Het grote gravelbanden topic
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
JazzHands, denk dat je mm bedoelt ipv cm in de laatste aliniea. Volge je uitleg overigens volledig, maar denk dat het heel erg afhankelijk is van wat je doel is en waar je fietst. Ik heb ondertussen alles gereden tussen 25mm en 50 mm en kom tot de conclusie dat voor mij een 28 mm wegband veruit de beste keuze is. Ik rijd veelal de helft van mijn rit verhard, om gravel aan elkaar te lussen, de stukken gravel die ik rijd zijn dan ook nog veelal redelijk hard. Een stukje los zand of een bospad ga ik niet uit de weg, maar weet dat ik daar zal moeten ploeteren, och dat neem ik voor die paar honderd met voor lief. Wil op de weg en hardere paden toch liever wat meer snelheid. Maar voor mensen die andere routes rijden of andere doelen hebben snap ik de omgekeerde redenatie ook wel. Voor mij is het voorlopig gewoon 28 mm wegbanden en zoveel mogelijk snelheid en af en toe wat ploeteren heeft ook wel wat, voor mijn dan toch.
Ach, ik zeg ook maar wat
Hehehe, ja mm . Om op echte tractorbanden te gaan fietsen gaat me inderdaad te ver. (Inmiddels aangepast).
Maar kom jij met 28mm door erg mul zand (strandachtig mul)? Ik kom er niet eens doorheen met 40mm. Niet omdat het zwaar is maar omdat het wiel bij gemiddelde vermogens geen strakke lijn trekt. En dan nog maar niet te spreken over het nemen van een bocht of maken van een kleine ontwijking.
En om met erg hoge vermogens zo’n stuk te nemen vind ik net iets teveel risico. Met de 40mm’s heb ik om die reden al een paar keer op de grond gelegen. Maar misschien dat het een techniek is die te leren valt? Geen idee eigenlijk.
Maar kom jij met 28mm door erg mul zand (strandachtig mul)? Ik kom er niet eens doorheen met 40mm. Niet omdat het zwaar is maar omdat het wiel bij gemiddelde vermogens geen strakke lijn trekt. En dan nog maar niet te spreken over het nemen van een bocht of maken van een kleine ontwijking.
En om met erg hoge vermogens zo’n stuk te nemen vind ik net iets teveel risico. Met de 40mm’s heb ik om die reden al een paar keer op de grond gelegen. Maar misschien dat het een techniek is die te leren valt? Geen idee eigenlijk.
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Kom niet door al het lossen zand, maar probeer los zand ook te vermijden als ik ga gravelen. Maar op zich een stukje echt los zand vlak of aflopend lukt redelijk. Cyclocorssers rijden ook met max 33 mm duinencrossen. Is meer een kwestie van je fiets zelf zijn weg laten zoeken en niet te veel willen corrigeren. Betekend wel dat je zeker in het begin af en toe in het zand bijt, maar och ik vind die uitdaging wel wat hebben. Bult op en loszand is kansloos met 28 mm dan is het gewoon even lopen naast te fiets, maar met de routes die ik rijd is dat maar heel af en toe en dan nog erg weinig meters. En inderdaad 100en meters los zand is niet te doen, maar dat heeft voor mij ook niets met gravelen te maken.
Ach, ik zeg ook maar wat
Met smallere bandjes icm mul zand moet je gewoon iets scherper zijn.
Pak op de racefiets ook wel eens paadjes waar beetje zand ligt en zolang je oplet/niet gaat remmen in het zand is het wel te doen.
Maar ben je wat minder scherp dan is het niet ideaal zegmaar.
Op strandfiets heb ik 55mm banden, zolang het rechtuit gaat lever je niet echt heel veel aan snelheid in.
Bochtige (smalle)fietspaadjes merk je verschil wel met smallere banden (die hogere druk hebben)
Deze banden (icm fiets met lange wielbasis) willen vooraal rechtdoor.
Pak op de racefiets ook wel eens paadjes waar beetje zand ligt en zolang je oplet/niet gaat remmen in het zand is het wel te doen.
Maar ben je wat minder scherp dan is het niet ideaal zegmaar.
Op strandfiets heb ik 55mm banden, zolang het rechtuit gaat lever je niet echt heel veel aan snelheid in.
