiel
- duurder
Laatst gewijzigd door havana op 20 jul 2017 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe bedoel je dat? Mijn Bolt en de app op de iphone staan gewoon op Engels ingesteld.
Verder ben ik het grotendeels eens met je analyse, is de 520 duidelijk de mindere en is het in mijn optiek een keuze tussen eenvoud en gebruiksgemak (Bolt) vs uitgebreidste mogelijkheden (820).
De gewone Elemnt lijkt me overbodig, ondanks de formfactor is dat scherm van de Bolt erg goed afleesbaar.

Dat kan alleen als iOS zelf ook op Engels staat (bij mijn weten).
Ha, dat kan wel waar zijn.
Hier nog een toetje: artikel van een blogger die van 520 naar Bolt overgeschakeld is:
https://intheknowcycling.com/2017/07/10 ... lt-review/
Hier nog een toetje: artikel van een blogger die van 520 naar Bolt overgeschakeld is:
https://intheknowcycling.com/2017/07/10 ... lt-review/

- Infinito GB
- Forum-lid
Na enige twijfel (die nog niet helemaal weg is overigens) is het toch de Bolt geworden.
Twijfelde nog wel tussen de Bolt en de gewone Elemnt, en de edge 820.
De schermgrootte bracht de meeste twijfel, en voor de Edge de prijs t.o.v. de software issues. Voor €349 moet dat niet mogen, is mijn mening.
Maar goed, ik had een fietscomputer nodig, en de Bolt had nu de meeste plusjes.
Zit nog wel een beetje met een fietsbel-issue. Ik had een Hidemybell 1.0. Nu is er wel een 2.0 verkrijgbaar voor de Bolt, maar de Wahoo Mount is wel het mooiste. Ik moet dus weer een losse fietsbel monteren.
Daar ga ik nog even over nadenken.
Twijfelde nog wel tussen de Bolt en de gewone Elemnt, en de edge 820.
De schermgrootte bracht de meeste twijfel, en voor de Edge de prijs t.o.v. de software issues. Voor €349 moet dat niet mogen, is mijn mening.
Maar goed, ik had een fietscomputer nodig, en de Bolt had nu de meeste plusjes.
Zit nog wel een beetje met een fietsbel-issue. Ik had een Hidemybell 1.0. Nu is er wel een 2.0 verkrijgbaar voor de Bolt, maar de Wahoo Mount is wel het mooiste. Ik moet dus weer een losse fietsbel monteren.
Gewoon een KNOG monteren (of een Ali versie daarvan). Ziet er goed uit.
Goeie keuze! Ik heb de standaard Wahoo Bolt mount gecombineerd met (zwarte) Knog Oi bel. 'k Heb de Hidemybell ook maar dat is het toch niet... de Bolt is vrij klein waardoor de Hidemybell nogal dominant aanwezig is.Infinito GB schreef: ↑20 jul 2017 11:33 Na enige twijfel (die nog niet helemaal weg is overigens) is het toch de Bolt geworden.
...

Ik weet niet of de echte knog Oi beter is dan z'n Chinese evenknie. Ik heb zo'n "Chinese knog", en die kan ik niet aanraden. Te zacht geluid, voelt niet solide, hendeltje functioneert niet goed.
Zelf ben ik toch best een tevreden gebruiker van de 520. De beperkte kaartruimte is niet heel handig (en een onbegrijpelijke keuze; ik had met liefde 30 euro meer betaald voor wat meer opslagcapaciteit), maar via https://extract.bbbike.org/ (aanrader!) kun je nu heel precies kaarten maken van het gebied waar je wilt fietsen (de kaart hoeft geen rechthoek te zijn), en dan past alles wat je nodig hebt er toch op. Enige echt onhandige van navigeren op de 520 is dat er geen "dedicated" zoom-knoppen voor de kaart zijn. Zo te lezen heeft die Bolt dat wel. Een zwart-wit scherm lijkt me dan weer een groot nadeel.
Een 820 zou ik niet snel kopen; een touchscreen lijkt me niks.
Een 820 zou ik niet snel kopen; een touchscreen lijkt me niks.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Druk dat eens uit in functionaliteit die je daardoor mist? Duidelijke navigatie? Akkoord het ziet er minder modern uit, maar ik heb het in gebruik totnogtoe eerder als een voordeel gezien (in combinatie met bvb de manier waarop een kruimelspoor wordt voorgesteld op kaart).