Nieuwe Fiets twijfel over maat
Beste fietsers,
Ik wil graag beginnen met fietsen, via het werk kunnen we een fiets leasen en dus ben ik al enkele fietsenwinkels gepasseerd om te kijken hoe en wat!
Mijn oog is gevallen op de Specialized Tarmav SL6 DI2 dit zou ook mijn eerste koersfiets zijn.
Nu twijfel ik over de maat, ik ben 1m89 en BBlengte van 90,5cm op de maattabel van de Tarmac staat een maat 58 die tot 1.88m gaat en de 61 vertrekt van 1.88m tot 1.96m
Ik heb in de fietsenwinkel enkel op een 58 gefietst omdat ze de 61 niet hadden staan.
Deze voelde redelijk aan mits paar aanpassingen.
Nu heb ik aan kameraden gevraagd wat het beste is een kleiner frame of een groter frame en de meeste zeiden om best de 58 te nemen omdat je die nog "groter" kan maken en de 61 min lengte heeft van 1.88m
Wat zouden jullie mij aanbevelen?
Ik wil graag beginnen met fietsen, via het werk kunnen we een fiets leasen en dus ben ik al enkele fietsenwinkels gepasseerd om te kijken hoe en wat!
Mijn oog is gevallen op de Specialized Tarmav SL6 DI2 dit zou ook mijn eerste koersfiets zijn.
Nu twijfel ik over de maat, ik ben 1m89 en BBlengte van 90,5cm op de maattabel van de Tarmac staat een maat 58 die tot 1.88m gaat en de 61 vertrekt van 1.88m tot 1.96m
Ik heb in de fietsenwinkel enkel op een 58 gefietst omdat ze de 61 niet hadden staan.
Deze voelde redelijk aan mits paar aanpassingen.
Nu heb ik aan kameraden gevraagd wat het beste is een kleiner frame of een groter frame en de meeste zeiden om best de 58 te nemen omdat je die nog "groter" kan maken en de 61 min lengte heeft van 1.88m
Wat zouden jullie mij aanbevelen?
Dus niet twijfelen en gewoon voor die 58 gaan? Mits paar aanpassingen natuurlijk.
Heb ook nog niet op de 61 gezeten dus weet ook niet hoe die aanvoelt.
Wat zou ik eventueel kunnen veranderen om het comfort beter te maken?
Verkoper zei dat allebei de fietsen wel gingen dat enkel de 58 sportievere houding is, kan natuurlijk ook niet vergelijken omdat ik nog nooit een koersfiets heb gehad!
Heb ook nog niet op de 61 gezeten dus weet ook niet hoe die aanvoelt.
Wat zou ik eventueel kunnen veranderen om het comfort beter te maken?
Verkoper zei dat allebei de fietsen wel gingen dat enkel de 58 sportievere houding is, kan natuurlijk ook niet vergelijken omdat ik nog nooit een koersfiets heb gehad!
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Je gaat een fiets kopen van redelijk wat geld en het advies dat je in de winkel krijgt lijkt je niet te voldoen.
Je bbl is niet extreem lang tov je lengte, ik zou eerder het tegenovergestelde zeggen.
Een Tarmac zou dus wel kunnen.
Heeft de dealer geen pasfiets die hij kan afstellen als een 58 en een 61 cm frame?
Moet het persé een Specialized zijn of komen andere meren ook in aanmerking?
Je bbl is niet extreem lang tov je lengte, ik zou eerder het tegenovergestelde zeggen.
Heeft de dealer geen pasfiets die hij kan afstellen als een 58 en een 61 cm frame?
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Ja klopt voelde me niet voldaan na het bezoekje aan die winkel.Lcsmet schreef: ↑10 mei 2020 21:38 Je gaat een fiets kopen van redelijk wat geld en het advies dat je in de winkel krijgt lijkt je niet te voldoen.
Het beste van al is ik heb op een 58 diverge gezeten , zelf niet op de tarmac want die hadden ze ook niet staan!
Omdat ik leasing pak ben ik zowat merk gebonden , ik kan kiezen tussen Trek , Specialized (vind deze de mooiste), BMC, Cannondale en Ridley!
Dan eerst op zoek naar een FM die je op een Tarmac kan laten rijden. Een Specialized dealer die geen enkele Tarmac heeft staan vind ik best gek en helemaal als ze je dan op een Diverge zetten om een Tarmac te laten "ervaren".
Toch was het verhaal van de verkoper geen onzin. Beide maten kunnen alleen zit je op de 58 vrij sportief en op de 61 meer rechtop. Met spacers en stuurpen kun je normaal gesproken beide fietsen passend maken.
Als je kiest voor een 58 zou ik er vooral op letten dat ze de buis van de voorvork niet te kort afzagen. Dat kan later altijd nog,
Als je kiest voor een 58 zou ik er vooral op letten dat ze de buis van de voorvork niet te kort afzagen. Dat kan later altijd nog,
Ik ben even groot als jou en ik zou ook zeker voor de 58 gaan. Wel er rekening mee houden dat de stack van de 58 'maar' 591 mm is. Je zal dus wel redelijk sportief (d.w.z. diep) zitten. Valt natuurlijk op te lossen met een spacertorentje