Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Welke niet-fietsgerelateerde aankoop deed jij recent?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16787
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 okt 2021 10:36

Als je zelf de ruimte hebt om ze op te bergen zonder dat ze in de weg staan, een goede garagekrik en een luchtsleutel hebt, dan is het een kleine moeite om even te wisselen als er een koude periode aankomt.

Heb je een beetje een normale velgmaat, dan kost een setje winterbanden ook nauwelijks extra geld.

Zeker omdat mevrouw C. vaak al op de weg zit voordat er gestrooid is, is ieder beetje extra veiligheid mooi meegenomen.

Voor de gemiddelde Nederlander zal het zeker niet altijd de beste keuze zijn en zeker omdat er zoveel in de lente en zomer door blijven rijden op de winterbanden om het laatste beetje profiel eruit de persen, is het ook niet veiliger en al een leuke bron van extra fijnstof in de lucht.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6374
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 30 okt 2021 14:24

Ik kan niet met het openbaar vervoer naar het werk, en ik heb geen mogelijkheid om thuis te werken. Ook gaan we 2 of 3x per jaar op wintersport dus gewoon setje winter en zomer banden.

Ik heb er al genoeg gezien die op een drukke zaterdag wisseldag niet boven kwamen bij Valloire. Dan snel nog kettingen monteren - 30 man er achter - erg blij 😡🤬… maar wel genieten als je alleen toekijkt.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

hayes

hayes 30 okt 2021 15:03

Ze hebben echt niet enkel nut bij sneeuw. Veel water, ijzel,...

Ik ben 10 jaar geleden net net niet in de gracht gesukkeld op m'n zomerbanden. 10 cm verder door het gras en de auto was gekanteld in een diepe gracht. Ik reed toen 30 km/h op een licht geijzelde weg.

Sindsdien altijd winterbanden van half november tot half februari/begin maart.
Voor de prijs moet je het echt niet laten. Je kan meer besparen door iets minder diep op het gaspedaal te duwen...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39780
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 30 okt 2021 16:26

Ik rij ook gewoon met WB.
Duidelijk meer te vertellen als je tricky en koud is. Bij warm weer presteren ze iets minder, maar dat verhoudt zich niet tot de voordelen in de winter.
Less is bore

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4324
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 30 okt 2021 16:30

Hier idem. Ik werk in de crisisdienst. Moet er, als ik dienst heb, bij “nacht en ontij” uit. En dan voel ik me gewoon fijn/veilig met de winterbanden.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 30 okt 2021 16:55

hayes schreef: 30 okt 2021 15:03 Ze hebben echt niet enkel nut bij sneeuw. Veel water, ijzel,...

Ik ben 10 jaar geleden net net niet in de gracht gesukkeld op m'n zomerbanden. 10 cm verder door het gras en de auto was gekanteld in een diepe gracht. Ik reed toen 30 km/h op een licht geijzelde weg.

Sindsdien altijd winterbanden van half november tot half februari/begin maart.
Voor de prijs moet je het echt niet laten. Je kan meer besparen door iets minder diep op het gaspedaal te duwen...
Dat is omdat je dit graag wilt geloven. Met je winterband op je zonnige dag een noodstop moeten doen, zorgt dan weer voor (veel) meer remweg waardoor je net die paar meter te kort komt om een kop-staart botsing te voorkomen.

De reden dat ik niet graag met winterbanden rijd: een paar snel genomen bochten in het drogen en die dingen beginnen te smelten en bewegen onder de auto.
Aangezien er in de winter meer droge dagen zijn dan dat er dagen zijn met (licht) bevroren water op de weg, kies ik toch liever voor een goede zomer/all-season band (maar ik heb dus geen kiezen en rijd al jaren met winterbanden van december tot februari)
Afbeelding

hayes

hayes 30 okt 2021 20:30

Sorry, dat klopt niet. Op een zonnige winterdag met bv 3 of 5 graden remt een winterband beter dan een zomerband. Dat is gewoon zo. Niet omdat ik het wil geloven. Het voordeel van een winterband op winterse dagen weegt echt wel op tegen de nadelen op warmere winterdagen.

Als je door je rijstijl de limiet van de winterbanden vindt, ligt dat aan je rijstijl, niet aan de band. Ik heb op geen enkel moment de limiet van m'n winterbanden gevonden. Al zou ik de volgende keer ook gewoon durven kiezen voor all season banden, maar die zijn dan weer in allesgoed, maar in niets écht goed. Maar ik rij rustig in de auto, dus zou voor mij geen probleem zijn.

Wat wel een probleem is, is dat chauffeurs met winterbanden dan denken dat alles kan op een sneeuw of ijsdag. En zo creëer je weer andere problemen.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3565
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 30 okt 2021 20:37

hayes schreef: 30 okt 2021 20:30 Sorry, dat klopt niet. Op een zonnige winterdag met bv 3 of 5 graden remt een winterband beter dan een zomerband. Dat is gewoon zo.
Screenshot 2021-10-30 at 20.35.55.png

Het advies van die man voor een klimaat zoals het onze (enfin hij sprak over de UK):
- zomerband in de zomer
- all season band in de winter
Afbeelding

i-mac

i-mac 30 okt 2021 20:52

Ook hier gaan de winterbanden straks er terug op. Ik kan de banden in pijn garage leggen, zonder dat ze in de weg liggen. En ik heb een goede krik, dus is het wisselen in een goeie 20 minuten voorbij. Niet dat we nog veel kilometers rijden met de wagen, maar veiligheid voor alles. En die winterbanden zaten bij de wagen toen we die tweedehands kochten.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16787
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 31 okt 2021 01:28

Als je de limiet van je banden opzoekt rij je per definitie niet veilig. Het gaat om de momenten dat je onverwachts met de limiet te maken krijgt. Bij koud en nat weer gebeurt dat vaker omdat het vaak drukker is op de weg en er meer fouten worden gemaakt vanwege gladheid en slecht zicht.

Die paar meter verschil in remweg op het droge gaan het verschil ook niet maken. Je vrouw nast je en/0f schoonmoeder op de achterbank levert hetzelfde of meer verschil op. Die weiger je toch ook niet omwille van de veiligheid?
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 31 okt 2021 05:54

raven14 schreef: 30 okt 2021 20:37
hayes schreef: 30 okt 2021 20:30 Sorry, dat klopt niet. Op een zonnige winterdag met bv 3 of 5 graden remt een winterband beter dan een zomerband. Dat is gewoon zo.

Screenshot 2021-10-30 at 20.35.55.png


Het advies van die man voor een klimaat zoals het onze (enfin hij sprak over de UK):
- zomerband in de zomer
- all season band in de winter
Dank je, bespaard me de moeite om het zelf te gaan zoeken (heb trouwens hetzelfde filmpje gezien)

In het droge heeft de zomerband (bijna) altijd het meeste grip. Zo voel ik het zelf trouwens ook altijd aan.
Afbeelding

hayes

hayes 31 okt 2021 07:52

raven14 schreef: 30 okt 2021 20:37
hayes schreef: 30 okt 2021 20:30 Sorry, dat klopt niet. Op een zonnige winterdag met bv 3 of 5 graden remt een winterband beter dan een zomerband. Dat is gewoon zo.

Screenshot 2021-10-30 at 20.35.55.png


Het advies van die man voor een klimaat zoals het onze (enfin hij sprak over de UK):
- zomerband in de zomer
- all season band in de winter
Als dat klopt, I stand corrected.
All Season its is ;)

Plaats reactie