Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Welke niet-fietsgerelateerde aankoop deed jij recent?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16779
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 mar 2024 09:57

Natuurlijk zijn andere bloeiende planten ook nuttig maar het zijn inderdaad de wilde bijen die profiteren van het onkruid in het gras.
Het leuke is ook dat in mijn onkruidveld met wat gras* heel veel solitaire soorten voorkomen. Regelmatig graven ze zelfs een nest op een kaal plekje.

*ongeveer de helft van mijn veld wordt maar 2 of 3x per jaar gemaaid en niet bemest.
Campagnolo Ultra Dork

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5172
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 02 mar 2024 10:54

Een gardena muticontrol besproeiingscomputer.
Met de vakanties stillaan in aantocht moeten recent geplante bomen en struiken regelmatig water krijgen. Zeker met onze "verschroeiend hete zomers" tegenwoordig. :mrgreen:
Deze week al gietranden geplaatst rond het nieuwe groen.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 02 mar 2024 10:58

Optimist 😉
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3209
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 02 mar 2024 11:18

Ik ben benieuwd hoe tegen mijn mogelijk volgende aanschaf wordt gedacht in verhouding tot natuur. Ik wil mijn spouwmuren laten isoleren door gaten boren en dan inspuiten met glaswol. Nu heeft vorig jaar de Raad van State geoordeeld dat er voldoende aandacht moet zijn voor mogelijk vleermuizen. Een oplossing zou zijn om eerst een opening naar buiten te maken, waarbij ze niet meer terug de spouw in kunnen. Na een kleine week wordt dan gedacht dat ze zijn vertrokken. Ter compensatie hang je dan weer kastjes aan de muur. Dit alles mag dan niet tijdens het broedseizoen, omdat het broedsel niet binnen die tijd naar buiten gaat.

Uiteraard is dit alles niet gratis. Mijn dilemma is vooral dat ik de afgelopen 20 jaar niks heb gemerkt van fladderende huisgenoten. Ik zou denken dat ik op enig moment wel iets gemerkt zou hebben van hun aanwezigheid. In een andere wijk heb ik een aantal keren vleermuizen zien vliegen en vorig jaar nog een dwergvleermuis op een muur zien zitten. Voor mij zie ik het daarom als een onzinnige uitgave. Alleen kun je zeggen dat ik mij niet aan regelgeving houd als ik dit achterwege laat. Dus ja, wat doen? en anders wachten tot er een betere regeling komt, maar dat kan nog lang duren.

Gebruikersavatar
koeroeur
Forum-lid
Berichten: 427
Lid geworden op: 27 feb 2024 14:34

Gebruikersavatar koeroeur 02 mar 2024 11:36

Ik voorzie aan m'n moestuin een hoop bijenplanten en bloemen. Dat zijn bewust geselecteerde inheemse soorten (niet door mij, maar door de provincie).
Ik heb twee bijenhotels hangen. De hele zomer door gonst het van de bijen. Ik loop daar bovendien de hele tijd tegen en door en ben in al die jaren nog niet één keer gebeten.

In de 'siertuin' heb ik dan veel gaura staan.
Afbeelding
's Morgens in de zomer durf ik al eens met een kop koffie genieten van het overweldigende gezoem.

De enige vliegende beestjes die ik minder graag op bezoek krijg zijn de Aziatische hoornaars. Vorige zomer zat mijn druivelaar vol. Ik heb uiteindelijk de druivelaar weggehaald. Dat was niet zonder risico. Ik heb er een twintigtal gedood en minstens het dubbele vloog weg. Toch enkele keren naar binnen moeten vluchten omdat ze me achterna kwamen. Normaal laat ik beestjes met rust, ook wespen, maar die hoornaars waren een probleem. Bleek dat er een 100m verder een nest zat dat ze net meteen weg kregen (heel hoog in een populier).

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39732
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 mar 2024 12:47

Sowier schreef: 02 mar 2024 11:36
's Morgens in de zomer durf ik al eens met een kop koffie genieten van het overweldigende gezoem.
Dat zijn kleine geluksmomentjes!!
Ik vind dat ook heerlijk.
Less is bore

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 02 mar 2024 12:56

Wij hebben ook regelmatig kolibrie vlinders in de boomgaard en tuin in Frankrijk. Echt prachtige insecten om bezig te zien.
In Nederland nog nooit gezien trouwens.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4166
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 02 mar 2024 12:59

DSC00280.jpeg
Dit was ook een grote vlinder.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 02 mar 2024 13:05

Havik?
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4166
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 02 mar 2024 13:22

Sperwer. Had een mus te pakken. Hadden we niet eerder in de tuin gezien.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 02 mar 2024 13:23

Ja sperwers jagen graag op mussen.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4948
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 02 mar 2024 13:47

Enzzo schreef: 02 mar 2024 12:56 Wij hebben ook regelmatig kolibrie vlinders in de boomgaard en tuin in Frankrijk. Echt prachtige insecten om bezig te zien.
In Nederland nog nooit gezien trouwens.
Vorig jaar nog in onze tuin ( Zuid Holland ) maar is wel uitzonderlijk…

Plaats reactie