Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Ervaring met de Vos Zwanenburg

corniel
Forum-lid HC

corniel 15 nov 2010 14:31

rick8245 schreef:Er moet me even van het hart wat sommige mensen mij (..) omdat wij toevallig wel goed ervaringen hebben met Vos. Het gaat erg ver om ons voor symphatisanten uit te maken (..)
Ik vrees dat je 'slachtoffer' bent van de praktijken die Vos zelf heeft opgezet. In het verleden is er door nieuwe gebruikers (vaak als reactie op) negatieve berichten rond het doen en (vooral laten) van Vos een overdreven positieve reactie geplaatst. Door de admins waren deze nieuwe gebruikers in het overgrote deel van de gevallen terug te voeren op Vos.

Als een reactie van een relatief nieuw lid positief is t.a.v. Vos kan snel de indruk ontstaan dat dat deze onder dezelfde noemer geplaatst kan worden.
Er mag wel eens een vorm van respect worden getoond op dit forum, want als je mening even afwijkt van het grote geheel, ben hier schijnbaar aan de beurt (..)
Respect is iets dat je moet verdienen. Het is mode geworden om respect te 'eisen'. Respect uit 'fatsoen' of omwille van de 'goede vrede' is niet zo veel waard denk ik.
Moet ik hierbij ook nog melden dat ik (schijnbaar helaas) ook nog goede ervaringen hebben met de Poolse mensen die daar staan (..)
Dat denk ik niet. Volgens mij hebben veel mensen een lage tolerantiegrens, zeker als ze consument zijn. Als een taalbarrière e.a. bemoeilijkt levert dat sneller irritatie op. Zelf denk ik overigens dat er bij de 'Polen' van Vos iets heel anders irriteert. Het versterkt het beeld dat het een 'boefjes' zijn, die om de prijs nog verder te drukken, goedkope arbeidskrachten importeert. Let wel, ik zeg niet dat het zo is, maar ik kan me voorstellen dat het beeld ontstaat.

En dan even extreem off-topic: de VOC heeft zich idd niet actief ingelaten met slavernij (als core business), maar wel zeer nadrukkelijk met onderdrukking/uitbuiting. Het absoluut waar dat daarbij ook menig lokaal vorst/stamhoofd blaam treft, maar dat feit doet daar natuurlijk niets aan af.

Back on topic: Volgens mij valt er weinig aan dit onderwerp toe te voegen, volgens mij tijd voor een slotje...

HenH
Forum-lid

HenH 15 nov 2010 22:18

@Tour pretendent: jij hebt een vreemde manier van lezen.
Er bestond in Indonesie zulk iets als adel(ook wel inheemse hoofden) die er degelijk wel belang bij had om op deze manier met de Nederlanders te handelen, zij verdienden er goed geld mee. En aangezien de positie die zij hadden in de samenleving was dit geoorloofd. De Nederlanders hadden niet eens contact met de inheemse bevolking en dus kun je niet zeggen dat de Nederlanders het inheemse bevolking uitbuitte. Dit alles was echter wel aan het begin van het kolonialisme. Later veranderde het wel en niet ten goede voor de inheemse bevolking, dit was echter in de 19e eeuw en had niks meer met de VOC te maken. En als je dit niet geloofd dan zou ik zeggen verdiep je eens in geschiedenis.
Sorry maar ik kon het niet laten om op die opmerking te reageren. Nu maar weer on-topic
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada

pipootje
Forum-lid

pipootje 15 nov 2010 23:19

Hoezo sorry ? Dit is best wel interessant. Het toont maar weer eens aan dat iedereen zijn eigen waarheid creëert en misschien zijn er ook wel meer waarheden. Dat geldt ook voor Vos. Dus is het goed als er debat en weerwoord komt.

Ik vind het altijd raar dat sommige mensen, als het niet naar hun zin is, gaan roepen dat er een slotje op moet. Een soort dictatoriale en bevoogdende reactie die ten koste gaat van de vrije meningsuiting. Hoezo ga jij voor een ander uitmaken dat een onderwerp uitgeput is of anderszins niet meer voor verdere bespreking of desnoods geoudehoer in aanmerking komt ?
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"

corniel
Forum-lid HC

corniel 16 nov 2010 09:16

[quote="pipootje"]Hoezo ga jij voor een ander uitmaken dat een onderwerp uitgeput is of anderszins niet meer voor verdere bespreking of desnoods geoudehoer in aanmerking komt ?[/quote]
Dat maak ik niet uit, ik doe een voorstel. Het probleem met dit soort topics is - imho - dat omdat er niets meer toe te voegen is (echt alles is al minstens twee keer gezegd) de kans op escalatie toeneemt. We zijn hier met z'n allen (tenminste dat roepen velen) voor de gezelligheid.

En dan off-topic: De VOC redenatie deugt van geen kant. Het klopt dat de VOC niet tot nauwelijks direct contact had met de 'gewone' inheemse bevolking (al hoewel de eerste 'halfbloedjes' al toen verwekt werden). Maar kinderarbeid is ook niet opeens bon ton omdat de inkoper alleen met de leiding van de fabriek heeft onderhandelt, en niet zelf de kinderen in dienst heeft genomen.

