Zijn er banden die 13 bar kunnen hebben dan ?Livio Livius schreef:Dat is de max bandenspanning. Vuistregel één bar lucht per tien kilogram tot max van bandenspanning. Maar ook hier is veel variatie mogelijk. Zelf proberen.dehei schreef:Staat dat niet op je band zelf?
Bandenspanning
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor.
stond laatst hier op de site een link naar een app waar je de juiste bandenspanning mee kon berekenen. ik ga hem even zoeken
edit: gevonden http://www.vittoria.com/app/
edit: gevonden http://www.vittoria.com/app/
Deze link vond ik ook wel handig: http://chicles.nl/content/racefiets-bandenspanning.html
Laatst zelf getest en rijd een stuk comfortabeler terwijl ik niet het idee heb dat ik meer rolweerstand heb. Voor 5 bar en achter 7-7,5 bar gedaan.
Laatst zelf getest en rijd een stuk comfortabeler terwijl ik niet het idee heb dat ik meer rolweerstand heb. Voor 5 bar en achter 7-7,5 bar gedaan.
lupo schreef:Deze link vond ik ook wel handig: http://chicles.nl/content/racefiets-bandenspanning.html
Laatst zelf getest en rijd een stuk comfortabeler terwijl ik niet het idee heb dat ik meer rolweerstand heb. Voor 5 bar en achter 7-7,5 bar gedaan.
Haha wat een idioot verschil. Op een racefiets is de verhouding voor/achterwiel rond de 40-60 als je goed op de fiets zit. Dan is een 0.5 bar verschil tussen voor en achter prima om gelijke demping te realiseren.
Gewoon lekker 6.5 en 7 bar erin zetten.
Ik rijd regelmatig stukken over klinkerweggetjes en eerst toen ik in beide 7 bar deed stuiterde ik dan zowat van mijn fiets af (bij wijze van). Wellicht komt dat ook omdat mijn fiets, Pro SL 3000, nogal hard is. Met 5 en 7 reed ik aanmerkelijk comfortabeler over die klinkers. Ik zal de volgende keer eens 6 en 7 proberen om te kijken hoe het dan rijdt.
Heb je trouwens een onderbouwing waarom 0,5 bar verschil genoeg is? Of is dat je eigen ervaring?
Heb je trouwens een onderbouwing waarom 0,5 bar verschil genoeg is? Of is dat je eigen ervaring?
Dat leg ik toch net uit. Kwestie van gewichtsverdeling en de voorband is kwetsbaar voor een snakebite als je met de lage druk rijdt. De vittoria link die giantjan heeft gepost geeft dit ook aan en, mocht je dat interessant vinden, de profs rijden ook met een miniem verschil tussen voor en achter.lupo schreef:Ik rijd regelmatig stukken over klinkerweggetjes en eerst toen ik in beide 7 bar deed stuiterde ik dan zowat van mijn fiets af (bij wijze van). Wellicht komt dat ook omdat mijn fiets, Pro SL 3000, nogal hard is. Met 5 en 7 reed ik aanmerkelijk comfortabeler over die klinkers. Ik zal de volgende keer eens 6 en 7 proberen om te kijken hoe het dan rijdt.
Heb je trouwens een onderbouwing waarom 0,5 bar verschil genoeg is? Of is dat je eigen ervaring?
Ik wet niet hoe zwaar je natuurlijk bent. (heb dat nergens gelezen geloof ik) dus wellicht is 7 bar sowieso teveel voor jou.
P.S. Wat me de laatste tijd veelvuldig opvalt is dat iedereen opzoek is naar comfort. Koop dan een luchtbed en ga op de zee drijven, Dan riskeer je geen zeer zitvlak/dode handen/zere voeten. Wil je comfort ga dan lekker op een stadfiets een rondje maken.
Een racefiets moet uiteraard lekker zitten, maar om dat nou comfortabel te noemen. Voor comfort koop je geen racefiets.
+1lupo schreef:Deze link vond ik ook wel handig: http://chicles.nl/content/racefiets-bandenspanning.html
Laatst zelf getest en rijd een stuk comfortabeler terwijl ik niet het idee heb dat ik meer rolweerstand heb. Voor 5 bar en achter 7-7,5 bar gedaan.
