Bandenspanning
Bij 92 kg reed ik:
Voor: 23 mm, 8 bar
Achter: 25 mm, 8.5 bar
Ben van plan om binnenkort met een andere combi te gaan rijden maar weet de bijbehorende bandenspanning nog niet. Bovendien valt m'n gewicht nu beduidend hoger uit: 97 kg. Te veel gesnoept, te weinig gesport:
Voor: 25 mm, ??? bar
Achter: 28 mm, ??? bar
Voor: 23 mm, 8 bar
Achter: 25 mm, 8.5 bar
Ben van plan om binnenkort met een andere combi te gaan rijden maar weet de bijbehorende bandenspanning nog niet. Bovendien valt m'n gewicht nu beduidend hoger uit: 97 kg. Te veel gesnoept, te weinig gesport:
Voor: 25 mm, ??? bar
Achter: 28 mm, ??? bar
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."
Nee ik bdeoel echt 700/35c hahaha.
Ik woon in Koh Phangan Thailand en hier zijn de wegen niet zo netjes als in Europa laat ik het netjes zeggen.
Ik fiets op en cyclocrosser met mini v-brakes dus ruimtje zat.
Eerste test rit met de banden en 700/23c binnenbanden is goed verlopen.
Lekker comfortabel.
http://www.strava.com/dashboard?feed_type=my_activity
gr
Ivan
Ik woon in Koh Phangan Thailand en hier zijn de wegen niet zo netjes als in Europa laat ik het netjes zeggen.
Ik fiets op en cyclocrosser met mini v-brakes dus ruimtje zat.
Eerste test rit met de banden en 700/23c binnenbanden is goed verlopen.
Lekker comfortabel.
http://www.strava.com/dashboard?feed_type=my_activity
gr
Ivan
Apart dit. Ik ben 66 kilo en rijd al heel mijn leven op 7,5 bar voor en 7,5-8 bar achter in de veronderstelling dat dit goed is. Heb eerlijk gezegd nog nooit gevoeld dat ik te veel of te harde harde klappen krijg op de fiets, ook niet op mindere goede wegen. Maar ga eens testen met een lagere bandenspanning ben wel benieuwd of ik verschil voel.
Bandenspanning icm type band maakt veel uit. Ik (1m72, 63kg) reed met Conti GP4000 23mm en nu met Speci S-Works Turbo 24mm. Reed en rijd met 7 bar. De Speci's zijn veel comfortabeler dan de Conti's. Wat ik wil zeggen,is dat het niet alleen de bandenspanning is die bepaalt hoe comfortabel je rijdt.
Carrera Veleno evo: Sram Red, CSC 50mm
Winspace SLC 2.0: Sram Red/Force, Mavic Cosmic 45mm
Winspace SLC 2.0: Sram Red/Force, Mavic Cosmic 45mm
-
- Forum-lid
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 08 aug 2013 13:13
Roept u maar, wat doen we met de volgende gegevens ?
110 kg
Vredestein fortezza tricomp 23 mm.
Waar zet je bandenspanning op tijdens:
- polderrit
- heuvels (Limburg)
110 kg
Vredestein fortezza tricomp 23 mm.
Waar zet je bandenspanning op tijdens:
- polderrit
- heuvels (Limburg)
Is geen antwoord op jouw vraag, maar heb je gezien jouw gewicht weleens overwogen om met 25mm banden te rijden ipv met 23 mm?Medicbiker schreef:Roept u maar, wat doen we met de volgende gegevens ?
110 kg
Vredestein fortezza tricomp 23 mm.
Waar zet je bandenspanning op tijdens:
- polderrit
- heuvels (Limburg)
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."
Max bandenspanning, dus dat zal waarschijnlijk 8 bar zijn.Medicbiker schreef:Roept u maar, wat doen we met de volgende gegevens ?
110 kg
Vredestein fortezza tricomp 23 mm.
Waar zet je bandenspanning op tijdens:
- polderrit
- heuvels (Limburg)
-
- Forum-lid
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 08 aug 2013 13:13
Qua bandenspanning geven de fortezza's 8 tot 12 Bar aan (12 Bar is dat niet heeeeel veel ?)
En waarom zou 25 mm in mijn geval beter zijn dan 23 mm ?
Meer loopvlak en verdeling van gewicht (als ik redeneer).
Ondanks het rijders gewicht willen natuurlijk ook "zware" mensen zo mij mogelijk rolweerstand ...
Ben benieuwd naar jullie tips en visie
En waarom zou 25 mm in mijn geval beter zijn dan 23 mm ?
Meer loopvlak en verdeling van gewicht (als ik redeneer).
Ondanks het rijders gewicht willen natuurlijk ook "zware" mensen zo mij mogelijk rolweerstand ...
Ben benieuwd naar jullie tips en visie
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Bij dezelfde bandendruk is het loopvlak altijd even groot, ongeacht de breedte van de band. (De vorm kan anders zijn, maar het oppervlak is hetzelfde)
-
- Forum-lid
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 08 aug 2013 13:13
Eric,
Zou je dat eens uit kunnen leggen ?
Zou je dat eens uit kunnen leggen ?
Hier wordt het vrij goed uitgelegd: http://www.competitivecyclist.com/learn/25-vs-23
Samenvatting: wijder = minder weerstand.
Samenvatting: wijder = minder weerstand.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
De (zwaarte)kracht waarmee iemand omlaag wordt getrokken is constant (niet afhankelijk van de breedte van de band.)Medicbiker schreef:Eric,
Zou je dat eens uit kunnen leggen ?
De kracht waarmee een band iets omhoog drukt is gelijk aan p (druk) * a (oppervlak). Dus als de druk hetzelfde is dan moet het oppervlak (wat de grond raakt) hetzelfde zijn. Dat is basis natuurkunde.
Als er al zoveel verschil is tussen rolweerstand bij smalle en brede banden op een vlakke weg dan kun je je gelijk afvragen wat de significantie is van een rolweerstandmeting op rolletje soortgelijk als bij een Tacx.
Laatst gewijzigd door ericpeters op 08 jul 2014 17:28, 2 keer totaal gewijzigd.