Wielrenners in de Media (Geenstijl)
Het enige nadeel is dat in Nederland menig automobilist een hekel heeft aan wielrenners en hen ook niet de ruimte gunt. Wat wel het geval is in zowel Spanje als bijvoorbeeld Duitsland, waar je op de grote wegen mag fietsen. Daar gaat men letterlijk op de andere strook rijden om erlangs te kunnen. In Nederland zal het erop neerkomen dat men zo dicht mogelijk langs de wielrenner gaat inhalen. Dus ik denk dat die aanpassing niet in onze samenleving past (helaas)
Cannondale SuperSix Ultegra (2012) + fetherlight 58mm, Giant XTC Advanced SL (2010)
Het Nederlandse verkeer is te opgefokt omdat het te druk en te vol is. Veel automobilisten gunnen elkaar geen ruimte Als er geen andere auto is om je aan te ergeren dan is er wel een scooter of gewoon die t**inglijer van een wielrenner.
Als wielrenners mogen wij ook wel de hand in eigen boezem steken. Vooral de groepjes wielrenners die koersje spelen, door rood rijden, links de rotonde pakken en met 40+ over het fietspaden jakkeren (gezinnetjes met kinderen op de fiets niet ontzien) doen het imago niet veel goed. Het valt mij op dat bijv in Frankrijk e, Spanje, Italië maar ook België sfeer al een stuk minder opgefokt is, zowel bij de wielrenners als de automobilisten.
Ik denk, jammer genoeg, dat de asocialiteit en intolerantie tov andere weggebruikers meer een teken aan de wand is van onze samenleving dan speciaal gericht tegen wielrenners.
Als wielrenners mogen wij ook wel de hand in eigen boezem steken. Vooral de groepjes wielrenners die koersje spelen, door rood rijden, links de rotonde pakken en met 40+ over het fietspaden jakkeren (gezinnetjes met kinderen op de fiets niet ontzien) doen het imago niet veel goed. Het valt mij op dat bijv in Frankrijk e, Spanje, Italië maar ook België sfeer al een stuk minder opgefokt is, zowel bij de wielrenners als de automobilisten.
Ik denk, jammer genoeg, dat de asocialiteit en intolerantie tov andere weggebruikers meer een teken aan de wand is van onze samenleving dan speciaal gericht tegen wielrenners.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5553
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Je opmerking over duitsers begrijp ik niet. Zo ik rijd nu een tijdje rond door keulen op de fiets ( voor de studie ). En het aantal keer dat ik afgesneden/van de weg gedrukt/uitgescholden/of bijna overreden ben is niet meer te tellen. Voor rustige Duitse dorpjes geldt dit misschien, maar menig duitser is een roekeloze autolievende idioot.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Dat is mijn ervaring echt niet. Duitsers zijn veel hoffelijker in het verkeer en ze hebben veel minder de 'eigenrechter' cultuur die in Nederland wel speelt. Ik word meestal zonder problemen op de weg getolereerd in de bebouwde kom, ook als er een fietspad ligt (wat meestal niet bepaald geschikt is voor alles wat harder gaat dan 15 km/h).thestudent schreef:Je opmerking over duitsers begrijp ik niet. Zo ik rijd nu een tijdje rond door keulen op de fiets ( voor de studie ). En het aantal keer dat ik afgesneden/van de weg gedrukt/uitgescholden/of bijna overreden ben is niet meer te tellen. Voor rustige Duitse dorpjes geldt dit misschien, maar menig duitser is een roekeloze autolievende idioot.
Op de fiets kom ik nooit in groten steden, niet in Duitsland, maar ook niet in Nederland.
Vorige week een paar dagen in Sauerland gereden en het viel me weer op dat de Duitse automobilist in twee extremen uiteen valt. Of ze blijven rustig achter je als het smal is en rijden met een wijde boog hoffelijk om je heen (90%). Of ze rijden 30 km te hard, zien zelfs de bebouwde kom als een ideale racebaan en rijden vele te dicht langs je (10%). Voordeel is wel dat je aan het aantal toeren wel meestal kunt horen wie er aan komt.
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 1816
- Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
- Locatie: Waddinxveen
- Contact
Volgens mij is het nou juist het idee, dat als je sneller gaat je de weg mag gebruiken. Moet eerlijk zeggen dat ik dat zelf op sommige stukken al doe mits verantwoord. Heel soms tref je dan een bierbuik in z'n golfje die het nodig vind om te stoppen en jou ook te dwingen te stoppen en je vervolgens gaat vertellen dat er een fietspad is aangelegd en bladiebla. Die vertel ik dan vriendelijk dat ik juist vanwege de veiligheid voor andere weggebruikers en mezelf niet voor dat fietspad kies. Maar dat is pas twee keer voorgekomen.sibon schreef:Ik vond het eigenlijk wel een interessant idee. Als racefietser krijg je hiermee legitimatie om van de rijbaan gebruik te maken. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de rijbaan veilig ingericht is. Vergelijk het met scooters die nu (binnen de bebouwde kom) ook gebruik maken van de rijbaan.
Alleen zou ik het niet verplichten (begrijp niet helemaal uit de tekst of iedereen die harder dan dertig gaat naar de rijbaan moet, of simpelweg iedereen met een krom stuur en een stak broekje). Als je met 24 km/u op een rustige dinsdagavond over het fietspad toert, lijkt het me logisch dat je niet verplicht de weg op moet.
