Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Ultieme en snelste MTB

Livelifetothemaxx
Forum-lid

Gebruikersavatar Livelifetothemaxx 16 jul 2023 21:30

Hi all,

Ik ben naast mijn racefiets en cyclocrosser op zoek naar de (voor mij) ultieme MTB.

Nu rij ik eigenlijk alles al wel op mijn cyclocrosser. Zoals alle MTB parcours in het noorden en midden van het land maar ook de veldslag om Norg en Drenthe 200 MTB winter marathon.

Toch heb je natuurlijk nooit genoeg fietsen en denk ik aan een (fully) MTB.

Wat voor mij belangrijk is: Hij moet super snel zijn!

Iemand die ervaringen met een top klasse MTB wil delen?

Alvast bedankt ✌️

walter-
Forum-lid HC

walter- 17 jul 2023 00:48

Super snel en MTB en vlakke parcours en fully gaat niet samen... ik verwacht niet dat je een parcours tegen komt waar een fulltime zal sneller zijn dan een hardtail of zelfs je cyclocrosser...

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 17 jul 2023 06:35

Op singletracks met veel wortels ben je op een fully sneller dan op een cyclocrosser of een hardtail...
Je kan dan nl blijven zitten en doortrappen, terwijl je op een hardtail gaat staan en stopt met trappen, om over een cyclocrosser maar niet te spreken.
Op rechte brede zandpaden ben je met een cyclocrosser het snelst, gevolgd door hardtail en fully.
De nieuwste generatie full's zijn slacker/luier geworden met meer veerweg, mijn keuze zou dan ook een Scott Spark RC van de vorige generatie 2020/2021 zijn of een Orbea Oiz, Cannondale Scalpel, die zijn wat agressiever kwa geometrie en iets minder veerweg, 100mm.

stillekracht
Forum-lid

stillekracht 17 jul 2023 07:16

Supersnel heeft voornamelijk met de berijder te maken. Maar een mooie en goede fiets is altijd leuk. Succes met je zoektocht! (en je trainingen....)

HeinB
Forum-lid

HeinB 17 jul 2023 09:47

Hoi,

in aanvulling van de hierboven genoemde modellen (ikzelf ben een Scalpel rijder en kan enkel beamen dat dit een fijne en - als de benen meewerken - snelle fiets is) zou je ook nog naar Trek Supercaliber kunnen kijken.

Afhankelijk van je maat en budget kun je alle race fully’s dichtbij de 10kg krijgen.

Voordeel is dat je de fiets ook kunt gebruiken in buitenlandse wedstrijden, vakanties etc mocht je daarvoor in zijn.

Veel plezier met het vinden van de voor jou juiste fiets 😊 En daarna veel fietsplezier!

pino
Forum-lid HC

pino 17 jul 2023 10:00

Strandrace,
NL veldtoertochten (gravel),
Mk2 Nederlandse MTB-routes,
XC-wedstrijden,
Schottermarathons,
Ardennen toertochten,
Transalps,
Franse toertochten,
Enduro's,
DH?
Niet zijken maar reiden !

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 17 jul 2023 15:15

:-)
Voor alle categorieën hierboven is er waarschijnlijk wel een andere snelste fiets te bedenken. Ik gok dat TS iets zoekt in categorie 2. Maar ja, dan is er geen "excuus" om iets nieuws te kopen.

Dilemma's....
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 17 jul 2023 17:09

Paar topics hieronder heb ik de bouw van mijn Scapels staan.
Lees die eens door.

Als het puur voor off road is zou ik altijd een fully nemen. Zeker op de nl hobbel de bobbel banen is dat echt een stuk sneller en vooral als je er 200km mee wilt rijden. De MTB,s zonder motor zijn behoorlijk in de aanbieding momenteel.

De nieuwere mtb,s neigen vaak wat meer naar xc plus, de oudere bv de huidige canyon lux 100mm is wat meer xc.
Kijk wat je fijn vind er zijn veel mooie mtb met elk hun karakter.

Kijk of je 100 of 120mm veerweg wilt of een combo daarvan.

