Beter dan dat die het schip ingaat
Fietsindustrie en -ambachtseconomie
"Waarom moeten we zo lang wachten op onze nieuwe fiets? Reden: peperdure containers"
video: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/06/17/tz-container/
video: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/06/17/tz-container/
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6210
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Hele mooie explainer. Misschien wat open deuren, maar het verhaal rondom de logistieke keten en de inrichting van het containervervoer Azie-Europa, wordt heel kort maar duidelijk uitgelegd vind ik (in lijn met het beeld dat ik er vanuit mijn werk bij heb).
De fietsenmaker heeft het over Maleisie (shimano), waar ze kennelijk weer in lockdown gaan voor minstens 4 weken. De zuidkust china zijn enkele van de grootste en meest cruciale containerhavens reeds enkele weken nagenoeg op slot. Dus ook de doorvoer daar stokt weer. Schepen liggen te wachten voor de kust (https://www.vesselfinder.com/) . Dus de hele balans in transport is weg. Zodra aan 1 kant de boel weer open gaat, loop je nog weken achter voordat er weer een normaal schema gevaren kan worden en ook de (lege) containers weer daar zijn waar ze nodig zijn. Tot die tijd --> schaarste, dus hoge prijze, dus afwachtende marktpartijen.
Voor de fietsenbrange, fietsen die al verkocht zijn krijgen wellicht met uitgestelde uitlevering te maken, maar een leverancier wacht liever een week of 2 weken in de hoop dat zijn transportkosten iets zullen zakken. Dan snel uitleveren (ze zijn immers al verkocht).
De fietsenmaker heeft het over Maleisie (shimano), waar ze kennelijk weer in lockdown gaan voor minstens 4 weken. De zuidkust china zijn enkele van de grootste en meest cruciale containerhavens reeds enkele weken nagenoeg op slot. Dus ook de doorvoer daar stokt weer. Schepen liggen te wachten voor de kust (https://www.vesselfinder.com/) . Dus de hele balans in transport is weg. Zodra aan 1 kant de boel weer open gaat, loop je nog weken achter voordat er weer een normaal schema gevaren kan worden en ook de (lege) containers weer daar zijn waar ze nodig zijn. Tot die tijd --> schaarste, dus hoge prijze, dus afwachtende marktpartijen.
Voor de fietsenbrange, fietsen die al verkocht zijn krijgen wellicht met uitgestelde uitlevering te maken, maar een leverancier wacht liever een week of 2 weken in de hoop dat zijn transportkosten iets zullen zakken. Dan snel uitleveren (ze zijn immers al verkocht).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ruw materiaal is ook een probleem. Dat is ook nog eens versterkt door de handelsbeperkingen die de VS heeft opgeworpen tegen China.
Staal en aluminium is echt heel moeizaam te verkrijgen.
Een stimuleringspakket vanuit de regering zal nog eerder een negatief effect hebben, dan positief.
Staal en aluminium is echt heel moeizaam te verkrijgen.
Een stimuleringspakket vanuit de regering zal nog eerder een negatief effect hebben, dan positief.
Iron Man koopt Haute Route.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6210
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Dat zal de prijzen wel doen stijgen...
Mijn ervaring met IronMan is beperkt tot 1 evenement. Tot in de puntjes georganiseerd, absoluut. Maar wel echt een groot evenement. En IronMan is het merk.
Ik snap best dat een triathlon veel kost, zeker een long distance waarbij je een dorp of streek bijna geheel afsluit. Maar als je ziet wat voor miljoenenbusiness deze organisatie erop na houdt, hoeveel grote sponsoren er nog achter de events staan. Hoeveel vaste medewerkers er in de verschillende continentale en regionale offices zitten..., Dan was mijn conclussie, het is echt een groot commercieel bedrijf en dat zie je (als sporter) terug in de inschrijfgelden (in 2015 was dat ruim 500 euro voor een 1 daags evenement.., waar ca 2300 atleten van start gingen.)
Dus de Haute Route evenementen krijgen dan hopelijk een kwaliteitsinjectie (ik heb geen idee of dat nodig is, of dat het al prima was).., en een prijskaartje.
Mijn ervaring met IronMan is beperkt tot 1 evenement. Tot in de puntjes georganiseerd, absoluut. Maar wel echt een groot evenement. En IronMan is het merk.
Ik snap best dat een triathlon veel kost, zeker een long distance waarbij je een dorp of streek bijna geheel afsluit. Maar als je ziet wat voor miljoenenbusiness deze organisatie erop na houdt, hoeveel grote sponsoren er nog achter de events staan. Hoeveel vaste medewerkers er in de verschillende continentale en regionale offices zitten..., Dan was mijn conclussie, het is echt een groot commercieel bedrijf en dat zie je (als sporter) terug in de inschrijfgelden (in 2015 was dat ruim 500 euro voor een 1 daags evenement.., waar ca 2300 atleten van start gingen.)
Dus de Haute Route evenementen krijgen dan hopelijk een kwaliteitsinjectie (ik heb geen idee of dat nodig is, of dat het al prima was).., en een prijskaartje.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ik zou je eens verdiepen in het Haute Route concept voordat je dit soort uitspraken doet. Niet lullig bedoeld, maar deze evenementen zijn de best georganiseerde etappekoersen ter wereld en de prijzen zijn al enorm. Het is de Ferrari onder de fietsevenementen - er doen ook alleen zeer gefortuneerde rijders aan mee.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6210
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
My bad.,. Ik dacht dat haute route events organiseerde vergelijkbaar met de grote cyclo's. Maar kennelijk zitten ze al in dezelfde range/league als IronMan.havana schreef: ↑20 aug 2021 08:30 Ik zou je eens verdiepen in het Haute Route concept voordat je dit soort uitspraken doet. Niet lullig bedoeld, maar deze evenementen zijn de best georganiseerde etappekoersen ter wereld en de prijzen zijn al enorm. Het is de Ferrari onder de fietsevenementen - er doen ook alleen zeer gefortuneerde rijders aan mee.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5537
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Tjonge het wielrennertje spelen uitvergroot x10. Er word vast ook nog extreem serieus gekoerst om de "prijzen..."
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!