Als het gereguleerd is, dan hoeft dat ook niet meer
Ik vind het nu eens een prima plan. maar als straks hele peletonnen de weg gaan gebruiken. Dan zal de discussie opnieuw starten.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Dus je rijdt met 35. En een auto rijdt naast je met 50. Dat is 15/u snelheidsverschil. Dat vindt de gemeente Franekeradeel niet gevaarlijk dan?
Er zijn voorbeelden zat van wegen waar auto's 60 of 80 mogen en er geen fietspad is. Daar is er dan geen probleem? Waar liggen eigenlijk de prioriteiten ivm verkeersveiligheid: fietsers pesten en tegen elkaar opzetten, of de werkelijke oorzaak van fietsdoden (= contact met gemotoriseerd vervoer) wegwerken?
Er zijn voorbeelden zat van wegen waar auto's 60 of 80 mogen en er geen fietspad is. Daar is er dan geen probleem? Waar liggen eigenlijk de prioriteiten ivm verkeersveiligheid: fietsers pesten en tegen elkaar opzetten, of de werkelijke oorzaak van fietsdoden (= contact met gemotoriseerd vervoer) wegwerken?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Het is gekopieerd van de Omrop. Het verhaal is iets anders dan in de Telegraaf. Pas als je harder dan 30km per uur rijdt moet je de weg op. Hoor alleen niets over de veiligheid.
Op de site staat en geluidsfragment waar iets meer duidelijk uit wordt. (wel gedeeltelijk in het fries, maar de antwoorden zijn nederlands.)
http://www.omropfryslan.nl/nijs/frjents ... sers-apart
Op de site staat en geluidsfragment waar iets meer duidelijk uit wordt. (wel gedeeltelijk in het fries, maar de antwoorden zijn nederlands.)
http://www.omropfryslan.nl/nijs/frjents ... sers-apart
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
Mooi die vragen in het Fries en antwoorden in het Nederlands. Wel duidelijk dus: pas als je +30 wil moet je naar de rijbaan, ongeacht welke fiets je berijdt. Het is alleen dat fietsers niet gewend zijn aan snelheidslimieten, dus of het gaat werken ongeacht of men zich er aan wil houden (men kan het gewoon niet opmerken). Ik hoop ook voor de test dat het mooi weer wordt, want dan kan je het beter testen.
Specialized Allez Comp 2014 (Omega Pharma - Quick-Step) - Gazelle XR2 2010
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6236
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Doel proef: Fietspad veiliger maken
Middel: Snelle fietsers naar de rijbaan (verzoeken/dwingen)
Meting: Gemiddelde snelheid van alle fietsers over 1 week.
Blind spots van dit onderzoek:
- Windsnelheid en richting in beide weken (is statistisch nog voor de corrigeren wellicht)
- Veiligheidsverandering op de weg
- Zodra ook maar een klein deel gehoor geeft aan de borden, zal de gemiddelde snelheid op het fietspad dalen. De conclusie of het veiliger is geworden, wordt overgelaten aan vervolg onderzoek. Maar in feite staar je blind op het fietspad, het aanbod neemt af, dus is het om die reden alleen al veiliger geworden (op het fietspad).
Wat nog grappig is om te bedenken is dat de oorzaak van onveiligheid bij de snelle fietsers gelegd wordt, want zij maken het grote snelheidsverschil met de trage fietsers. Dus moeten de snelle fietsers geweerd worden van het fietspad. Echter zijn het de trage fietsers die vaker in conflictsituaties komen, simpelweg omdat ze langer overe het traject doen, zullen ze vaker ingehaald worden dan dat de snelle fietser aan het inhalen is.
Dat staat enigszins los van de maatregel, aangezien het practisch niet te doen is om de langzame fietsers harder te laten fietsen, of een andere plek te geven.
Middel: Snelle fietsers naar de rijbaan (verzoeken/dwingen)
Meting: Gemiddelde snelheid van alle fietsers over 1 week.
Blind spots van dit onderzoek:
- Windsnelheid en richting in beide weken (is statistisch nog voor de corrigeren wellicht)
- Veiligheidsverandering op de weg
- Zodra ook maar een klein deel gehoor geeft aan de borden, zal de gemiddelde snelheid op het fietspad dalen. De conclusie of het veiliger is geworden, wordt overgelaten aan vervolg onderzoek. Maar in feite staar je blind op het fietspad, het aanbod neemt af, dus is het om die reden alleen al veiliger geworden (op het fietspad).
Wat nog grappig is om te bedenken is dat de oorzaak van onveiligheid bij de snelle fietsers gelegd wordt, want zij maken het grote snelheidsverschil met de trage fietsers. Dus moeten de snelle fietsers geweerd worden van het fietspad. Echter zijn het de trage fietsers die vaker in conflictsituaties komen, simpelweg omdat ze langer overe het traject doen, zullen ze vaker ingehaald worden dan dat de snelle fietser aan het inhalen is.
Dat staat enigszins los van de maatregel, aangezien het practisch niet te doen is om de langzame fietsers harder te laten fietsen, of een andere plek te geven.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ik zie het nut er ook niet zo van in. Die vriend van mij zei laconiek: Ze hebben toch weer een onderzoek gedaan? Oftewel niemand ziet de toegevoegde waarde ervan.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
-
- Forum-lid
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20
Ja weer een onderzoek en helaas maken de wielrenners het weer te bont.
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... kers.dhtml
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... kers.dhtml