Wind Cycleworks
@53x11: Qua afmontage zal ik voor een groot deel de onderdelen van frame #1 gebruiken. Verder wil ik nog een paar nieuwe wielen bouwen en de voorvork blijft nog even een verassing . Het lakwerk laat ik waarschijnlijk doen. Ben er nog niet helemaal helemaal uit wat voor kleur.
@AMclassic-fan: In het bijvijlen gaat inderdaad behoorlijk wat tijd zitten. Het is wel zo dat hoe beter de fillets zijn gelegd, hoe minder er hoeft te worden gevijld. Daar zit voor mij nog wel ruimte voor verbetering.
@ Ronner: De ruimte voor het binnenblad heb ik inderdaad gecheckt:
checking crank- and chainring clearance by bart fiets, on Flickr
Het houdt niet over, maar zou voldoende moeten zijn.
@AMclassic-fan: In het bijvijlen gaat inderdaad behoorlijk wat tijd zitten. Het is wel zo dat hoe beter de fillets zijn gelegd, hoe minder er hoeft te worden gevijld. Daar zit voor mij nog wel ruimte voor verbetering.
@ Ronner: De ruimte voor het binnenblad heb ik inderdaad gecheckt:
checking crank- and chainring clearance by bart fiets, on Flickr
Het houdt niet over, maar zou voldoende moeten zijn.
Laatst gewijzigd door bartv op 20 mar 2014 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5542
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Er komt vast nog een update. We hebben nog geen brugje voor het monteren van de remmen. Misschien staat het al ergens, maar welke vork komt in deze fiets?
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Hij is inderdaad nog niet af hoor. Nu komen de kleine dingen die toch nog wel even wat tijd en aandacht vragen.
De vorkkeuze blijft nog even een verassing.
Aan de volgende update wordt gewerkt.
De vorkkeuze blijft nog even een verassing.
Aan de volgende update wordt gewerkt.
Na de seatstays is de bevestiging voor de achter(schijf)rem aan de beurt. Eigenlijk was ik van plan om op dit frame de remklauw op de liggende achtervork te plaatsen zoals dat bij de meeste racefietsen met schijfremmen het geval is. Ten eerste is dit technisch een iets logischere plek als op de staande achtervork omdat de chainstays wat meer ‘body’ hebben om de remkrachten op te vangen. Ten tweede ligt de remklauw zo wat meer beschermd binnen de achterdriehoek. Ten derde vind ik het er wat strakker uitzien.
Maar helaas, bij het uittekenen van deze constructie bleek al snel dat dit niet zou gaan werken: mijn grote zwabbervoeten bieden gewoon geen ruimte voor een remklauw op die plek. Ik had kunnen proberen alle variabelen zo te kiezen dat het misschien net had gepast, maar ik heb toch maar besloten dat risico niet te nemen en de remklauw ‘gewoon’ op de seatstay te plaatsen.
Dit is een mooi voorbeeld van een detail dat al vooraf goed moet worden doorgedacht aangezien de plaatsing van de remklauw ook weer consequenties heeft voor de loop van de kabels. Daar moet dus bij de plaatsing van de interne kabelgeleiding al rekening mee worden gehouden.
Voor de montage van de remklauw heb ik een losse beugel gebruikt die op de dropout en seatstay komt te rusten. Hier een foto van de startsituatie:
De poten van de beugel zijn op de juiste lengte gevijld en de voet van de voorste poot is rond uitgevijld voor een mooie aansluiting op de seatstay. De positie van de beugel is zodanig dat de beugel zelf op een goede plek zit en de remblokken goed op de schijf vallen (niet onbelangrijk ). Ook het extra oogje op de dropout heeft het veld moeten ruimen.
Voor het solderen heb ik een simpel hulpstuk gemaakt van een dik stuk aluminium plaat. De
zijdelingse plaatsing kan worden ingesteld met een opvulring tussen de dropout en de plaat.
Na het tacken heb ik de plaat verwijderd en de boel ‘vrij’ afgesoldeerd:
Voor het opvangen van de remkrachten heb ik nog een extra brug tussen de seatstays en chainstays geplaatst:
Na een eerste ronde vijlen en schuren natuurlijk nog even een testfit:
Alles past. De remklauw had misschien iets verder naar buiten mogen staan, maar er is voldoende ruimte voor een goed functionerende rem dus ik laat het zo.
Volgende stap: Montagepunten voor het spatbord en de bidonhouders
Maar helaas, bij het uittekenen van deze constructie bleek al snel dat dit niet zou gaan werken: mijn grote zwabbervoeten bieden gewoon geen ruimte voor een remklauw op die plek. Ik had kunnen proberen alle variabelen zo te kiezen dat het misschien net had gepast, maar ik heb toch maar besloten dat risico niet te nemen en de remklauw ‘gewoon’ op de seatstay te plaatsen.
Dit is een mooi voorbeeld van een detail dat al vooraf goed moet worden doorgedacht aangezien de plaatsing van de remklauw ook weer consequenties heeft voor de loop van de kabels. Daar moet dus bij de plaatsing van de interne kabelgeleiding al rekening mee worden gehouden.
Voor de montage van de remklauw heb ik een losse beugel gebruikt die op de dropout en seatstay komt te rusten. Hier een foto van de startsituatie:
De poten van de beugel zijn op de juiste lengte gevijld en de voet van de voorste poot is rond uitgevijld voor een mooie aansluiting op de seatstay. De positie van de beugel is zodanig dat de beugel zelf op een goede plek zit en de remblokken goed op de schijf vallen (niet onbelangrijk ). Ook het extra oogje op de dropout heeft het veld moeten ruimen.
Voor het solderen heb ik een simpel hulpstuk gemaakt van een dik stuk aluminium plaat. De
zijdelingse plaatsing kan worden ingesteld met een opvulring tussen de dropout en de plaat.
Na het tacken heb ik de plaat verwijderd en de boel ‘vrij’ afgesoldeerd:
Voor het opvangen van de remkrachten heb ik nog een extra brug tussen de seatstays en chainstays geplaatst:
Na een eerste ronde vijlen en schuren natuurlijk nog even een testfit:
Alles past. De remklauw had misschien iets verder naar buiten mogen staan, maar er is voldoende ruimte voor een goed functionerende rem dus ik laat het zo.
Volgende stap: Montagepunten voor het spatbord en de bidonhouders
Laatst gewijzigd door bartv op 01 apr 2014 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- razenderoeland
- Forum-lid
- Berichten: 1320
- Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
- Locatie: Dronryp
Met bewondering volg ik dit mooie project. Tot mijn verbazing zie ik nu schijfremmen voorbijkomen. Wat is de reden geweest dat je kiest voor schijfremmen?
Hoe sterk is de eenzame fietser...