Wind Cycleworks
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Super vet! Ik wil dit ook weleens gaan proberen.
Mag ik vragen waar je die "balken" heb gekocht waarvan je het lasframe heb gemaakt?
Mag ik vragen waar je die "balken" heb gekocht waarvan je het lasframe heb gemaakt?
Bijzonder indrukwekkend Bart! Stel dat na het aflassen het frame toch een lichte afwijking vervormd door het lassen, wat doe je dan in zo'n geval? Of kun jij met 100 procent zekerheid een recht frame lassen?
Net zoals anderen kan ik niet wachten op de volgende update.
Net zoals anderen kan ik niet wachten op de volgende update.
@ jeroenkuiper en supergrover1: Een stukje in FIETS zou natuurlijk heel mooi zijn!
@ japiecarbon: De aluminium systeemprofielen waarvan ik mijn framemal heb gemaakt worden door verschillende producenten gemaakt. Bekende namen zijn 8020 en Misumi. Omdat Misumi niet aan particulieren bleek te leveren heb ik mijn profielen, brackets, etc. uiteindelijk via stappenmotor.nl gekocht (leverancier voor CNC hobbyisten).
@ Gerboon: 100% perfect recht bestaat eigenlijk niet (zo precies is dit niet te meten). Dat een frames niet helemaal recht uit de mal komt is niet ongewoon. De officiële term voor het corrigeren hiervan is ‘cold setting’. In goed Nederlands noemen we dit ‘bijbuigen’ (wat prima gaat met een stalen frame). Hier kom ik later nog op terug.
@ de ongeduldigen: Deel 5 komt er zo aan …
@ japiecarbon: De aluminium systeemprofielen waarvan ik mijn framemal heb gemaakt worden door verschillende producenten gemaakt. Bekende namen zijn 8020 en Misumi. Omdat Misumi niet aan particulieren bleek te leveren heb ik mijn profielen, brackets, etc. uiteindelijk via stappenmotor.nl gekocht (leverancier voor CNC hobbyisten).
@ Gerboon: 100% perfect recht bestaat eigenlijk niet (zo precies is dit niet te meten). Dat een frames niet helemaal recht uit de mal komt is niet ongewoon. De officiële term voor het corrigeren hiervan is ‘cold setting’. In goed Nederlands noemen we dit ‘bijbuigen’ (wat prima gaat met een stalen frame). Hier kom ik later nog op terug.
@ de ongeduldigen: Deel 5 komt er zo aan …
DEEL 5: FILLET BRAZING
Dit is waarschijnlijk het meest ‘ambachtelijke’ (en meest lastige) deel van het bouwproces. Voorafgaande aan de bouw van dit frame heb ik de nodige oefenfillets gelegd om dit een beetje in de vingers te krijgen.
DE THEORIE: Fillet brazing is een vorm van hardsolderen waarbij met behulp van een gasbrander (meestal zuurstof/acetyleen) de stalen buizen aan elkaar worden gezet door er messingsoldeer tussen te smelten. Het is voor te stellen als ‘lijmen’ met vloeibaar messing waarbij het basismateriaal (het staal) dus niet smelt (zoals dat bij lassen wel gebeurt). De resulterende dikke messingrups (de ‘fillet) kan daarna dmv vijlen en schuren worden gevormd tot een mooie, vloeiende overgang tussen de buizen. Om het soldeerproces goed te laten verlopen wordt de verbinding vooraf ingesmeerd met flux. Zowel de messingsoldeer als de flux worden speciaal voor fietsframebouw verkocht.
