Sinds 2003 rijdt ik MTB. Da's geen 29 jaar, maar al wel een tijdje. Heb old-skool hardtail gereden (26", 12 cm stuurpen, 54 cm breed stuurtje), moderne 29" hardtail, een fully die ergens tussen XC en wat nu "downcountry" heet in zit en een enduro die voor nog veel heftigere dingen geschikt is dan ik momenteel aankan. Juist die XC-downcoutry* fully, die zeer vergelijkbaar is met wat TS heeft aangeschaft voor wat betreft geometrie en veerweg, heeft me echt een betere rijder gemaakt. Hij daagt uit om dingen te rijden die ik met de hardtail zou overslaan, en is tegelijkertijd, met een snel setje bandjes, nog steeds leuk op de eenvoudigere rondjes.
De fiets is zo'n 3 kg zwaarder dan de hardtail die ik daarvoor had (9 vs 12 kg), en dat voel je wel. Maar de fiets rijdt ook veel stabieler over wortels, maakt lijnen mogelijk waar je met de hardtail alle kanten op zou vliegen, maakt dat ik na 2 uur rijden nog fris kan zijn (als ik niet te hard trap
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
), en geeft op steile stukken omlaag veel meer vertrouwen en controle (dankzij dropper en iets luiere balhoofdhoek). Die enduro is echt alleen voor het buitenland, die is op de Nederlandse trails niet vooruit te branden, maar dat komt vooral door de logge banden. Dat de 17 kg die het ding weegt ten koste gaat van speelsheid of wendbaarheid, daar heb ik op (soms zeer) technische trails omlaag nog nooit wat van gemerkt.
Gewicht is echt schromelijk overschat op de MTB, al helemaal als het ten koste gaat van de functionaliteit. Dat heeft niks met marketing te maken, dat is gewoon fysica. Als er dan toch vergelijkingen gemaakt moeten worden, kijk eens waar XC GOAT Nino Schurter op rijdt, en de ontwikkeling die Scott, ongetwijfeld onder zijn invloed, gemaakt heeft in geometrie en veerweg van XC-MTB's.
Een ultralichte, starre, hardtail is leuk voor een heel specifiek inzetgebied (dat geef je zelf ook al min of meer aan), en dan nog voor een heel beperkt aantal rijders (" iedereen rijdt met en hou hij of zij wilt"), maar ik durf wel te stellen voor 99% van de mensen de verkeerde keuze. (En daar is TS gelukkig ook wel achter, getuige de keuze voor zijn fiets)
*EDIT: typo, hier stond eerder XC-hardtail fully. Ik weet niet wat dat is