Ik heb ze intussen al 9 jaar liggen.
In België werden ze destijds overgesubsidieerd.
Ik betaalde 10.000 euro voor 14 panelen.
Je kon die aankoopprijs aftrekken van je belastingen. Twee jaar zo indirect veel teruggekregen.
Jaarlijks produceer ik zowat 3.000 Bijna exact ons verbruik. Dat bespaart me 500 euro per jaar.
Daarnaast krijg je sowieso per 1.000 kwh productie van de overheid 330 euro, 20 jaar lang, ook als je ze zelf opgebruikt. Dus zowat 1000 euro per jaar.
Terugverdientijd was nog ca. 4-4,5 jaar destijds.
Na enkele jaren is er in België wel een injectietarief ingevoerd. Dat kost me nu zowat 300 euro per jaar.
Ik heb onlangs eens gecheckt wanneer ik m'n certificaat (die 330 euro)) aanvraag in het voorjaar. Dat is consequent negen jaar lang ca. 10 mei. Het scheelt geen week. Dus op jaarbasis schijnt de zon bijna altijd evenveel.
Zonnepanelen
Ik heb al 24 jaar zonnepanelen voor warm water. Bizar wat mij dat heeft bespaard.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
-
- Forum-lid HC
Dat weet ik dan weer wat er gebeurt als de saldering wegvalt. Ik heb zeven weken zonnepanelen 9 oost en 9 west. 1150 kw opgewekt vanaf 14 april. 320wp panelen.
Ik heb nog een oude meter dus zie precies wat ik nog verbruik (De stedin komt niet wegens Corona)
Ik heb nu in die zes weken 270kw verbruikt buiten wat de panelen opleveren. De panelen hebben natuurlijk heel veel terug geleverd, maar die zie je niet op de oude meter, maar zodoende heb ik wel een goed beeld wat je buiten je zonnepanelen gebruikt.
Een accu, zou straks kunnen, als het goedkoper wordt. Auto,s kunnen straks ook leveren. Je zit alleen met donkere winter dagen.
Het gaat de regering om geld, zo simpel is het maar een netwerkje met je straat aanleggen is niet zo lastig, dat kan ook schelen. dan heb je meer verdeling. maar dat mag niet
Goed we gaan ook meer thuiswerken (een groot deel althans) dus verbruik overdag en dan kan je dus ook je was, droger en vaatwasser prima aanzetten.
Onthoud dat de overheid gewoon een BV is. Er moet een bepaalde hoeveelheid geld binnen komen links of rechtsom. Wat denk je dat er gebeurt nu we (straks) veel minder rijden...…...
Ik heb nog een oude meter dus zie precies wat ik nog verbruik (De stedin komt niet wegens Corona)
Ik heb nu in die zes weken 270kw verbruikt buiten wat de panelen opleveren. De panelen hebben natuurlijk heel veel terug geleverd, maar die zie je niet op de oude meter, maar zodoende heb ik wel een goed beeld wat je buiten je zonnepanelen gebruikt.
Een accu, zou straks kunnen, als het goedkoper wordt. Auto,s kunnen straks ook leveren. Je zit alleen met donkere winter dagen.
Het gaat de regering om geld, zo simpel is het maar een netwerkje met je straat aanleggen is niet zo lastig, dat kan ook schelen. dan heb je meer verdeling. maar dat mag niet
Goed we gaan ook meer thuiswerken (een groot deel althans) dus verbruik overdag en dan kan je dus ook je was, droger en vaatwasser prima aanzetten.
Onthoud dat de overheid gewoon een BV is. Er moet een bepaalde hoeveelheid geld binnen komen links of rechtsom. Wat denk je dat er gebeurt nu we (straks) veel minder rijden...…...
Dat is uiteindelijk niet de reden. De reden is dat de elektriciteit bedrijven niet willen dat er stroom op hun netwerk wordt gestoken. Er zijn allerhande redenen voor:
- Stabiliteit netwerk
- Regelen van de belasting
- Probleem met harmonischen
Eigenlijk komt het in het kort er wel op neer dat het netwerk niet mee geëvolueerd is naar de nieuwe vereisten.
De microgrid en smartgrid die hiervoor nodig zijn, zijn nog lang niet mogelijk. We betalen ons allemaal blauw aan de netwerkbeheerder maar die doet niets zinnigs met dat geld.
- Stabiliteit netwerk
- Regelen van de belasting
- Probleem met harmonischen
Eigenlijk komt het in het kort er wel op neer dat het netwerk niet mee geëvolueerd is naar de nieuwe vereisten.
De microgrid en smartgrid die hiervoor nodig zijn, zijn nog lang niet mogelijk. We betalen ons allemaal blauw aan de netwerkbeheerder maar die doet niets zinnigs met dat geld.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC