Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Fietsindustrie en -ambachtseconomie

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4598
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 22 aug 2024 12:48

Jans schreef: 22 aug 2024 09:30 Waarom zou je het jammer vinden als je er nog nooit iets gekocht hebt, als AGU op de fles gaat? Voor die bejaarden?
Volgens mij waren ze voorheen best goedkoop, maar de prijzen gingen flink omhoog toen ze met Jumbo in zee gingen.
Als je naar mij refereert, dan klopt dat niet. Ik heb nooit echt iets voor de racefiets gekocht. Zeker wel voor de stadsfiets en ook mijn schaatsbroek kwam van hen. Verder kom ik uit de buurt van Alkmaar en het is altijd extra aangrijpend als het om een lokale firma gaat.

Patrick VB
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03

Patrick VB 22 aug 2024 21:37

Ik heb nog een AGU shirt met lange mouwen.
Onverslijtbaar. Kwalitatief niet te kloppen.
Hoe de huidige kwaliteit is kan ik niet zeggen.
Het blijft een jammere zaak als zo een bedrijf op de fles gaat.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3702
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 23 aug 2024 09:11

Ik heb best wel wat agu. Niet het hipste maar best prima en in beschaafde kleuren. Vroeger was agu van de schreeuwende prints. Echt niet te doen. Maar tegenwoordig best prima tegen redelijk prijzen. Ik zou het jammer vinden als het weg is. Alhoewel er genoeg alternatieven zijn. Maar een zwart shirt met lange mouwen van 65 euro dat al jaren meegaat is echt niks mis mee. Niet hip, wel prima. Goed is goed genoeg.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4104
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 23 aug 2024 09:20

Lange tijd waren de gehaakte handschoenen het meest verkochte artikel.
Afbeelding

Regenpakken en fietstassen waren ook prima.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2941
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 25 aug 2024 21:15

Surseance en bewindvoerder voot AGU geregeld 4 dagen terug.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6021
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 26 aug 2024 13:46

Philippos schreef: 25 aug 2024 21:15 Surseance en bewindvoerder voot AGU geregeld 4 dagen terug.
Verklaar je nader want er is geen touw aan vast te knopen. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2941
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 26 aug 2024 20:36


wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13449
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 aug 2024 08:27

Ik heb niks met Agu, behalve slechte ervaringen. In het begin als het ging om garantie gevallen.
En een jaar of 15 terug ook als klant van ons bedrijf.

Goed dat is lang geleden en misschien werken er nu andere mensen, daarvoor kan het heel rot zijn natuurlijk.

Maar ze hebben altijd op het randje gebalanceerd ook in die tijd al en dat was mijn inziens gewoon mismanagement en een kruideniers mentaliteit.
Het verbaasd me niets.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3702
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 27 aug 2024 09:01

Als ik naar de collectie kijk is de agu van 15 jaar terug wel een andere dan nu. Vroeger lelijk, nu veel meer bij de tijd en in vergelijking met de rapha en lecols veel beter betaalbaar. Ik denk dat precies wat wasbeer schetst het probleem is: het imago en dat verander je niet zomaar.

Overigens las ik ergens in de media (ik meen ad) dat het een deels het probleem is dat bedrijven die afhankelijk zijn van aanvoer uit Azie, sinds corona grotere voorraden aanhouden omdat toe de vraag groot was maar de aanvoer stokte. En die voorraad moet je wel zien te verkopen, en bovendien vergt het aanhouden van voorraden investering (je moet groter inkopen (meer tegelijk dus meer voorfinacieren,je moet het opslaan en je loopt risico dat je het niet of tegen minder verkoopt).
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2552
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 27 aug 2024 09:49

Klopt als een bus. Transportkosten uit Azie zijn ook ontploft. Ik heb het hier al een paar keer beschreven, maar ik kocht 5 jaar terug mijn Ultimate met Ultegra en velgremmen voor 3.300 EUR. Dezelfde fiets kost nu het dubbele. En ja, die heeft nu Di2 en schijven. Maar ik durf te beweren dat de productiekosten vergelijkbaar zijn.

Het is wishful thinking geweest om aan te nemen dat de vraag zo groot zou blijven als tijdens de pandemie. Iedereen heeft de afgelopen jaren goud geld verdiend, maar heel wat FM's hebben nee moeten verkopen omdat er simpelweg niets meer was of omdat bepaalde onderdelen maar niet werden opgeleverd. De druk om meer te produceren was mega. Die capaciteit moest worden opgebouwd en dat duurt even. Die capaciteit is er nu redelijk, maar de vraag is weggevallen. Dat is een recept voor narigheid. En er zijn nog steeds wel aanvoerissues.

Ik begrijp dat er mega veel frames beschikbaar zijn, maar afmontage is hier en daar nog steeds een issue omdat niet alles beschikbaar is. Wat ik laatst ook van een FM hoorde, is dat zij vorig jaar veel voorraad voor hoge prijzen hebben ingekocht (al dan niet met het mes op de keel qua aantallen en zo), maar dat sommige merken dit jaar vervolgens hun adviesprijzen zo maar hebben verlaagd. Of grote partijen van hun voorraad voor weinig van de hand doen aan opkopers om maar wat cashflow te genereren. Daar sta je dan met je dure voorraad, terwijl Hopmans dezelfde fietsen in de Ramsj gooien.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5992
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 27 aug 2024 09:54

marsman schreef: 27 aug 2024 09:49 Klopt als een bus. Transportkosten uit Azie zijn ook ontploft. Ik heb het hier al een paar keer beschreven, maar ik kocht 5 jaar terug mijn Ultimate met Ultegra en velgremmen voor 3.300 EUR. Dezelfde fiets kost nu het dubbele. En ja, die heeft nu Di2 en schijven. Maar ik durf te beweren dat de productiekosten vergelijkbaar zijn.

Het is wishful thinking geweest om aan te nemen dat de vraag zo groot zou blijven als tijdens de pandemie. Iedereen heeft de afgelopen jaren goud geld verdiend, maar heel wat FM's hebben nee moeten verkopen omdat er simpelweg niets meer was of omdat bepaalde onderdelen maar niet werden opgeleverd. De druk om meer te produceren was mega. Die capaciteit moest worden opgebouwd en dat duurt even. Die capaciteit is er nu redelijk, maar de vraag is weggevallen. Dat is een recept voor narigheid. En er zijn nog steeds wel aanvoerissues.

Ik begrijp dat er mega veel frames beschikbaar zijn, maar afmontage is hier en daar nog steeds een issue omdat niet alles beschikbaar is. Wat ik laatst ook van een FM hoorde, is dat zij vorig jaar veel voorraad voor hoge prijzen hebben ingekocht (al dan niet met het mes op de keel qua aantallen en zo), maar dat sommige merken dit jaar vervolgens hun adviesprijzen zo maar hebben verlaagd. Of grote partijen van hun voorraad voor weinig van de hand doen aan opkopers om maar wat cashflow te genereren. Daar sta je dan met je dure voorraad, terwijl Hopmans dezelfde fietsen in de Ramsj gooien.
En dat is de reden waarom mijn FM veel van de grote merken die hij had de deur heeft gewezen. Hij wil niet verplicht een x- aantal moeten afnemen. Nu heeft hij wat onbekendere merken, maar kan wel leveren op aanvraag. Hij heeft het drukker dan ooit.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3702
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 27 aug 2024 10:58

JPAR schreef: 27 aug 2024 09:54 En dat is de reden waarom mijn FM veel van de grote merken die hij had de deur heeft gewezen. Hij wil niet verplicht een x- aantal moeten afnemen. Nu heeft hij wat onbekendere merken, maar kan wel leveren op aanvraag. Hij heeft het drukker dan ooit.
Dat zie je veel bij de kleinere fm's. Die willen en kunnen de aantallen die de grote merken willen verkopen niet aan en en doen dus kleinere merken. Of fm's hebben meerdere winkels zodat ze de aantallen wel aankunnen. De fm hier om de hoek is ook verkocht aan een dude die al meerdere winkels heeft. En weer een paar straten verderop is ook een fm gekomen met meerdere vestigingen in de buurt. Nou is het hier de bakfiets-capital of the world dus substantieel deel is bakfiets. De sportievere fietsen laten ze een beetje links liggen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Plaats reactie