Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Bandenspanning

ceon
Forum-lid

Gebruikersavatar ceon 14 jun 2014 23:09

Livio Livius schreef:
dehei schreef:Staat dat niet op je band zelf?
Dat is de max bandenspanning. Vuistregel één bar lucht per tien kilogram tot max van bandenspanning. Maar ook hier is veel variatie mogelijk. Zelf proberen.
Zijn er banden die 13 bar kunnen hebben dan ?
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

Kilowatt
Forum-lid

Gebruikersavatar Kilowatt 14 jun 2014 23:15

Zelfs als 13 bar :roll: haalbaar is moet je nog de bijbehorende fietspomp vinden :lol: .
Ik meen dat de mijne 11 bar haalt .
older Budweiser

giantjan
Forum-lid

giantjan 14 jun 2014 23:21

stond laatst hier op de site een link naar een app waar je de juiste bandenspanning mee kon berekenen. ik ga hem even zoeken

edit: gevonden http://www.vittoria.com/app/

lupo
Forum-lid

lupo 19 jun 2014 11:37

Deze link vond ik ook wel handig: http://chicles.nl/content/racefiets-bandenspanning.html

Laatst zelf getest en rijd een stuk comfortabeler terwijl ik niet het idee heb dat ik meer rolweerstand heb. Voor 5 bar en achter 7-7,5 bar gedaan.

Gerboon
Forum-lid

Gerboon 19 jun 2014 11:40

lupo schreef:Deze link vond ik ook wel handig: http://chicles.nl/content/racefiets-bandenspanning.html

Laatst zelf getest en rijd een stuk comfortabeler terwijl ik niet het idee heb dat ik meer rolweerstand heb. Voor 5 bar en achter 7-7,5 bar gedaan.

Haha wat een idioot verschil. Op een racefiets is de verhouding voor/achterwiel rond de 40-60 als je goed op de fiets zit. Dan is een 0.5 bar verschil tussen voor en achter prima om gelijke demping te realiseren.

Gewoon lekker 6.5 en 7 bar erin zetten.

lupo
Forum-lid

lupo 19 jun 2014 12:05

Ik rijd regelmatig stukken over klinkerweggetjes en eerst toen ik in beide 7 bar deed stuiterde ik dan zowat van mijn fiets af (bij wijze van). Wellicht komt dat ook omdat mijn fiets, Pro SL 3000, nogal hard is. Met 5 en 7 reed ik aanmerkelijk comfortabeler over die klinkers. Ik zal de volgende keer eens 6 en 7 proberen om te kijken hoe het dan rijdt.

Heb je trouwens een onderbouwing waarom 0,5 bar verschil genoeg is? Of is dat je eigen ervaring?

Gerboon
Forum-lid

Gerboon 19 jun 2014 12:14

lupo schreef:Ik rijd regelmatig stukken over klinkerweggetjes en eerst toen ik in beide 7 bar deed stuiterde ik dan zowat van mijn fiets af (bij wijze van). Wellicht komt dat ook omdat mijn fiets, Pro SL 3000, nogal hard is. Met 5 en 7 reed ik aanmerkelijk comfortabeler over die klinkers. Ik zal de volgende keer eens 6 en 7 proberen om te kijken hoe het dan rijdt.

Heb je trouwens een onderbouwing waarom 0,5 bar verschil genoeg is? Of is dat je eigen ervaring?
Dat leg ik toch net uit. Kwestie van gewichtsverdeling en de voorband is kwetsbaar voor een snakebite als je met de lage druk rijdt. De vittoria link die giantjan heeft gepost geeft dit ook aan en, mocht je dat interessant vinden, de profs rijden ook met een miniem verschil tussen voor en achter.

Ik wet niet hoe zwaar je natuurlijk bent. (heb dat nergens gelezen geloof ik) dus wellicht is 7 bar sowieso teveel voor jou.

P.S. Wat me de laatste tijd veelvuldig opvalt is dat iedereen opzoek is naar comfort. Koop dan een luchtbed en ga op de zee drijven, Dan riskeer je geen zeer zitvlak/dode handen/zere voeten. Wil je comfort ga dan lekker op een stadfiets een rondje maken.
Een racefiets moet uiteraard lekker zitten, maar om dat nou comfortabel te noemen. Voor comfort koop je geen racefiets.

serbak
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar serbak 19 jun 2014 12:16

lupo schreef:Deze link vond ik ook wel handig: http://chicles.nl/content/racefiets-bandenspanning.html

+1

Heb het getest, 5.1 voor en 7.6 achter voor mijn totaal gewicht en heb het gevoel dat het veel beter rolt.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 jun 2014 12:33

Tot je uit het zadel komt, zeker met staand klimmen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

elefantino
Forum-lid

elefantino 19 jun 2014 12:55

Gerboon schreef:
lupo schreef:P.S. Wat me de laatste tijd veelvuldig opvalt is dat iedereen opzoek is naar comfort. Koop dan een luchtbed en ga op de zee drijven, Dan riskeer je geen zeer zitvlak/dode handen/zere voeten. Wil je comfort ga dan lekker op een stadfiets een rondje maken.
Een racefiets moet uiteraard lekker zitten, maar om dat nou comfortabel te noemen. Voor comfort koop je geen racefiets.
Precies mijn gedachten. Voor comfort ga ik wel op de bank liggen.

lupo
Forum-lid

lupo 19 jun 2014 12:57

Gerboon schreef:
lupo schreef:Ik rijd regelmatig stukken over klinkerweggetjes en eerst toen ik in beide 7 bar deed stuiterde ik dan zowat van mijn fiets af (bij wijze van). Wellicht komt dat ook omdat mijn fiets, Pro SL 3000, nogal hard is. Met 5 en 7 reed ik aanmerkelijk comfortabeler over die klinkers. Ik zal de volgende keer eens 6 en 7 proberen om te kijken hoe het dan rijdt.

Dat leg ik toch net uit. Kwestie van gewichtsverdeling en de voorband is kwetsbaar voor een snakebite als je met de lage druk rijdt. De vittoria link die giantjan heeft gepost geeft dit ook aan en, mocht je dat interessant vinden, de profs rijden ook met een miniem verschil tussen voor en achter.

Ik wet niet hoe zwaar je natuurlijk bent. (heb dat nergens gelezen geloof ik) dus wellicht is 7 bar sowieso teveel voor jou.
Ik ben 71kg.
P.S. Wat me de laatste tijd veelvuldig opvalt is dat iedereen opzoek is naar comfort. Koop dan een luchtbed en ga op de zee drijven, Dan riskeer je geen zeer zitvlak/dode handen/zere voeten. Wil je comfort ga dan lekker op een stadfiets een rondje maken.
Misschien heb ik dat dan verkeerd aangegeven. Ik zoek geen comfort maar ik zoek inderdaad naar een lekkere zit op mijn racefiets. Op dit moment heb ik 's avonds na het wielrennen vaak hoofdpijn. Maar dat is voor een ander topic (afstelling v/d fiets). ;)

Ik ga wel eens met 6,5 bar voor en 7 achter rijden. Kijken hoe dat gaat. :)

Berrie50
Forum-lid

Berrie50 19 jun 2014 13:47

lupo schreef:
Gerboon schreef:

Ik ben 71kg.

Ik ga wel eens met 6,5 bar voor en 7 achter rijden. Kijken hoe dat gaat. :)

Is betere bandendruk.
Rijdt zelf met 6.0 en 6.5 bij 65kg.

Plaats reactie