Het grote gravelbanden topic
Bomen -> Bos, hoop dat jullie me kunnen adviseren.
Op mijn crossfiets (canti verlgrem) zitten 33MM limus banden. Prima voor veldrijden en bijboorbeeld de Gooise onverharde paden die doorgaans best hard zijn.
Op mijn crosser passen ook 38 of 40mm banden, dat klinkt wel aanlokkelijk als je echt meer de bossen in gaat (NH duinen). Onlangs gemerkt dat ik daar de MTB's toch niet kan volgen in de technischere stukken (wat ook aan mijn stuurkunsten kan liggen).
Gaan 38-40 MM's me echt helpen? Gezien de Limus al precies bedoeld zijn voor scenario's met weinig grip, en door de 33MM ook nog best rap zijn op de weg.
Of vergelijk ik nu apples met peren?
Op mijn crossfiets (canti verlgrem) zitten 33MM limus banden. Prima voor veldrijden en bijboorbeeld de Gooise onverharde paden die doorgaans best hard zijn.
Op mijn crosser passen ook 38 of 40mm banden, dat klinkt wel aanlokkelijk als je echt meer de bossen in gaat (NH duinen). Onlangs gemerkt dat ik daar de MTB's toch niet kan volgen in de technischere stukken (wat ook aan mijn stuurkunsten kan liggen).
Gaan 38-40 MM's me echt helpen? Gezien de Limus al precies bedoeld zijn voor scenario's met weinig grip, en door de 33MM ook nog best rap zijn op de weg.
Of vergelijk ik nu apples met peren?
Mijn ervaring: ik kan de mtb's niet volgen op technische stukken op mijn gravelbike (met 38mm banden) en dat ligt aan mijjbams schreef: ↑18 dec 2021 08:30 Bomen -> Bos, hoop dat jullie me kunnen adviseren.
Op mijn crossfiets (canti verlgrem) zitten 33MM limus banden. Prima voor veldrijden en bijboorbeeld de Gooise onverharde paden die doorgaans best hard zijn.
Op mijn crosser passen ook 38 of 40mm banden, dat klinkt wel aanlokkelijk als je echt meer de bossen in gaat (NH duinen). Onlangs gemerkt dat ik daar de MTB's toch niet kan volgen in de technischere stukken (wat ook aan mijn stuurkunsten kan liggen).
Gaan 38-40 MM's me echt helpen? Gezien de Limus al precies bedoeld zijn voor scenario's met weinig grip, en door de 33MM ook nog best rap zijn op de weg.
Of vergelijk ik nu apples met peren?
"Trappen moet je toch"
Mijn ervaringen ook maar eens gedeeld met de Vredestein Aventura's in 38 mm uitvoering, na ruim 800km, met binnenbanden: ze worden verkocht als allrounders, en dat zijn ze ook in mijn waarneming. Ze vallen me alleszins mee op stukken waar meer grip nodig is, zelfs als het licht modderig is. Bandendruk heb ik wel op 3.1 voor en 3.7 achter gezet (met 75 kg), eerst had ik ze harder staan maar dan moet je offroad toch aan je vullingen denken
"Trappen moet je toch"
Op technische stukken ben je met nog dikkere banden en vering op ATB altijd in het voordeel. Ik heb op mijn crosser met canti's op het gegeven moment een paar 45mm WTB Riddlers gelegd. Ik fiets altijd alleen dus weet nog of ik anderen beter bij kan houden, maar ervaar meer comfort en controle op lastige stukken (en dus zal ik vast harder gaan).tinot schreef: ↑21 dec 2021 23:09Mijn ervaring: ik kan de mtb's niet volgen op technische stukken op mijn gravelbike (met 38mm banden) en dat ligt aan mijjbams schreef: ↑18 dec 2021 08:30 Bomen -> Bos, hoop dat jullie me kunnen adviseren.