Heb het getest, 5.1 voor en 7.6 achter voor mijn totaal gewicht en heb het gevoel dat het veel beter rolt.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid
- Berichten: 1473
- Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58
Precies mijn gedachten. Voor comfort ga ik wel op de bank liggen.Gerboon schreef:lupo schreef:P.S. Wat me de laatste tijd veelvuldig opvalt is dat iedereen opzoek is naar comfort. Koop dan een luchtbed en ga op de zee drijven, Dan riskeer je geen zeer zitvlak/dode handen/zere voeten. Wil je comfort ga dan lekker op een stadfiets een rondje maken.
Een racefiets moet uiteraard lekker zitten, maar om dat nou comfortabel te noemen. Voor comfort koop je geen racefiets.
Ik ben 71kg.Gerboon schreef:Dat leg ik toch net uit. Kwestie van gewichtsverdeling en de voorband is kwetsbaar voor een snakebite als je met de lage druk rijdt. De vittoria link die giantjan heeft gepost geeft dit ook aan en, mocht je dat interessant vinden, de profs rijden ook met een miniem verschil tussen voor en achter.lupo schreef:Ik rijd regelmatig stukken over klinkerweggetjes en eerst toen ik in beide 7 bar deed stuiterde ik dan zowat van mijn fiets af (bij wijze van). Wellicht komt dat ook omdat mijn fiets, Pro SL 3000, nogal hard is. Met 5 en 7 reed ik aanmerkelijk comfortabeler over die klinkers. Ik zal de volgende keer eens 6 en 7 proberen om te kijken hoe het dan rijdt.
Heb je trouwens een onderbouwing waarom 0,5 bar verschil genoeg is? Of is dat je eigen ervaring?
Ik wet niet hoe zwaar je natuurlijk bent. (heb dat nergens gelezen geloof ik) dus wellicht is 7 bar sowieso teveel voor jou.
Misschien heb ik dat dan verkeerd aangegeven. Ik zoek geen comfort maar ik zoek inderdaad naar een lekkere zit op mijn racefiets. Op dit moment heb ik 's avonds na het wielrennen vaak hoofdpijn. Maar dat is voor een ander topic (afstelling v/d fiets).P.S. Wat me de laatste tijd veelvuldig opvalt is dat iedereen opzoek is naar comfort. Koop dan een luchtbed en ga op de zee drijven, Dan riskeer je geen zeer zitvlak/dode handen/zere voeten. Wil je comfort ga dan lekker op een stadfiets een rondje maken.
Een racefiets moet uiteraard lekker zitten, maar om dat nou comfortabel te noemen. Voor comfort koop je geen racefiets.
Ik ga wel eens met 6,5 bar voor en 7 achter rijden. Kijken hoe dat gaat.
lupo schreef:Ik ben 71kg.Gerboon schreef:Dat leg ik toch net uit. Kwestie van gewichtsverdeling en de voorband is kwetsbaar voor een snakebite als je met de lage druk rijdt. De vittoria link die giantjan heeft gepost geeft dit ook aan en, mocht je dat interessant vinden, de profs rijden ook met een miniem verschil tussen voor en achter.lupo schreef:Ik rijd regelmatig stukken over klinkerweggetjes en eerst toen ik in beide 7 bar deed stuiterde ik dan zowat van mijn fiets af (bij wijze van). Wellicht komt dat ook omdat mijn fiets, Pro SL 3000, nogal hard is. Met 5 en 7 reed ik aanmerkelijk comfortabeler over die klinkers. Ik zal de volgende keer eens 6 en 7 proberen om te kijken hoe het dan rijdt.
Heb je trouwens een onderbouwing waarom 0,5 bar verschil genoeg is? Of is dat je eigen ervaring?
Ik wet niet hoe zwaar je natuurlijk bent. (heb dat nergens gelezen geloof ik) dus wellicht is 7 bar sowieso teveel voor jou.
Ik ga wel eens met 6,5 bar voor en 7 achter rijden. Kijken hoe dat gaat.
Is betere bandendruk.
Rijdt zelf met 6.0 en 6.5 bij 65kg.