Een belangrijke controle van de kwaliteit van de verbindingen is de aanwezigheid van een ‘internal fillet’. Deze fillet vormt zich aan de binnenkant van de verbinding als de messingsoldeer voldoende wordt doorverwarmd. De vloeibare messing trekt dan door de naad van de verbinding heen en bouwt aan de binnenkant een fillet op. Deze inwendige fillet is in het echte frame in opbouw niet te controleren, maar op deze foto van een van mijn eerdere testverbinding is hij goed te zien:
Internal fillet example by bart fiets, on Flickr
Terwijl het tacken van het frame in de framemal gebeurd wordt het fillet brazing gedaan met het frame ‘vrij’ geklemd in een montagestandaard. Dit is nodig omdat het voor het leggen van een mooie fillet nodig is de ‘flow’ van het gesmolten messing te sturen. Dat gebeurt door middel van warmte (met de brander) en de zwaartekracht. Voor dat laatste is het belangrijk om het frame tijdens het solderen te kunnen draaien. Omdat het frame niet meer in de mal zit is het heel belangrijk om de warmteinput zodanig te verdelen (maw de soldeervolgorde) dat het frame niet krom trekt.
DE PRAKTIJK: Zo zien de fillets er direct na het solderen uit:
Fillet just after brazing by bart fiets, on Flickr
Bottom bracket fillet just after brazing by bart fiets, on Flickr
Het ziet er wellicht wat vies uit met al die fluxresten etc., maar dat wordt allemaal nog schoongemaakt.
Dit is na een eerste keer afspoelen met heet water:
Before filing and sanding ... by bart fiets, on Flickr
Daarna is het tijd voor een paar uurtjes stoeien met wat vijlen, een ‘Dremel’, schuurband, en een hoop ‘elbow grease’. Met dit als resultaat:
After filing and sanding ... by bart fiets, on Flickr
Dit is nog niet de definitieve fijnafwerking (dat is voor later). Als je goed kijkt zie je ook hier en daar wat plekjes in de fillet die later nog worden opgevuld. Tot nu toe ben ik eigenlijk redelijk tevreden met mijn fillets.
Meer fotos op Flickr.
Dit is waarschijnlijk het meest ‘ambachtelijke’ (en meest lastige) deel van het bouwproces. Voorafgaande aan de bouw van dit frame heb ik de nodige oefenfillets gelegd om dit een beetje in de vingers te krijgen.
DE THEORIE: Fillet brazing is een vorm van hardsolderen waarbij met behulp van een gasbrander (meestal zuurstof/acetyleen) de stalen buizen aan elkaar worden gezet door er messingsoldeer tussen te smelten. Het is voor te stellen als ‘lijmen’ met vloeibaar messing waarbij het basismateriaal (het staal) dus niet smelt (zoals dat bij lassen wel gebeurt). De resulterende dikke messingrups (de ‘fillet) kan daarna dmv vijlen en schuren worden gevormd tot een mooie, vloeiende overgang tussen de buizen. Om het soldeerproces goed te laten verlopen wordt de verbinding vooraf ingesmeerd met flux. Zowel de messingsoldeer als de flux worden speciaal voor fietsframebouw verkocht.
Een belangrijke controle van de kwaliteit van de verbindingen is de aanwezigheid van een ‘internal fillet’. Deze fillet vormt zich aan de binnenkant van de verbinding als de messingsoldeer voldoende wordt doorverwarmd. De vloeibare messing trekt dan door de naad van de verbinding heen en bouwt aan de binnenkant een fillet op. Deze inwendige fillet is in het echte frame in opbouw niet te controleren, maar op deze foto van een van mijn eerdere testverbinding is hij goed te zien:
Internal fillet example by bart fiets, on Flickr
Terwijl het tacken van het frame in de framemal gebeurd wordt het fillet brazing gedaan met het frame ‘vrij’ geklemd in een montagestandaard. Dit is nodig omdat het voor het leggen van een mooie fillet nodig is de ‘flow’ van het gesmolten messing te sturen. Dat gebeurt door middel van warmte (met de brander) en de zwaartekracht. Voor dat laatste is het belangrijk om het frame tijdens het solderen te kunnen draaien. Omdat het frame niet meer in de mal zit is het heel belangrijk om de warmteinput zodanig te verdelen (maw de soldeervolgorde) dat het frame niet krom trekt.
