Nieuwe racefiets
-
- Forum-lid
Heb altijd veel gefietst en ben nu van plan om een niewe racefiets te kopen. Mijn budget is max 3.000 euro. Gisteren heb ik me laten opmeten en daar kwam uit dat mijn bovenlichaam in verhouding een stuk langer is dan mijn benen. Der verkoper adviseerde mij daarom een trek fiets. Weet iemand anders goede tips qua merk ten aanzien van mijn lichaamsverhoudingen?
De meeste Amerikaanse merken hebben een dergelijke geometrie (lange bovenhuis), dus naast Trek zou je ook kunnen kijken naar Cervelo en Cannondale.
-
- Forum-lid
Laat ik m'n vraag maar helemaal compleet maken:
Ben gisteren dus naar een fietsenmaker geweest en heb me daar helemaal laten opmeten. Hier zijn de volgende maten uit naar voren gekomen:

Wat opvalt is dus dat ik korte benen heb in vergelijking met mijn bovenlichaam. Verder ben ik 1.90cm lang en weeg ik ca. 110 kg. Ik fiets voornamelijk op het vlakke in Nederland en ga elk jaar wel 1 a 2 keer naar Limburg. Daarnaast ga ik heel soms naar de alpen. Mijn budget voor een nieuwe fiets is ca 3.000.
Ben van plan om nu een goede fiets te kopen voor de komende jaren. Iemand goede tips? En zaken waar ik rekening mee moet houden?
Ben gisteren dus naar een fietsenmaker geweest en heb me daar helemaal laten opmeten. Hier zijn de volgende maten uit naar voren gekomen:

Wat opvalt is dus dat ik korte benen heb in vergelijking met mijn bovenlichaam. Verder ben ik 1.90cm lang en weeg ik ca. 110 kg. Ik fiets voornamelijk op het vlakke in Nederland en ga elk jaar wel 1 a 2 keer naar Limburg. Daarnaast ga ik heel soms naar de alpen. Mijn budget voor een nieuwe fiets is ca 3.000.
Ben van plan om nu een goede fiets te kopen voor de komende jaren. Iemand goede tips? En zaken waar ik rekening mee moet houden?
Het is goed geweest dat je je hebt op laten meten. Nu is het zaak om een frame (fiets) te kiezen die aan die maten voldoen. Kijk maar eens bij de testen van Fiets wat voor verschillende maten de diverse fabrikanten hebben want als je buiten je maten komt moet je dat compenseren met b.v. stuur- of zadelpen, wat niet altijd gunstig is.Verder kan je met jouw budget nogal wat kopen ook lekker licht carbon maar waarschijnlijk te zwak voor jouw gewicht. Kijk daar mee uit en kies meer voor degelijkheid, dus niet een te licht frame en wielen.Verder goed naar het comfort van de fiets kijken: misschien heb jij baat bij een hoger balhoofd en een compact stuur, een langere wielbasis. Rij je regelmatig in de beugel of juist niet, staat je stuur nu al wat hoog: hoe fiets jij plezierig? Duurkoop kan in jouw geval goedkoop zijn.
Succes.
Succes.
-
- Forum-lid HC
Carbon te zwak??? Zorg voor een goed stel sterke wielen, dat is met jouw gewicht erg belangrijk. Je kunt gerust een carbon fiets kopen, let op de lengte van balhoofdbuis en de bovenbuis, dat is bepalend voor de maat van de fiets. Een langere balhoofdbuis laat je wat comfortabeler zitten( niet te diep). Een te lange bovenbuis laat je te gestrekt zitten, ga dus bij de verschillende merken passen.
Cannondale, Koga en Trek hebben vaak een wat langere bovenbuis, Cervelo echter niet.
Cannondale, Koga en Trek hebben vaak een wat langere bovenbuis, Cervelo echter niet.