Op mijn crossfiets (canti verlgrem) zitten 33MM limus banden. Prima voor veldrijden en bijboorbeeld de Gooise onverharde paden die doorgaans best hard zijn.
Op mijn crosser passen ook 38 of 40mm banden, dat klinkt wel aanlokkelijk als je echt meer de bossen in gaat (NH duinen). Onlangs gemerkt dat ik daar de MTB's toch niet kan volgen in de technischere stukken (wat ook aan mijn stuurkunsten kan liggen).
Gaan 38-40 MM's me echt helpen? Gezien de Limus al precies bedoeld zijn voor scenario's met weinig grip, en door de 33MM ook nog best rap zijn op de weg.
Of vergelijk ik nu apples met peren?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
75 kg zet ze maar eens op 2.1 voor en 2.3 achter en ga off-road rijden.tinot schreef: ↑21 dec 2021 23:16 Mijn ervaringen ook maar eens gedeeld met de Vredestein Aventura's in 38 mm uitvoering, na ruim 800km, met binnenbanden: ze worden verkocht als allrounders, en dat zijn ze ook in mijn waarneming. Ze vallen me alleszins mee op stukken waar meer grip nodig is, zelfs als het licht modderig is. Bandendruk heb ik wel op 3.1 voor en 3.7 achter gezet (met 75 kg), eerst had ik ze harder staan maar dan moet je offroad toch aan je vullingen denken
Dat nu nog je vullingen er in zitten met de druk waar je nu mee rijd.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Met binnenbanden @Nijkie? Dan zou ik toch iets conservatiever zijn. Ergens hoog in de 2 bar ofzo.
Ik heb er nu 42mm WTB Resolute (43mm gemeten) onder liggen (tubeless). Beste compromis tot nu toe.
Ik rij ze tussen de 2 en 2.5bar (afhankelijk van de rit, ik weeg 84kg). Snel genoeg op de weg (zonder wind is 30km/u nog redelijk doenbaar), veel grip in het bos en genoeg volume om lastige stukken goed te verteren.
Door de modder gaat hij ook heel erg goed, loopt eigenlijk nooit vol en gooit weinig modder naar boven waardoor mijn rug ook best proper blijft.
De band is ook een stuk 'ronder' dan de Sendero die ik hiervoor had (650b) waardoor bochten een stuk progressiever aanvoelen, veel meer koersfiets waar de Sendero veel meer MTB aanvoelde.
Het is hier voornamelijk vlak dus de technische stukken zijn niet zo erg technisch, maar ik kan overal de MTB's vlot bijhouden en op de lange rechte stukken ben ik echt veel sneller. Zelfs 40+ door het bos achter een e-MTB ging redelijk probleemloos.
Het enige wat minder is, is dat ie na 800km al wel redelijk wat van zijn profiel kwijt is (vooral achteraan). Op 1400 of 1500km zal ie zeker vervangen moeten worden.
Ik rij ze tussen de 2 en 2.5bar (afhankelijk van de rit, ik weeg 84kg). Snel genoeg op de weg (zonder wind is 30km/u nog redelijk doenbaar), veel grip in het bos en genoeg volume om lastige stukken goed te verteren.
Door de modder gaat hij ook heel erg goed, loopt eigenlijk nooit vol en gooit weinig modder naar boven waardoor mijn rug ook best proper blijft.
De band is ook een stuk 'ronder' dan de Sendero die ik hiervoor had (650b) waardoor bochten een stuk progressiever aanvoelen, veel meer koersfiets waar de Sendero veel meer MTB aanvoelde.
Het is hier voornamelijk vlak dus de technische stukken zijn niet zo erg technisch, maar ik kan overal de MTB's vlot bijhouden en op de lange rechte stukken ben ik echt veel sneller. Zelfs 40+ door het bos achter een e-MTB ging redelijk probleemloos.
Het enige wat minder is, is dat ie na 800km al wel redelijk wat van zijn profiel kwijt is (vooral achteraan). Op 1400 of 1500km zal ie zeker vervangen moeten worden.