Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Welke niet-fietsgerelateerde aankoop deed jij recent?

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3735
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 01 jul 2024 09:44

Jans schreef: 01 jul 2024 09:10 @Rikkert, je hebt een totaal andere ervaring dan wij. Engels? Hebben ze nog maar zelden gehoord. En gewoon door ratelen. Waarom kunnen politici wel "langzaam" praten? Die kun je op tv en radio doorgaans goed volgen.
Ja, dat is wel grappig, maar goed, jij woont er, ik kom op een camping waar vaak jongeren werken, en in restaurants en terassen gebeurt het ook vaak. De oudere generatie fransen (laten we zeggen minstens 50 plus), die moeten niet veel hebben van engels. Ik ben natuurlijk meer de toerist, wellicht denken ze, laat hem maar een beetje klooien met zijn frans, en we doen alsof we het snappen, als ie zijn geld maar inlevert :-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8883
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 01 jul 2024 09:53

Misschien klopt dat laatste wel, maar dan zou ik suggereren dat je Frans niet geweldig is, en dat is het laatste wat ik bedoel. Maar ook in "toeristische" winkeltjes komen we regelmatig onwil tegen. We doen het er mee.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 01 jul 2024 12:00

Frans lezen en schrijven is bij mij dan een ramp maar bestellen iets kopen (ook op de markt) gaat prima.
Ik vind echter wel een enorm verschil met 40 jaar geleden. Toen was de weerstand tegen niet prefect Frans veel groter.
Vorig jaar omgeving La Rochelle, Camargue, Morvan en afgelopen weken Elzas wisten ze het prima te waarderen dat ik mijn best deed.
Steeds gekregen ik wat wilde hebben en nergens gevoel gehad dat ik teveel betaalde.

Ik zat alleen in de Elzas nog even in de Italiaanse modus (door Giro en nieuwe fiets veel geappt) en bestelde de eerste dag Bouteille Aqua...........
Ik ben gek op fusion als het om muziek en koken gaat maar met taal werkt het niet altijd :mrgreen:
Mijn vrouw ligt dan in een deuk en kijkt dan de ober lief aan en besteld alsnog water...............

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39714
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 jul 2024 12:13

Wat is er mis met een bouteille agua? Dan krijg je toch een fles water?
Less is bore

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16446
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 01 jul 2024 13:15

In Frankrijk bestel je in de eerste plaats gewoon wijn. :)

En daarnaast kan "une bouteille d'eau" ook natuurlijk.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8883
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 01 jul 2024 13:18

Lcsmet schreef: 01 jul 2024 13:15 In Frankrijk bestel je in de eerste plaats gewoon wijn. :)

En daarnaast kan "une bouteille d'eau" ook natuurlijk.
Oh, je hebt nog niet meegekregen dat de Fransen steeds minder wijn drinken? Ik heb nog nooit wijn besteld. ;)

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 01 jul 2024 14:12

Jans schreef: 01 jul 2024 13:18
Lcsmet schreef: 01 jul 2024 13:15 In Frankrijk bestel je in de eerste plaats gewoon wijn. :)

En daarnaast kan "une bouteille d'eau" ook natuurlijk.
Oh, je hebt nog niet meegekregen dat de Fransen steeds minder wijn drinken? Ik heb nog nooit wijn besteld. ;)
Zou je misschien toch eens moeten doen. Begin met een zoet wijntje.

Fransen minder wijn drinken ja?! Mijn ervaring is dat het juist steeds meer wordt hier.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 01 jul 2024 14:18

rikkert schreef: 01 jul 2024 08:49
Jans schreef: 28 jun 2024 19:34
senior schreef: 28 jun 2024 19:29 La catastrophe.
Als je het niet weet is bij een woord eindigend op een e "la" een redelijke gok. In dit geval dus "une".
Dat is inderdaad de beste gok. Maar als je er un catastrophe van maakt, snappen ze je ook wel hoor. Ik spreek redelijk frans en versta het over het algemeen prima. En als je moeite doet frans te praten, vinden ze het vaak wel leuk dat je je best doet. Dus die fouten vergeven ze je wel. Alhoewel de jongere generatie al gauw overstapt op engels. En vaak denk ik dan: ik denk dat we beter frans kunnen praten want jouw engels is nog beroerder dan mijn frans. Maar goed, het is goed bedoeld.
Hahaha! Heel herkenbaar. Wij hadden hier in het dorp een jongen die Engels wilde gaan studeren.
Die kwam dan regelmatig hier langs om zijn “Engels” te oefenen.
Ik zei op een zeker moment: ‘ laten alsjeblieft in het Frans gaan klappen want ik versta er geen kloten van!’
:lol:
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
koeroeur
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 feb 2024 14:34

Gebruikersavatar koeroeur 01 jul 2024 14:28

Lcsmet schreef: 01 jul 2024 13:15 In Frankrijk bestel je in de eerste plaats gewoon wijn. :)

En daarnaast kan "une bouteille d'eau" ook natuurlijk.
Altijd een karaf vragen. Die geven ze gratis. Une bouteille ga je betalen.

Ik merk ook wel dat de jongere generatie snel op Engels durft overschakelen als ze horen dat je buitenlander bent. Nochtans is mijn Frans goed, en van m'n vrouw uitstekend. We wonen tenslotte op 10km van de grens.
Bovendien is hun Engels soms moeilijk verstaanbaar. Dan zeggen we dat ze gerust in het Frans mogen verderdoen.

On topic: een mobiele airco. Toch gezwicht omdat de dochters zeuren dat het echt te warm is in hun kamers.
Bedoeling is die op de overloop te zetten zodat de drie slaapkamers wat afkoelen.
Laatst gewijzigd door koeroeur op 01 jul 2024 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8883
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 01 jul 2024 14:31

Denkt er nu echt iemand dat ik aan de alcohol ga? Iets te veel ellende van meegemaakt. Het duurt nog even voordat mensen door hebben dat alcohol ook een sluipmoordenaar is.

Gebruikersavatar
koeroeur
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 feb 2024 14:34

Gebruikersavatar koeroeur 01 jul 2024 14:36

Alcohol is en blijft een hard drug. Staat in een ranglijst van schadelijke drugs altijd in de top 3 of 4.
Maar op zich kan 95% er op een normale manier mee omgaan.
Een bepaald % van de bevolking zal met gelijk welke drug problemen krijgen. En de geschiedenis leert dat mensen (zelfs tot in de oertijd) dikwijls een roes opzoeken.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13551
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 jul 2024 20:40

Dat is ook altijd een leuke.... ik zeg ook altijd als ik drink is het voor het gevoel. Niet zozeer voor de smaak.
Nou vrijwel iedereen zegt dan, nee hoor ik vind het echt lekker...........

Maar alcohol en ook roken/vapen veroorzaken echt heel veel problemen en alcohol over het algemeen veel meer.
Vrijwel iedereen kent wel meerdere mensen waarvan de ouders een drankprobleem hebben en daardoor een vervelende jeugd hebben gehad.
En ik ken ook heel veel mensen in mijn kring die ik verslaafd vind.

Dat houd voor mij in:
- elk feestje vijf of meer drankjes
- elk weekend meer dan vijf drankjes per avond
- dagelijks meerdere dagen

Ik denk ruim de helft van mijn kring om me heen en ik denk bij iedereen!

Plaats reactie