DE PRAKTIJK: Zo zien de fillets er direct na het solderen uit:
Fillet just after brazing by bart fiets, on Flickr
Bottom bracket fillet just after brazing by bart fiets, on Flickr
Het ziet er wellicht wat vies uit met al die fluxresten etc., maar dat wordt allemaal nog schoongemaakt.
Dit is na een eerste keer afspoelen met heet water:
Before filing and sanding ... by bart fiets, on Flickr
Daarna is het tijd voor een paar uurtjes stoeien met wat vijlen, een ‘Dremel’, schuurband, en een hoop ‘elbow grease’. Met dit als resultaat:
After filing and sanding ... by bart fiets, on Flickr
Dit is nog niet de definitieve fijnafwerking (dat is voor later). Als je goed kijkt zie je ook hier en daar wat plekjes in de fillet die later nog worden opgevuld. Tot nu toe ben ik eigenlijk redelijk tevreden met mijn fillets.
Meer fotos op Flickr.
Mooi project, petje af! Dit wordt vast een heel mooi fietsje
- Wolfhound32
- Forum-lid
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
- Locatie: Dronten
Gaaf werk Bart. Wat ziet het er verschrikkelijk strak uit. Als ik jou dit zo mooi zie doen, waarom wordt dit dan niet meer (machinaal) toegepast op bijvoorbeeld alu-frames? Of werkt dat niet zo?
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
Ja, voor een leek ziet het er 'niet uit', maar dat geldt waarschijnlijk ook voor de aanblik van de locatie waar de orthopeed zojuist een knie- of heupprothese heeft geplaatst... Misschien een beetje een kromme vergelijking, maar eigenlijk moet je als buitenstaander alleen naar het eindresultaat kijken en dat lijkt mij bij jou ook wel goed te komen . Interessant, wat zeg ik, reuze interessant project!bartv schreef:...Het ziet er wellicht wat vies uit met al die fluxresten etc., maar dat wordt allemaal nog schoongemaakt...
60 x Ventoux
Alu moet gelast worden, want hardsolderen zoals hier gedemonstreerd is, is op warmtebehandeld alu niet uitvoerbaar.Wolfhound32 schreef:Gaaf werk Bart. Wat ziet het er verschrikkelijk strak uit. Als ik jou dit zo mooi zie doen, waarom wordt dit dan niet meer (machinaal) toegepast op bijvoorbeeld alu-frames? Of werkt dat niet zo?
Je kan na het lassen de halve rups wel weer wegslijpen, maar dat is constructief weer bezwaarlijk, vandaar dat bij alu frames het laswerk zo prominent aanwezig is.
Ander materiaal> andere verbindingstechniek.
Cheap light strong, choose two
- Wolfhound32
- Forum-lid
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
- Locatie: Dronten
Dank voor de uitleg.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
@vsopking: Nee, ik zit niet in de techniek maar heb wel de ambitie om het framebouwen wat professioneler te gaan doen. Framebouwen is wel iets meer als ‘even’ er bij . Ik heb behoorlijk wat tijd gestoken in oa vooronderzoek en ontwikkeling en ook best wat geinvesteerd in materiaal.
@wolfhound32: Zoals al gezegd is fillet brazing alleen toepasbaar op stalen frames. Het is puur handwerk dat niet met een machine te doen is. Dat is ook de voornaamste reden dat je deze techniek vrijwel niet op confectieframes tegen komt en voornamelijk door custom framebouwers wordt gebruikt.
@wolfhound32: Zoals al gezegd is fillet brazing alleen toepasbaar op stalen frames. Het is puur handwerk dat niet met een machine te doen is. Dat is ook de voornaamste reden dat je deze techniek vrijwel niet op confectieframes tegen komt en voornamelijk door custom framebouwers wordt gebruikt.