Bochtige (smalle)fietspaadjes merk je verschil wel met smallere banden (die hogere druk hebben)
Deze banden (icm fiets met lange wielbasis) willen vooraal rechtdoor.
Ik was een filmpje aan het bekijken over bikepacking (en wat wel en wat niet mee te nemen). Tot mijn grote verbazing wordt er gezegd dat de gekleurde wanden op dit gravelbanden eigenlijk niet zo goed zijn. Ze zouden iets zachter zijn (kans op snakebite) en zweten meer. Er zijn uitzonderingen, waarvan ik vermoed dat de banden van hun sponsoren wel bij de betere zullen zijn. Wat denken jullie hierover?
https://youtu.be/SWIRLTI90bg?t=150
https://youtu.be/SWIRLTI90bg?t=150
De zijwangen zijn vrij soepel (40mm)helaas heb ik de ervaring van een steen en niet te repareren onderweg.
Maar kan ook puur pech zijn geweest.
Vredenstein aventura 44mm kan ook in het rijtje.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Met deze laatste fiets ik nu al een paar maanden. Zowel op de baan als off-road ben ik heel erg tevreden. Ik rij met 2kg druk vooraa, 2,2 achteraan. Als ik alleen de baan op ga, pomp ik ze op tot 3kg. Ik heb niet echt bijgehouden hoeveel kilometers ik er al mee deed, maar ik zie nog geen grote slijtage van de banden.
Het enige minpunt is dat ze snel hun lucht verliezen. Als ik mijn fiets 3 tot 4 dagen niet gebruik, moet ik zeker opnieuw de pomp uithalen. Bij alle andere merken die ik tot nu toe gebruikte (Schwalbe en Vittoria) was dat zeker niet opvallend. Bij het monteren heb ik 60ml latex in de band gedaan. Anderhalve maand later nog eens dezelfde hoeveelheid, maar de lucht blijft ontsnappen. Ik heb een test met water gedaan in een ruime emmer, maar ik zag niet direct lucht ontsnappen.
Maar al bij al ben ik toch tevreden over deze Avventura banden. 44mm is voor mijn Grail net op het randje.In de zomer is dat geen probleem. Maar als de wegen er vuiler gaan bij liggen, waarschijnlijk wel. Maar ik heb nog een set 38mm, dus kan ik deze dan op/om de velg leggen.
Zekers een hele fijne band,ik heb 44mm voor en 38mm achter (max. is 40mm) momenteel.Ik verlies zo goed als geen druk liggen op Gr1600 dt swiss velgen tubeless.Van de Winter ga ik met de Conti Terra trail rijden 40mm v+a heb al ervaring met de terra speed.i-mac schreef: ↑10 aug 2022 10:21Met deze laatste fiets ik nu al een paar maanden. Zowel op de baan als off-road ben ik heel erg tevreden. Ik rij met 2kg druk vooraa, 2,2 achteraan. Als ik alleen de baan op ga, pomp ik ze op tot 3kg. Ik heb niet echt bijgehouden hoeveel kilometers ik er al mee deed, maar ik zie nog geen grote slijtage van de banden.
Het enige minpunt is dat ze snel hun lucht verliezen. Als ik mijn fiets 3 tot 4 dagen niet gebruik, moet ik zeker opnieuw de pomp uithalen. Bij alle andere merken die ik tot nu toe gebruikte (Schwalbe en Vittoria) was dat zeker niet opvallend. Bij het monteren heb ik 60ml latex in de band gedaan. Anderhalve maand later nog eens dezelfde hoeveelheid, maar de lucht blijft ontsnappen. Ik heb een test met water gedaan in een ruime emmer, maar ik zag niet direct lucht ontsnappen.
Maar al bij al ben ik toch tevreden over deze Avventura banden. 44mm is voor mijn Grail net op het randje.In de zomer is dat geen probleem. Maar als de wegen er vuiler gaan bij liggen, waarschijnlijk wel. Maar ik heb nog een set 38mm, dus kan ik deze dan op/om de velg leggen.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
De Aventura stond inderdaad op het lijstje, maar ik ben niet zeker of deze compatibel gaan zijn met hookless velg.
Iemand daar ervaring mee?