Livelifetothemaxx
Forum-lid

Gebruikersavatar Livelifetothemaxx 17 jul 2023 21:59

Dank voor al jullie reacties!

ik zit zelf dan ook al tijden te twijfelen of, en wat er komen moet. Gravelbike ligt denk ik echt te dicht bij wat ik nu heb en met een hardtail kan ik vermoed ik minder als ik hem meeneem naar buitenland of naar een bikepark. Is de snelheid op een hardtail echt zoveel meer als het parcour niet te gek is?

Feit blijft dat ik inderdaad het meeste fiets hier in het noorden en alles te doen is met de crosser. Het is alleen redelijk spartaans 😅 en kost je soms gewoon je rug, vooral als er veel wortels liggen of in de winter als de tracks bevroren zijn.
Ook ben ik wel benieuwd wat überhaupt bredere banden doen in een MTB. Ik had altijd de 33 mm en heb nu 36 mm tubeless onder de crosser, dit scheelt al wel weer wat.

Als het een fully zou worden ben ik tot nu meest gefocust op de Trek Supercaliber, de Cannondale Scalpel en de Specialized Epic.
De kortere veerweg die wordt benoemd onthoud ik even! En de nieuwere modellen zijn dus eigenlijk comfortabeler maar minder agressief (snel) als ik het goed lees?

Na jullie reacties denk ik dat wat ik zoek een MTB is die iets meer comfort bied als mijn cyclocrosser en die kan pakken als het terrein of de weersomstandigheden minder geschikt zijn voor de crosser.

Misschien maar eens een test hardtail en fully proberen op het zelfde parcours en deze beide langs mijn ervaringen op de crosser leggen.

Dilemma’s dilemma’s…..

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 17 jul 2023 22:14

Er zijn al diverse tests geweest, de uitslag is altijd dat een Hardtail sneller voelt, maar een fully uiteindelijk sneller is op elk offroad parcours. Wil je dus de snelste bike, dan kies je voor een fully.
Voor Nederland zal een Trek SuperCaliber een van de snelste bikes zijn, of dat voor jou op vakantie ook zo is, durf ik niet te zeggen. Ik zou ook zeker naar de nieuwe Scott Spark kijken. Deze zal in Nederland niet onderdoen voor de Trek, maar kan meer in het buitenland.

Livelifetothemaxx
Forum-lid

Gebruikersavatar Livelifetothemaxx 17 jul 2023 22:46

Oke, thnx! @scottwilko

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 18 jul 2023 08:27

Als ik kijk naar mijn tijden op de UHR (Amerongen, Leersum).
Die zijn mijn tijden op de hardtail nagenoeg gelijk aan de fully. dat is dan wel met gelijk materiaal, zelfde banden.
Zit alleen 1 kilo gewicht tussen.

Maar gezien ik ook op de helft van mijn leven ben kom ik veel fitter van de fully.
Daarnaast is het ook veel leuker omdat je zo ontzettend kan pushen!
Je hebt gewoon meer marge over en het rijd gewoon leuker. Let op! Minder agressief is dus niet minder snel.

Het eerste uur a twee gaat het wel maar vooral daarna merk je echt wel verschil.
De technische segmenten ben je echt sneller. zeker over bv een wortelpad kan je vaak gewoon blijven zitten en vol doorhalen en ga je staan stuitert je fiets niet weg.

Als je zoals jij bij het begin begint. Neem een set wielen met 30mm intern en orienteer je ook op banden van 2.4 breedte.

Bij de hardtail heb ik redelijk vaak de neiging de vering te locken. Bij de fully heb ik dat niet, die lock ik zelden, alleen in hele lange klimmen of hele vlakke stukken. Op de UHR komt dat neer op 3x per ronde oid. De huidige fully,s veren bijna niet bij rijder input (trappen).

De andere kant is dat mijn Scalpel HT echt ook wel heel leuk rijd. Heel anders dan de oudere hardtails. De geo is dusdanig anders dat je er ook veel leuker mee kan rijden. De achterkant dempt heel veel weg. Maar wat je ook zegt als je al een gravel bike hebt, neem dan een fully. Ik hebt de HT omdat ik geen gravelbike heb/wil.

Plaats reactie