En bij de VOC komt daar nog bij dat ze de lokale vorsten ook nog eens bewapenden, om hen meer macht te geven. (Iets wat later onder direct bewind van ons land alleen maar is uitgebouwd). Verdeel en heers noemde men dat toen al. Het is prima om prat te gaan op je historische feitenkennis, maar dat geeft je niet het recht om zaken uit zijn verband te rukken...

danny1407
Forum-lid

danny1407 16 nov 2010 09:34

Anders dan de eerste 2 letters zie ik geen overeenkomst tussen VOS en VOC.

Hoe komt de discussie in hemelsnaam bij de VOC terecht?
Ik vind het knap....en best wel humor!

:)

FacebookS3RSSite

thja14
Forum-lid

thja14 16 nov 2010 09:35

[quote="Corniel"] Het probleem met dit soort topics is - imho - dat omdat er niets meer toe te voegen is (echt alles is al minstens twee keer gezegd) de kans op escalatie toeneemt. [/quote]

Tot op dit moment is het juist omgekeerd wat er in dit topic gebeurt. Er wordt juist steeds genuanceerder gereageerd.
Passie voor het fietsen en de fietsen.

dave73nl
Forum-lid

dave73nl 16 nov 2010 09:36

Was het niet Balkenende die dat promote om meer die VOC mentaliteit uit te stralen? Nou doen ze daar prima :D Ik ben er goed geholpen en daarbij is het voor mij af :) Klagen kan altijd nog wel maar voor mij niet meer in dit topicje. Dave; uit :D
Na jaren van afwezigheid weer sporadisch op \'s heerenswegen te spotten... Onhandig en langzaam? 99% kans dat ik het ben!

"Talent is ook een vorm van heel graag willen". Huub van der Lubbe

HenH
Forum-lid

HenH 16 nov 2010 11:56

@Corniel; gelukkig trek jij wel de juiste verbanden;)
Maar ik houd er over op. Nadeel van geschiedenis is dat je het van heel verschillende kanten kunt interpreteren. En dat vroeger andere normen en waarden gelden dan nu en dat het moeilijk is om je daar in in te kunnen leven(standplaatsgebondenheid) maar ik houd op. Dit gaat nergens over.
Praat maar weer lekker over VOS, waar ik overigens best een keer heen zou willen om te zien wat ze daar wel niet allemaal hebben....
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada

tourpretendent
Forum-lid

tourpretendent 16 nov 2010 12:10

[quote="H&H"]@Corniel; gelukkig trek jij wel de juiste verbanden;)
Maar ik houd er over op. Nadeel van geschiedenis is dat je het van heel verschillende kanten kunt interpreteren. En dat vroeger andere normen en waarden gelden dan nu en dat het moeilijk is om je daar in in te kunnen leven(standplaatsgebondenheid) maar ik houd op. Dit gaat nergens over.
Praat maar weer lekker over VOS, waar ik overigens best een keer heen zou willen om te zien wat ze daar wel niet allemaal hebben....[/quote]

Interessant om te lezen dat je eerst vind dat de VOC niks met slavernij en uitbuiting te maken had "dat valt allemaal erg mee" vervolgens wijzen ik en Corniel je op omissies in deze stelling (de VOC was niet direct betrokken bij maar wel degelijk indirect en deed niets aan misstanden die door haar beleid werd veroorzaakt).

Nu stel je dat Corniel wel de juiste verbanden trekt die jou er juist op wijst het een en ander niet uit zijn verband te trekken?

Overigens nog steeds offtopic en het gaat wel degelijk ergens over namelijk een niet onbelangrijk deel van onze vaderlandse geschiedenis, zullen we in een apart topic verder gaan?

HenH
Forum-lid

HenH 16 nov 2010 13:12

Als jij zegt waar dan doe ik mee. Ben best bereid om ook nog met wat bronnen te komen.
Ik wil overigens wel stellen dat jullie zeker ook een goed punt te pakken hebben, maar zeg niet dat dat DE waarheid is, want die heb je bijna nooit met geschiedenis
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada

thja14
Forum-lid

thja14 16 nov 2010 13:25

Volgens mij is fietscafe de plaats voor niet wielergerelateerde zaken.
Passie voor het fietsen en de fietsen.

ace1978
Forum-lid

ace1978 24 dec 2010 21:10

Ook ik ben vandaag eens bij de beroemde en beruchte Vos uit Zwanenburg geweest. Was op zoek naar een nieuw wedstrijdframe en had al een aantal opties, maar wilde hier toch ook even gaan kijken. Ben er samen met Japie Carbon heen gekard en ik kan niets anders zeggen dan dat ik prima geholpen ben. Prima advies, rustig gekeken, bakkie koffie en een verkoper met een accent (dat schijnt zwaar te wegen gezien de voorgaande reacties) dat niet echt Nederlands was (maw: lekker belangrijk). Kortom, het viel mij alles mee en ik werd er niets minder geholpen dan bij mijn reguliere FM. Ik heb het frame ingeladen voor een prijs die ik nergens tegen kom en verder verwacht ik niets meer van ze. Misschien had ik mazzel, maar ik zal er best nog een keer gaan kijken als ik iets soortgelijks zoek.

Plaats reactie