Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Ervaring met de Vos Zwanenburg

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 28 mar 2015 18:44

Uit nieuwsgierigheid ben ik een paar weken geleden langs Vos gereden (was in de buurt). Ik snap best dat je daar een fiets koopt als je exact weet wat je moet of wil hebben. Prijzen liggen lager dan bij een groot aantal dealers. Ik vond het echter geen leuke winkel. Het stond zo vol dat je niet meer wist waar je moest kijken. De fietsen duizelden voor mijn ogen.

Wat me enorm verbaasd is dat ze daar redelijk up-market merken hebben staan. Uit het oogpunt van branding zou ik mijn product daar niet willen hebben. Heeft iemand enig idee of dit rechtstreeks vanuit de importeur gaat of dat het parallel import is?
Twitter: @rbruijns

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6035
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 28 mar 2015 19:29

rbr schreef:. . . . . . Uit het oogpunt van branding zou ik mijn product daar niet willen hebben. . . . . .
Verklaar je nader :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 28 mar 2015 19:48

Heel simpel: Je besteedt een groot budget aan marketing om een mythe om een merk te bouwen. Dan laat je dat niet afbreken door alles in een loods te stoppen en een garage sale van te laten maken.
Twitter: @rbruijns

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 28 mar 2015 20:21

Maar die Vos verkoopt je fietsen wel en dan ook nog in aantallen waar je als importeur blij van wordt en je medewerkers van kan betalen. Vos levert gewoon verkoopvolume.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6035
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 28 mar 2015 20:38

Karl66 schreef:Maar die Vos verkoopt je fietsen wel en dan ook nog in aantallen waar je als importeur blij van wordt en je medewerkers van kan betalen. Vos levert gewoon verkoopvolume.
Ja zeker 'verkoopvolume'. Ben nu al een paar keer bij hem geweest en de fietsen gaan als warme broodjes over de toonbank. :|
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2017
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 28 mar 2015 21:06

Karl66 schreef:Maar die Vos verkoopt je fietsen wel en dan ook nog in aantallen waar je als importeur blij van wordt en je medewerkers van kan betalen. Vos levert gewoon verkoopvolume.
Toch zou je daar nooit bijvoorbeeld Specialized zien. Die willen dat niet. Weinig verkooppunten en exclusiviteit is ook een marketingstrategie.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 6020
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 28 mar 2015 21:12

Je kunt Specialized van veel dingen betichten, maar niet van weinig verkooppunten en exclusiviteit :mrgreen:
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2017
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 28 mar 2015 22:03

JPAR schreef:Je kunt Specialized van veel dingen betichten, maar niet van weinig verkooppunten en exclusiviteit :mrgreen:
Toch is dat wel zo. Niet zo erg als bijvoorbeeld Assos of Rapha, maar ze onderscheiden zich wel met het feit dat niet zomaar elke FM het mag verkopen zoals bv Koga of Bulls ofzo.

Cycletrend hier in Groningen verkoopt het niet, maar in Drachten wel. Of probeer eens ergens online een Specialized te kopen.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 6020
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 28 mar 2015 22:23

Specialized wordt op ontzettend veel plekken verkocht. Ze zorgen ervoor dat er een goede spreiding is. Daardoor is het breed verkrijgbaar. De prijzen houden ze hoog door contracten af te sluiten met verkopers, daarom zie je het ook niet online hier in Nederland. In andere landen is het inline wel te verkrijgen, maar mag het niet aan het buitenland verkocht worden.

Vos zet fabrikanten ontzettend onder druk, daarom kan hij ze voor weinig geld verkopen. Specialized laat dat niet gebeuren, dat is wel hun kracht. Echter teveel merken wel. Die druk kan hij mede door zijn volumes zetten. Als je niet meegaat dan maakt hij je kapot. Helaas werkt het zo.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2017
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 28 mar 2015 22:27

Dus is Specialized op een bepaalde manier exclusief. Ze hebben een dusdanig sterk merk dat ze zulke dingen kunnen eisen. En zelf bepalen wie wel en wie niet Specialized verkoopt. En dat is ook weer in het voordeel van de winkelier. Want je hebt minder concurrentie op prijs.

Welke merken zouden kapotgemaakt worden door Vos? Ik zie dat niet zo snel gebeuren.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 6020
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 28 mar 2015 22:33

Ik weet niet wat de status nu is. In het verleden is dit argument naar Specialized gebruikt. Die zijn inmiddels zo groot dat ze er niet van onder de indruk waren en het heeft dus ook niet geholpen. Maar Vos had graag Specialized in zijn assortiment gehad.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 28 mar 2015 22:54

Specialized is sowieso een geval apart, die doen aan verticale prijsbinding en dat is gewoon bij de wet verboden. Het verbaast me dat er nog nooit iemand een rechtzaak tegen ze heeft aangespannen, want dan gaan ze gigantisch nat.

Door die verticale prijsbinding is Specialized niet interessant voor Vos, want die moet op prijs kunnen concurreren. Ik geloof er niks van dat Vos een importeur of merk kapot kan maken. Maar het is gewoon een handig kanaal, ze leveren volume, je kan gemakkelijk restpartijen etc. kwijt en daardoor zijn ze gewoon een handige partner om te hebben.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Plaats reactie