Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Het grote gravelbanden topic

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8908
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 17 sep 2024 10:01

Beetje sealent erbij doen.
Ik vermoed dat de G-one allround een rondere vorm en profiel heeft en de overland niet dus een groter contact oppervlak en een ander profiel en breder.
Maar hoeveel % verhard vs onverhard rij je?
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

roelw
Forum-lid
Berichten: 533
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 17 sep 2024 10:46

nijkie schreef: 17 sep 2024 10:01 Beetje sealent erbij doen.
Ik vermoed dat de G-one allround een rondere vorm en profiel heeft en de overland niet dus een groter contact oppervlak en een ander profiel en breder.
Maar hoeveel % verhard vs onverhard rij je?
Moeilijk exact in te schatten. Ik denk 70% onverhard dus ik was op zoek naar een band met voldoende profiel.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8908
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 17 sep 2024 16:04

roelw schreef: 17 sep 2024 10:46
nijkie schreef: 17 sep 2024 10:01 Beetje sealent erbij doen.
Ik vermoed dat de G-one allround een rondere vorm en profiel heeft en de overland niet dus een groter contact oppervlak en een ander profiel en breder.
Maar hoeveel % verhard vs onverhard rij je?
Moeilijk exact in te schatten. Ik denk 70% onverhard dus ik was op zoek naar een band met voldoende profiel.
50mm is best breed voor de gravelwegen in Nederland.
Als allround band zou je de Vredenstein Aventura 43mm kunnen proberen.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

roelw
Forum-lid
Berichten: 533
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 17 sep 2024 22:24

nijkie schreef: 17 sep 2024 16:04 50mm is best breed voor de gravelwegen in Nederland.
Als allround band zou je de Vredenstein Aventura 43mm kunnen proberen.
Is voornamelijk in de Hoge Venen en Ardennen. De gravel heeft daar vele varieteiten van fijne steentjes of slecht adsfalt tot rotsen en stenen.

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 17 sep 2024 23:44

Kan me voorstellen dat je daar zo'n band wilt gebruiken. Op basis waarvan heb je vastgesteld dat deze slechter rolt dan de Allround?

roelw
Forum-lid
Berichten: 533
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 18 sep 2024 10:25

Puur op gevoel vastgesteld. Misschien doe ik wel iets fout wat betreft de bandendruk. Ik heb bijvoorbeeld gemerkt dat de banden langzaam een beetje druk verliezen en ook dat de manometer van mijn BBB vloerpomp niet zo nauwkeurig is. Beide heb ik kunnen checken met een SKS Airchecker. Zo bleek 2 bar op de BBB fietspomp de avond voor een rit de dag nadien na de rit slechts 1,65 bar te zijn volgens de SKS Airchecker. Dat reed uiteraard als op een tapijt op gravel maar zeer moeilijk op asfalt. Ik overweeg dus een fietspomp met nauwkeurige digitale drukmeter (SKS Air-X-Plorer Digi 10.0 in aanbieding bij bike24.com) en ga mijn banden pas vlak voor een rit op de gewenste druk op pompen. Ik blijf dus experimenteren met de bandendruk.
Maar misschien hebben andere forumleden meer ervaring met deze banden of hoe omgaan met terrein met veel variëteit in ondergrond.

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 18 sep 2024 11:10

Gevoel is best verraderlijk. Voelt je band wat zachter en zoemt ie wat meer dan kun je al snel het gevoel hebben dat je minder snel bent terwijl dat in werkelijkheid niet het geval hoeft te zijn. Vraag is natuurlijk of je daar wat aan hebt. Een band kan ms best snel zijn maar als ie langzaam voelt dan is dat vaak bepalend voor de beleving. Bij mij is het gevoel van een vlot rollende band belangrijker dan de paar watts of seconden voordeel. Gelukkig zijn er ook banden die dat combineren.

Ik vind trouwens 2/1,65 bar niet heel weinig. Ik rijd met iets meer dan 1 bar in 50mm banden. Maar ik ben dan ook geen asfaltridder. De vraag is of je met een nauwkeurige pomp veel opschiet. Als een nauwkeurige pomp niet gekalibreerd is is de waarde beperkt.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13443
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 sep 2024 12:32

Bandendruk is lastig hoor, dat hangt van zoveel factoren af.
Velg, breedte van de velg, structuur van de band, gewicht(verdeling)

Ik rijd met 60mm op een 1.3 a 1.4 bar lager moet ik met 80 kilo echt niet gaan.
Net over de 1 bar op 50mm kan wel maar dan ben je niet heel zwaar.

@reolw, Blijf dat testen in een rit, start gewoon iets te hoge spanning neem je metertje mee en rijd steeds hetzelfde stuk en laat er wat uit.
Dan heb je een verglijk op de dag zelf en dan de balans zoeken. Je moet een compromis gaan vinden voor jouw denk ik een 1.8 op jouw meter.
Misschien 1.7 voor en 1.9 achter met deze setup.

Plaats reactie