-
- Forum-lid
Zadelhoogte 73,3 hoort bij iemand met een binnenbeenlengte van 82-83 cm
Kan me niet echt voorstellen dat dat klopt bij een lichaamslengte van 1.90 cm
Kan me niet echt voorstellen dat dat klopt bij een lichaamslengte van 1.90 cm
-
- Forum-lid
Dank voor alle nuttige reacties. Heb toch echt een binnenbeenlengte van 83 cm. Zoals in m'n openingspost beschreven heb ik ondergemiddeld korte benen in verhouding tot mijn bovenlichaam. Wist ik ook niet, maar bleek uit die meting.
-
- Forum-lid
83 cm is iets wat je kunt verwachten bij een persoon van rond de1.75sportgek1985 schreef:Dank voor alle nuttige reacties. Heb toch echt een binnenbeenlengte van 83 cm. Zoals in m'n openingspost beschreven heb ik ondergemiddeld korte benen in verhouding tot mijn bovenlichaam. Wist ik ook niet, maar bleek uit die meting.
Zeker omdat jij niet wist dat je erg korte benen lijkt het mij verstandig het niet zomaar aan te nemen.
Ik zou zeggen meet je binnenbeenlengte eens na ter controle.
Op je sokken gaan staan, in je onderbroek of fietskleding.
Tegen een vlakke wand met je voeten zo'n 20 cm uit elkaar.
Een dik stevig boek van ongeveer 3,5 cm dik met harde kaft, rug naar boven.
Duw het dan geleidend langs de vlakke wand achter je zo hard mogelijk in je kruis (nl gelijk aan de kracht waarmee je op je zadel zit) en meet de bovenkant van de kaft.
Zo kom je aardig in de buurt van de juiste maat.
-
- Forum-lid
Met zo'n speciaal lichaam zou ik gewoon bij Jan van Dalen (DUELL) langswippen. Die kan vast wel een frame voor je maken waar je perfect op zit. Ben je in 1 keer klaar; hoef je niet een confectiefiets met kunst & vliegwerk passend te maken.
Ik zou GoldenRatio's advies opvolgen en het nog even nameten, ter referentie: ik ben 1,86 en heb een bbl van 86cm en dat wordt al gezien als kort in verhouding.sportgek1985 schreef:Dank voor alle nuttige reacties. Heb toch echt een binnenbeenlengte van 83 cm. Zoals in m'n openingspost beschreven heb ik ondergemiddeld korte benen in verhouding tot mijn bovenlichaam. Wist ik ook niet, maar bleek uit die meting.
-
- Forum-lid
Dank voor de tips! Heb''t inderdaad toch maar even nagemeten en kom op 84 cm uit. Bij de meting heeft de verkoper vermoedelijk een 7 ipv een 8 ingevoerd denk ik... Toch maar eens terug naar de fietsenwinkel.sjoerdth schreef:Ik zou GoldenRatio's advies opvolgen en het nog even nameten, ter referentie: ik ben 1,86 en heb een bbl van 86cm en dat wordt al gezien als kort in verhouding.sportgek1985 schreef:Dank voor alle nuttige reacties. Heb toch echt een binnenbeenlengte van 83 cm. Zoals in m'n openingspost beschreven heb ik ondergemiddeld korte benen in verhouding tot mijn bovenlichaam. Wist ik ook niet, maar bleek uit die meting.
-
- Forum-lid
Je bedoeld waarschijnlijk dat de zadelhoogte 84 cm moet zijn?
Nu weten wij nog steeds niet wat uiteindelijk de juiste binnenbeenlengte is.
Ik vind het ook vreemd dat degene die jou heeft opgemeten niet direct bij de uitdraai heeft gezien dat die zadelhoogte (73,3) totaal niet past bij iemand van jouw lengte.
Nu weten wij nog steeds niet wat uiteindelijk de juiste binnenbeenlengte is.
Ik vind het ook vreemd dat degene die jou heeft opgemeten niet direct bij de uitdraai heeft gezien dat die zadelhoogte (73,3) totaal niet past bij iemand van jouw lengte.